Прогрес проти традицій: потреби ринку електромобілів зіткнулися в США з інтересами індіанців

Наземна частина шахти Resolution. Фото: Cassidy Araiza for Bloomberg Businessweek

Під пустелею Сонора (Арізона, США) розташовано одне з найбільших родовищ міді на Землі – 18 млн тонн. Цього металу достатньо для виробництва понад половини електромобілів, що, як очікується, вироблятимуться в США найближчими десятиліттями. Але чагарникова посушлива земля над цим родовищем є місцем проведення церемонії сходу сонця індіанцями апачі. Під час цього чотириденного обряду молоді жінки танцюють і співають, щоб відзначити своє повноліття. Тому корінні жителі США виступають категорично проти видобутку міді в цьому родовищі.

З 2008 року гірничодобувний гігант Rio Tinto намагається розпочати видобуток, прокладаючи під землею тунелі шахти Resolution. Але попри зусилля адміністрації президента Джо Байдена щодо забезпечення постачання металів, необхідних для переходу на електромобілі, проєкт зупинився. Лісова служба США торік тимчасово зупинила дію угоди, за якою Rio Tinto мала обміняти землю, що належить їй, на територію над шахтою, яку апачі вважають священною.

Ця затримка підкреслює труднощі, з якими стикається адміністрація США, прагнучи прискорити перехід до екологічнішої економіки: сировина, яка необхідна для електромобілів, вітряних турбін і сонячних панелей, часто надходить із місць, що є дорогими для екологів і місцевих зацікавлених сторін.

Про це йдеться в статті, опублікованій на сайті агентства Bloomberg.

Зараз у світі велика увага зосереджена на літії – ключовому компоненті сучасних батарей, але й мідь також має вирішальне значення для переходу до екологічнішого транспорту. У типовому автомобілі з бензиновим двигуном використовується приблизно 65 фунтів (29,5 кг) міді, а для електромобіля її потрібно більш як удвічі більше. Goldman Sachs прогнозує, що до 2025 року світовий попит на мідь почне перевищувати пропозицію, унаслідок чого ціни подвояться, як порівняти з поточним рівнем. «Перехід до економіки з нульовим викидом вуглецю починається й закінчується металами, – говорить Барт Мелек, головний стратег із сировинних товарів у Toronto Dominion Bank. — Без міді нічого не можливо».

Пустеля Сонора

У всьому світі у 2030 році електромобілі становитимуть дві п'ятих продажів легкових автомобілів проти менш як 9% торік. Китай узяв на себе ініціативу в досягненні цієї мети, виробивши минулого року 40% електромобілів у світі та понад половину акумуляторів для них. Байден сказав, що США можуть обігнати Китай, і послався на закон часів холодної війни, який передбачає субсидії для прискорення процесу. Але з огляду на можливість втрати ключових виборців його команда загальмувала розвиток шахти Resolution та інші ключові проєкти. «Зараз ми перебуваємо на роздоріжжі, – говорить Ендрю Лай, менеджер Rio Tinto в Resolution. – Як зберегти культуру, але підвищити безпеку ланцюжка постачань і переконатися, що ви ізольовані від Росії та Китаю?»

Щотижня Лай проводить пару днів, подорожуючи між Арізоною та Вашингтоном, зустрічаючись із національними й регіональними політиками та спілкуючись із місцевими й діловими колами. Здебільшого його робота полягає в тому, щоб запевнити місцевих жителів, що компанія врахує їхні потреби. Це ускладнюється поганим послужним списком Rio Tinto: два роки тому компанія підірвала стародавню пам'ятку культурної спадщини в Австралії, щоб розширити свою шахту, що викликало гнів корінних народів.

Використання міді в середньому електромобілі, фунтів (1 фунт дорівнює 0,45 кг)

Використання міді в середньому електромобілі

Ця недбалість коштувала головному виконавчому директору Rio Tinto та іншим високопосадовцям роботи, і Якоб Штаушхольм, новий генеральний директор, запевнив, що зробив стосунки з громадськістю пріоритетом. Компанія найняла місцевих жителів для спілкування з індіанцями, що мешкають поряд із Resolution. Лай говорить, що представники компанії провели багато зустрічей у цьому районі, допомагаючи Rio Tinto краще зрозуміти проблеми своїх сусідів і запевнити людей, що їхні голоси буде почуто.

Очікується, що Лісова служба зрештою ухвалить рішення про обмін землею. Але тоді як депутати Конгресу від Арізони підтримали цю угоду, сенатор від Вермонта Берні Сандерс і кілька інших членів Конгресу спробували зірвати її, пославшись на екологічні проблеми та права корінних американців. Анонімні джерела стверджують, що адміністрація Байдена може відкласти ухвалення будь-якого рішення із цього питання до виборів у листопаді.

Раніше адміністрація виступила проти одних проєктів, що мають ключове значення для енергетичного переходу, та підтримала інші. У січні Міністерство внутрішніх справ США скасувало оренду землі для копальні в північній Міннесоті з родовищами нікелю, кобальту та міді, пославшись на неадекватність екологічного аналізу. Водночас вона підтримала проєкт відкритого рудника в Неваді з найбільшим родовищем літію в США. Однак цей проєкт поки що заморожений, оскільки федеральний суд вивчає пропозицію заблокувати його через побоювання, що копальня споживатиме ґрунтові води, необхідні для худоби, і руйнуватиме важливі індіанські релігійні об'єкти.

Тунелі шахти Resolution

Довідка. США виробляють 1,2 млн тонн міді на рік, але найбільша копальня – Моренсі в Аризоні – працює з 1939 року. Її виробництво минулого року впало на 10% — приблизно до 400 тис. тонн, і, ймовірно, копальня виснажиться до початку 2040-х років. Якщо Resolution колись досягне проєктної потужності (450 тис. тонн на рік), це може збільшити виробництво США на 40% і дати американським виробникам гарантоване джерело металу.

Але навіть якщо обмін земель буде схвалено завтра, Resolution вийде на повну потужність не раніше ніж за 10 років, оскільки проєкт ще потребує різних місцевих дозволів і років будівництва.

Читати на The Page