Прогнози на 2023 рік
Війна в Україні та пандемія COVID-19 затягнуться. Дорогі товари допоможуть їхнім виробникам, але погіршать ситуацію з продовольчою безпекою у світі та завдадуть шкоди економіці багатьох країн. Зростання світового ВВП сповільниться до 1,6% у 2023 році з 2,8% у 2022 році, інфляція, як і раніше, становитиме 6%, що змусить центральні банки ще більше підвищити відсоткові ставки. Водночас Китай підтримуватиме низькі ставки та може послабити свою жорстку політику боротьби з поширенням коронавірусу, що стимулюватиме світову торгівлю.
The Economist Intelligence Unit, аналітичний підрозділ однойменного авторитетного британського журналу (видається з 1843 року, тираж – 1,3 млн примірників), днями почав оприлюднювати економічні та політичні прогнози на 2023 рік. розповідає про найважливіші з них.
Сьогодні ми публікуємо першу частину галузевих прогнозів, друга з'явиться 7 грудня.
Прогноз для світової автомобільної промисловості на 2023 рік
Після трьох невдалих років 2023 року автовиробники й далі рухатимуться на повільній швидкості. Продажі нових автомобілів зростуть на 1%, але залишаться на 14% нижче за рівень 2019 року. Продажі комерційних автомобілів, які менше постраждали від пандемії, упадуть ще більше.
Блокування ланцюжків постачань збережеться, хоча брак чипів зменшиться. Дефіцит енергії та вищі ціни призведуть до ще більших втрат, особливо у Європі. Автовиробникам буде складно перекласти витрати, що зростають, на покупців, оскільки інфляція підриває доходи та заощадження споживачів.
Навіть електромобілі різко не розганятимуться. Світові продажі, що подвоїлися у 2021 році, збільшаться на 25% — до 10,8 млн одиниць, або приблизно 20% усього ринку нових автомобілів. На Китай доведеться більш як половина з них, оскільки він відмовляється від планів щодо скасування податкових пільг для покупців електрокарів. КНР також запровадить найсуворіші у світі стандарти викидів для автомобілів, що працюють на викопному паливі. Але в довгостроковій перспективі виробники покладають великі надії саме на електромобілі, тому вони випускатимуть їх більше.
Перспективи для ринку нерухомості у 2023 році
Глобальні продажі нерухомості становитимуть у 2023 році $5,8 трлн – величезна сума, але вона лише на 1% більше, ніж у 2022 році. Вищі відсоткові ставки чинитимуть тиск на іпотечне кредитування та знизять ціни на житло на деяких ринках.
Британські ціни можуть впасти на 5%, оскільки програма «Допомога в купівлі» закінчується. В Австралії може спостерігатися падіння на 9%. Постпандемічний бум в Америці принаймні сповільниться. У глобальному масштабі невизначеність продовжить спад у будівництві нових будинків та офісів, оскільки будівельники побоюються зниження попиту, високих витрат і браку робочої сили.
Проте кількість уведених в експлуатацію офісних приміщень у багатьох містах залишиться високою, а інвестори шукатимуть безпечні притулки та надійну орендну плату, щоб компенсувати інфляцію.
Власників нерухомості заохочуватимуть або змушуватимуть робити будинки екологічнішими. У 2023 році США запропонують більше податкових пільг для енергоощадних споруд. Британія встановить мінімальні стандарти енергоефективності. Німеччина запровадить податки на викиди, які буде поділено між орендодавцями та орендарями.
Прогнози для охорони здоров'я на 2023 рік
Коронавірус уразить ще мільйони людей у 2023 році, але за умови, що не процвітатимуть нові небезпечні варіанти COVID. Кількість смертей має знизитися більш як удвічі проти грипу (на початку пандемії смертність була в понад 200 разів вищою).
Щоб запобігти зростанню захворюваності, Китай випустить більше вакцин, зокрема мРНК власного виробництва. Американські та британські дослідники тестуватимуть усі варіанти вакцин, зокрема проти мавпячої віспи та малярії. В ООН вважають, що зі зменшенням смертності від ковіду очікувана тривалість життя у 2023 році почне відновлюватися після зниження на 1,8 року у 2020 – 2021 роках.
Уряди щосили намагатимуться фінансувати перевантажені системи охорони здоров'я, оскільки економіка тріщить по швах, а витрати зростають. Продажі ліків і витрати на охорону здоров'я на людину зростуть приблизно на 5% у номінальному вираженні. Країни від Індії до Нігерії розширять загальну охорону здоров'я. Дебати про аборти вируватимуть у США та за їхніми межами.
Фармацевтичні фірми активізуватимуть придбання, щоб упоратися із закінченням строку дії патентів і конкуренцією з дженериками, особливо щодо протизапального препарату Abbvie Humira – найліквідніших у світі ліків.
Ринок ЗМІ у 2023 році
Після постпандемічного сплеску витрат рекламний бізнес переживає важкі часи. Видавці братимуть за рекламу більше, а економічна нестабільність стримуватиме потенційних рекламодавців.
Тенденції, що зародилися під час пандемії, дадуть свої плоди. Цифрова реклама вкраде більше «друкованих» доларів, досягнувши 57% загальних витрат. Водночас найшвидше зростатимуть витрати на мобільну рекламу завдяки популярним іграм і коротким відеороликам. Країни, що розвиваються, у яких зростає споживання цифрових медіа, як-от Бразилія та Індія, лідируватимуть. Однак знецінення валют на ринках, що розвиваються, означатиме зниження прибутку американських технологічних гігантів.
Проблеми з конфіденційністю матимуть велике значення. Регулювальні органи та споживачі вимагають від рекламного світу покінчити з cookie, позбавляючи рекламодавців цінних даних користувачів. Рішення Apple, що дає змогу людям блокувати збір даних третіми сторонами, триматиме в напрузі цифрових рекламодавців. Проте рішення Google відкласти блокування файлів cookie до 2024 року обіцяє деяке полегшення рекламодавцям і компаніям, що залежать від реклами. Сильніше постраждає Meta, яка найбільше залежить від сторонніх даних. Але роздрібні торговці, як-от Amazon і Walmart, що володіють купою даних про покупців, виграють.
Прогноз для роздрібної торгівлі на 2023 рік
Криза вартості життя вдарить як по покупцях, так і по роздрібних торговцях. Навіть зростання електронної комерції сповільниться, особливо на Заході, де скупі споживачі та вищі відсоткові ставки перешкоджатимуть планам розширення роздрібних мереж. Китайські гіганти Alibaba та Pinduoduo маніпулюватимуть низькими цінами, щоб заманити західних споживачів.
У Південно-Східній Азії та Латинській Америці електронна комерція поширюватиметься в міру оцифрування сімейних магазинів. Очікується, що три країни, які розвиваються, — Колумбія, Нігерія та ПАР — увійдуть до складу п'яти ринків, на які Amazon планує вийти у 2023 році. Розширення роздрібних продажів через інтернет буде повільним — на його частку припадатиме трохи більш як 14% світових роздрібних продажів, що дещо вище за показник 2022 року.
Онлайн- і офлайн-всесвіти далі зливатимуться. «Клікни та збери» стане улюбленим форматом споживачів у заможніших країнах, приносячи $12 млрд доходу у Великій Британії, що більш як утричі перевищує показник 2013 року.
Ритейлери скоротять витрати на оплату праці завдяки автоматизації складів та інших внутрішніх операцій. Австралійська компанія Myer розгорне в одному новому розподільному центрі 200 роботів, які будуть здатні опрацьовувати сім із десяти онлайн-замовлень компанії. Модні та люксові бренди експериментуватимуть у метавсесвіті, прагнучи залучити покоління «зумерів» – чверть людства, що народилася після 1997 року.
Яким буде 2023 рік для індустрії розваг
Касові збори у 2023 році перевершать показники 2019 року, що є довгоочікуваною новиною для мереж кінотеатрів, обтяжених боргами доби пандемії. Стримінгові компанії втрачатимуть передплатників зі зростанням щомісячної плати, але їм доведеться витрачати більше грошей на створення цікавого контенту. Netflix, найбільший стример, витратить на це $17 млрд і вичавлюватиме більше грошей із передплатників. Warner Bros. представить сервіс, що поєднує HBO Max із Discovery+.
Грошові накопичення стримерів допоможуть їм атакувати звичайних мовників на нових аренах. Prime Video від Amazon очолив перегони в спортивному мовленні, яке тривалий час залишалося прерогативою традиційного телебачення. З 2023 року Apple TV+ показуватиме прямі трансляції матчів Вищої футбольної ліги США завдяки угоді на суму $2,5 млрд.
Подорожі та туризм у 2023 році
Авіаційна галузь має стати прибутковою, оскільки незадоволений попит збільшує кількість міжнародних туристів на 30% — до 1,6 млрд. Але глобальний туризм не повернеться в нормальне річище. Кількість мандрівників не досягне допандемічного рівня 1,8 млрд осіб, що стримується зростанням вартості життя та політикою Китаю щодо боротьби з коронавірусом.
Доходи від туризму в розмірі приблизно $1,4 трлн повернуться до рівня 2019 року тільки через високі витрати на енергію, персонал і харчові продукти. Ділові поїздки залишаться в тіні, оскільки зросла популярність онлайн-зустрічей.
Проте спортивні та інші заходи стимулюватимуть подорожі. Обмежене відкриття Китаю допоможе Азії подвоїти кількість туристів у 2023 році. Франція сподівається перетворити чемпіонат світу з регбі на золото туризму. У Саудівській Аравії хадж перейде від лотерейної системи до квот, що дасть змогу приймати більше прочан.
Франція отримає нову круїзну лінію Compagnie Française de Croisières. Її обслуговування розпочнеться з використання уживаного лайнера, який влучно охрестили «Ренесансом».