Відтоді, як Ізраїль у рамках боротьби з угрупованням «Хезболла» розпочав бомбардування південних передмість Бейрута, національний авіаперевізник Лівану Middle East Airlines став місцевою іконою. Натепер це єдина комерційна авіакомпанія, яка здійснює рейси з аеропорту Бейрута, розташованого на узбережжі поряд із густонаселеними передмістями, де розташовано багато баз «Хезболли».
На відміну від запеклої війни між Ізраїлем і «Хезболлою», що тривала місяць у 2006 році, коли ізраїльський удар практично відразу вивів з ладу єдиний комерційний аеропорт Лівану, в ході поточного конфлікту він не зазнав нападів.
Мохаммед Азіз, радник голови MEA, сказав, що авіакомпанія отримала запевнення, що Ізраїль не атакуватиме її літаки чи аеропорт, доки вони використовуються виключно з цивільною метою. Перевізник проводить оцінку ризику щодня, щоб визначити, чи безпечно літати.
«Поки ви бачите, що ми працюємо, це означає, що наша оцінка погроз каже, що ми можемо працювати, — сказав Азіз. — Ми ніколи не наражаємо на ризик чиєсь життя».
Тим не менш, споглядання великих пасажирських літаків, що злітають і приземляються на тлі пожеж і клубів диму, може викликати тривогу.
Однак деякі з найдраматичніших зображень, що циркулюють у соціальних мережах, які показують літаки, що приземляються у вогняному пеклі, були створені за допомогою штучного інтелекту. І, як сказав Азіз, клуби диму, які з'являються в кадрах новин, часто знаходяться далі від аеропорту, ніж здаються.
Тим не менш, деякі удари були досить близькими. Один вибух стався за 200 метрів від злітно-посадкової смуги. На той час там не було літаків.
З початку ескалації конфлікту багато посольств зафрахтували додаткові комерційні рейси MEA, щоб вивезти своїх громадян. Інші рейси доставляли ліванських громадян до довколишніх міст у Туреччині та Кіпрі – люди хотіли там перечекати конфлікт.
Число щоденних рейсів MEA коливається від 32 до 40 — не набагато менше звичайної кількості для цієї пори року, сказав Азіз. Різниця лише в тому, що тепер літаки зазвичай вирушають із Бейрута повними, а повертаються на дві третини чи три чверті порожніми.
Один із рейсів приземлився в аеропорту якраз у той час, коли по Бейруту завдавалися ударів. Пасажири не знали про те, що відбувається на землі.
Джон Кокс, колишній пілот авіакомпанії, а нині консультант з безпеки польотів, розповів, що при виникненні потенційної загрози рішення про продовження польоту приймає капітан, і пасажири нерідко залишаються в невіданні. Якщо розповісти їм про загрозу, яку вони не можуть контролювати, «це не принесе жодної користі, а навпаки, буде їх напружувати. Тому я дуже не поспішав це робити», сказав він.
Кокс зазначив, що «досить незвично», коли комерційна авіакомпанія вирішує, що робота в зоні активних бойових дій є «прийнятним рівнем ризику».
«Коли ви перебуваєте в районі, де ведуться воєнні дії, існує величезна кількість змінних, — сказав він. — Навіть просто керувати літаками у повітряному просторі стає дуже складно».
Азіз заявив, що авіакомпанія перебуває в «постійній координації» з ліванським урядом та службами безпеки і намагається знизити ризик, розподіляючи рейси так, щоб аеропорт не був надто переповнений будь-якої миті часу. Близько 20% її флоту з 22 літаків припарковано за межами Лівану, щоб зменшити потенційні збитки.
Авіакомпанія, в якій разом із дочірніми компаніями працює близько 5000 осіб, скоротила чисельність персоналу в аеропорту у разі необхідності евакуації.
Також вжили заходів щодо адаптації до частого глушення GPS, яке Ізраїль використовує для відбиття атак ракет та безпілотників. Без зв'язку з GPS сучасні пасажирські літаки за нормальних умов практично не літають. Тому пілотам MEA довелося згадати навички керування літаками за допомогою інших («дідівських») навігаційних приладів.
Інші авіакомпанії мають інші міркування, сказав Азіз. Для них польоти до Лівану можуть бути «одним рейсом з 200 або 300 на день, тому витрачати дві-три години на день лише на оцінку ризику для одного рейсу — марнування часу, — пояснив він. — Але для нас це потреба, бо якщо ми цього не зробимо, то повністю припинимо роботу».
«Наша мета — не заробити гроші прямо зараз, а зберегти аеропорт відкритим і підтримувати роботу всіх служб країни настільки добре, наскільки це можливо», — резюмував Азіз.