Facebook Pixel

Чому поновлення транзиту російського аміаку небезпечне для України

За яких умов Україна може погодитися на відновлення транзиту російського аміаку? Чому транзит газу Україна може продовжувати, а аміаку – ні?

Зараз часто ставлять подібні запитання, оскільки РФ називає відновлення транзиту аміакопроводом «Тольятті – Одеса» однією з головних умов для продовження дії «зернового коридору« після середини березня 2023 року. Про зацікавленість у такому транзиті говорять і чиновники ООН, які є гарантом угоди про «зерновий коридор».

1 грудня заступник генсека ООН із гуманітарних питань Мартін Гріффіт заявив, що експорт російського аміаку транзитом через Україну буде відновлено протягом одного — двох тижнів. Він зазначив: якщо аміакопровід не запустять найближчим часом, то у 2023 році виникнуть проблеми з доступністю продовольства: «Тож це надзвичайно важливо, чи не важливіше за зерно».

Транзит було зупинено одразу після початку масштабної агресії Росії, 24 лютого.

Чому постало питання про відновлення транзиту аміаку через Україну

Аміак є сировиною для азотних добрив. У Кремлі поновлення його транзиту включають у пакет своїх скарг про те, що нібито через санкції, накладені на постачання добрив із РФ, «країнам Африки загрожує голод», тому вони нібито звертаються до Путіна за допомогою.

Зазначимо, що насправді прямої заборони на експорт російських добрив немає. Але діють різні обмеження (фінансові, логістичні), які ускладнюють і скорочують продажі російського аміаку та добрив на світовий ринок.

Навіщо насправді РФ потрібен український транзит аміаку

Проблеми країн Африки, звісно, глибоко байдужі Путіну. Його інтерес суто фінансовий. Річ у тім, що аміак роблять із природного газу. Якщо зросте експорт, то газу потребуватиметься більше. А «Газпром» уже зіткнувся з тим, що його експортні постачання помітно скоротилися, газ, що видобувається, просто нікуди подіти.

Нарощування виробництва аміаку також збільшить доходи російського хімпрому та експортну виручку.

За яких умов Україна може погодитися на відновлення транзиту аміаку

Президент Володимир Зеленський в одному з інтерв'ю сказав, що для цього Росія має звільнити всіх військовополонених українців.

Водночас радник глави ОП Михайло Подоляк і секретар РНБО Олексій Данилов заявили про неприпустимість переговорів і компромісів із РФ на тлі масованих ракетних ударів по енергосистемі України.

Однак у західних ЗМІ з'являються повідомлення, що переговори нібито тривають. Reuters писало, що в ОАЕ 17 листопада відбулися переговори України та Росії, де обговорювалися обмін військовополоненими та поновлення транзиту російського аміаку.

Чому відновлення транзиту аміаку невигідне та небезпечне для України

  1. Відновлення експорту аміаку через нашу територію означатиме збільшення доходів Росії, які вона витратить на війну в Україні, вбиваючи українців.
  2. Відновлення роботи аміакопроводу в умовах війни пов'язане з величезними ризиками безпеки. Аміак – дуже отруйна речовина.Пошкодження труби внаслідок ракетного удару може призвести до екологічної катастрофи. У травні під час обстрілу в районі Бахмута було пошкоджено аміакопровід. За офіційними даними, унаслідок витоку утворилася хімічна хмара із зоною ураження радіусом приблизно 4 км. Такий викид стався з аміакопроводу, що не працює. Якби газ там перебував під тиском, наслідки були б набагато важчими.

Якщо Путін погодиться відпустити «за аміак» українських військовополонених (що вкрай малоймовірно), Зеленському треба буде ухвалити дуже важке рішення: чи приймати цю пропозицію за наявності вищезгаданих ризиків і загроз.

Що таке аміак і трубопровід «Тольятті – Одеса»

Рішення про будівництво аміакопроводу було ухвалено в 1975 році, він був повністю готовий у 1981 році. Постачанням обладнання займалася компанія Occidental Petroleum.

Потужність трубопроводу становить 2,5 млн тонн на рік. До війни доходи України від транзиту аміаку становили майже 1,6 млрд грн на рік. Від постачання аміаку через Україну Росія щорічно отримувала до $12 млрд.

Українську ділянку аміакопроводу експлуатує ДП «Укрхімтрансаміак».

Кінцевий пункт трубопроводу – Одеський припортовий завод (ОПЗ). Там газ завантажували в танкери, і він вирушав до покупців (переважно – Occidental Petroleum).

Труби було виготовлено на замовлення у Франції. Вони мають товщину стінки 8 мм і діаметр 355 мм. У місцях підвищеної небезпеки, а також у безпосередній близькості від водойм під час будівництва був застосований принцип «подвійної труби». Газ йде внутрішньою трубою, яку вставлено в зовнішню, між стінками труб міститься азот. Товщину стін збільшено до 13 мм.

Ділянки аміакопроводу, розташовані під залізничним полотном і автомагістралями, укриті спеціальним сталевим покриттям. Корозія виключена завдяки ізоляційному покриттю та електрохімзахисту.

Аміак міститься в трубі у вигляді рідини з нормальною температурою +4°C під тиском до 35 атмосфер.

Офіційно повідомлялося про дві аварії на трубопроводі.

15 червня 2013 року на відкритій території біля села Олександро-Калинове на Донеччині стався витік аміаку. Причиною стало утворення отвору в трубі.

21 червня 2015 року біля села Лип'яги у Воронезькій області внаслідок розгерметизації фланцевого з'єднання в повітря потрапили понад три тонни аміаку.

Світова вартість аміаку становить приблизно $720 за 1 тонну. Він переважно використовується як сировина для виробництва азотних і азотовмісних добрив, зокрема аміачної селітри. Також використовується в хімії, медицині та виробництві вибухових речовин.

Смертельними для людини вважаються концентрації аміаку 1500 – 2700 мг на кубометр, що діють протягом 0,5 – 1 години.

Аміакопровід Тольятті — Одеса

Аміакопровід Тольятті — Одеса


Подякувати 🎉