Facebook Pixel

Крок назустріч Польщі: «транспортний безвіз» для України продовжать, але з коригуванням його умов

Європейська комісія (ЄК) запропонувала продовжити угоду про автомобільні перевезення з Україною та Молдовою як мінімум до кінця 2025 року. При цьому до тексту документа буде внесено низку нових положень.

«В умовах, коли традиційні транспортні маршрути в регіоні порушені або закриті через війну Росії проти України та недоступність Чорного моря як традиційного торговельного шляху, продовження угоди допоможе забезпечити безпеку ланцюжків постачання», — йдеться у повідомленні ЄК.

Серед змін пропонується зробити обов'язковою вимогу щодо наявності документів, які підтверджують, що транспортний оператор належним чином уповноважений здійснювати міжнародні перевезення та робить це відповідно до угоди. Запроваджується вимога наявності спеціальних документів для порожнього транспорту, що підтверджують, що операції пов'язані з транзитними або двосторонніми операціями. Дотримання операторами автоперевезень зобов'язань, пов'язаних з операціями, дозволеними в рамках угоди, боротьбою з шахрайством або фальсифікацією документів, правопорушеннями, пов'язаними з безпекою дорожнього руху. Такі порушення можуть призвести до відкликання ліцензії.

Передбачено, що якщо на національному ринку автомобільних перевезень у певній географічній зоні виникнуть серйозні порушення, які можуть бути пов'язані з угодою, її дія у цій географічній зоні може бути припинена. Це натяк на нинішню ситуацію у Польщі.

Наразі пропозиції перебувають у Раді ЄС, яка має надати ЄК мандат на проведення переговорів з Україною та Молдовою.

Контекст. Угода про «транспортне безвіз» підписана в червні 2022 року, діє до червня 2024 року.

За даними ЄК, з моменту набуття ним чинності український експорт автомобільним транспортом до ЄС зріс на дві третини за обсягом перевезень і на третину за вартістю. В абсолютному вираженні після укладання угоди до ЄС щомісяця експортували додатково понад 300 тис. тонн товарів. Український імпорт із ЄС зріс на аналогічну величину.

Український імпорт у вартісному вираженні зріс майже втричі швидше, ніж експорт, і становив близько 700 млн євро на місяць порівняно з 250 млн євро експорту.

У Міністерстві інфраструктури Польщі вітали процедуру перегляду угоди про «транспортне безвіз», запущену ЄК. Там наголосили, що згода комісії переглянути цю угоду «є результатом інтенсивних та багатосторонніх зусиль з боку Польщі, яка неодноразово сигналізувала про те, що угода негативно впливає на польську галузь автоперевезень».

Подякувати 🎉