Станом на ранок 22 листопада на українсько-польському кордоні у напрямку пунктів пропуску «Ягодин-Дорогуськ», «Краковець-Корчова», «Рава-Руська-Гребене» у черзі стояло близько 2700 вантажних автомобілів. За годину через кордон у двох напрямках польська сторона пропускає лише кілька вантажних авто, повідомила Прикордонна служба України. Блокада кордону, яка триває з 6 листопада, вже позначилася на низці секторів української економіки. зібрало інформацію про те, що відбувається на паливному ринку.
Забезпеченість України бензином та дизпаливом у листопаді 2023 року
Паливний ринок зумів перегрупуватися та знайти 10% від загального обсягу імпорту бензинів та дизпалива, які постачалися через польський кордон, тож у найближчі тиждень-два слід очікувати здешевлення продукту на 1,5-2 грн/л. Про це сказав директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн у ході брифінгу 21 листопада.
Незважаючи на блокаду польсько-українського кордону, що триває, проблем із забезпеченням України бензинами та дизельним паливом немає. «У загальній структурі імпорту через Польщу цих видів пального постачалося лише 10%, а замістити 10% набагато простіше, ніж 30%, як по зрідженому газу. І ринок це зробив, активізувавши залізничні перевезення та задіявши інші напрями», – пояснив Куюн.
Доказом цього стало те, що минулого тижня окремі мережі АЗС почали знижувати ціни. За оцінкою Куюна, цей процес триватиме. «Нам допомогло те, що ціна на світовому ринку на нафту та нафтопродукти суттєво зменшилася, відповідно закупівельні ціни теж знижуються. Тому в опті ми вже бачимо досить суттєве зниження ціни, і зараз цей процес поширився на роздріб», – пояснив він.
Ринок пального в Україні: якою є ситуація сьогодні та яких змін чекати в 2024 році (відео)
Забезпеченість України автогазом у листопаді 2023 року
Блокування кордону з Польщею вже сильно позначилося на ринку зрідженого автогазу (LPG), оскільки 30% його імпорту в Україну надходить автотранспортом саме через цю ділянку кордону.
За словами Куюна, «дуже важко замістити такий обсяг швидко, тому виник дефіцит на внутрішньому ринку. І через це зростають ціни, що протягом останнього місяця зросли з 27 до 35 грн/л, тобто майже на 30%.
Трейдери намагаються якнайбільше продукту передати на залізницю, намагаються знайти нові маршрути, щоб постачати автогаз через Словаччину та Румунію. «Ми бачимо, що йдуть переговори з хорватами, із сербами, але швидко замістити такий обсяг важко, тому процес затягнувся, – пояснив експерт. – Потрібно ще кілька тижнів, щоб забезпечити ринок достатнім обсягом зрідженого газу, після чого ціна має почати знижуватися».
За даними компанії «Нафторинок», на 20 листопада блокування польського кордону скоротило імпорт зрідженого газу менше, ніж інших видів палива. Середньодобова кількість автоцистерн, які перетнули кордон з бензинами, скоротилася на 50,2%, з дизпаливом – на 46,2%, з LPG – на 36,9%. Проте саме ціни на газ зросли більше за інших і не поспішають знижуватися. Загальний середньодобовий імпорт газу всіма видами транспорту та на всіх кордонах знизився на 9,7%, до 2,4 тис. т на добу, порівняно з жовтнем 2023 року.
Які проблеми виникають із розмитненням зрідженого газу
Про проблему з розмитненням 3,6 тис. т зрідженого газу зі США «Нафторинку» повідомили кілька імпортерів. Зокрема, митниця зупинила розмитнення зрідженого газу з Румунії, придбаного у болгарського трейдера BULMARKET DM за контрактами з компаніями «Надія», БАРС, KLO, «Енергія трейд» та іншими.
За словами імпортерів, у митників виникли питання щодо походження партії зрідженого газу зі США. З 17 листопада розмитнення цього ресурсу зупинено.
Митниця вимагає сертифікат від виробника на суміш газу з судна, яка була завантажена на нього з танкерів, що вийшли з американського терміналу з обсягами 66 тис. т пропану та 23 тис. тонн бутану окремо. За словами імпортерів, сам запит отримати документи на партію в 3,6 тис. т із десяти тисяч операцій із LPG із подивом сприймається постачальниками. Американський термінал акумулює суміш газу, що надходить трубопроводом від десятків американських виробників LPG, що ускладнює можливість отримання документів з чітким визначенням виробника. Імпортери чекають на документи від постачальників із США.
Нагадаємо, закон №3345-IX, який набув чинності з 17 жовтня 2023 року, зобов'язав імпортерів надавати документи, що підтверджують виробництво та маршрут постачання газу від виробника. Зроблено це було для того, щоб уникнути постачання в Україну сумішей, які містять газ із РФ.