Facebook Pixel

Генерал Голубцов розповів про перспективи F-16 та іншої авіаційної зброї в Україні

Начальник авіації Командування Повітряних сил ЗСУ бригадний генерал Сергій Голубцов

Начальник авіації Командування Повітряних сил ЗСУ бригадний генерал Сергій Голубцов

Начальник авіації Командування Повітряних сил ЗСУ бригадний генерал Сергій Голубцов в інтерв'ю «Радіо Свобода» розповів про дії української авіації у війні проти РФ. The Page вибрало з розмови найважливіше.

Про використання КАБів

Кориговані авіаційні бомби (КАБ) – дуже ефективна зброя. Якщо вдається подолати ворожу ППО, то ймовірність поразки цілі майже 100%.

Перед застосуванням КАБів потрібно було адаптувати українські літаки, які не були призначені для використання такої зброї. Сильно спрощуючи, можна сказати, що йдеться про часткову зміну електричної проводки в літаку.

Натепер українці використовують КАБи GBU-39 і GBU-62, що постачаються партнерами, з проникаючими і касетними бойовими частинами.

Перевага GBU-39 полягає в тому, що вона відносно невелика за розмірами, тому системам ППО важко її вразити. Під літак їх можна підвісити кілька, але кожну бомбу буде запрограмовано на свою ціль.

Росія на місяць використовує близько 3000 КАБів, Україна – приблизно 300. Західні бомби перевершують російські технологічно, вони краще захищені від спуфінгу (підміни сигналу GPS. – The Page). Але у росіян їх дуже багато.

В Україні ведеться робота зі створення своїх КАБ, перші випробування очікуються за кілька тижнів.

Очікування від бойового застосування F-16

Тільки за допомогою F-16 неможливо здобути перевагу в повітрі. Потрібен комплекс: літак + засоби РЕБ + засоби виявлення цілей + система ППО «Петріот». Тоді льотчик матиме необхідну йому інформацію про ситуацію в повітрі та на землі.

На першому етапі використання F-16 в Україні планується відігнати літаки з КАБами та їхнє прикриття на 30–50 км від лінії фронту. Після цього можна приступати до вирішення інших завдань.

Застосування крилатих ракет Storm Shadow/Scalp

«Ми навчилися краще їх використовувати, – сказав Голубцов. – Вибираємо несподівані для росіян маршрути, разом із бойовими запускаємо ракети-обманки, які відволікають на себе ППО, ракети HARM змушують супротивника вимикати свої РЛС».

На західних літаках є можливість перепрограмувати ракету Storm Shadow/Scalp із кабіни літака в польоті. В Україні ракети наразі програмуються на землі перед вильотом.

Ефективність штурмовиків Су-25

На початку війни в Україні було багато некерованих засобів поразки, призначених для Су-25. За рік їх майже всі використали. Потім партнери поставили свої некеровані ракети (НУР) типу Zuni та інші. Але таких ракет у світі мало, бо їх давно не виробляють.

Наразі українські Су-25 модернізуються для використання керованої зброї. Так, вже зараз із них можна застосовувати бомби-ракети Hammer.

Ефективність протирадіолокаційних ракет HARM

Спочатку ці ракети вражали до 40% своїх цілей, але потім росіяни адаптувалися. Вони почали змінювати робочі частоти РЛС, щоб HARM їх бачила, і не включати станції до останнього моменту.

F-16 підвищить ефективність використання цих ракет. Льотчик за допомогою літакових систем виявлятиме працюючу РЛС і націлюватиме на неї HARM. Тобто пуск ракети буде проводитися тільки по станції, що працює, а зараз часто він проводиться в надії, що РЛС включиться.

«Однак ми використовуємо HARM практично щодня, – запевнив Голубцов. – Зокрема, з їх допомогою розчищаємо прохід для крилатих ракет».

Навчання льотчиків та техніків для роботи з F-16

Льотчику важливо не просто навчитися пілотувати F-16, а використовувати його зброю. Цей процес дуже відрізняється від українських літаків.

Питання хорошого знання англійської дійсно дуже важливе. Голубцов навів такий приклад: спочатку технічні фахівці пройшли підготовку за допомогою перекладачів, але потім їх таки відправити на мовні курси, оскільки вся документація, описи, програмне забезпечення – англійською. Нею ж потрібно заповнювати експлуатаційні документи.

Тож у навчанні перші 2,5–4 місяці йдуть підготовчі питання, потім – основні.

Як F-16 захищатимуть в Україні

Не всі передані Україні F-16 базуватимуться на наших аеродромах. Частина залишиться у навчальних центрах для підготовки персоналу, частина буде у резерві на закордонних аеродромах. Вони замінятимуть пошкоджені літаки, що вирушають на технічне обслуговування, та компенсуватимуть втрати. Склад оперативної групи, що перебуває в Україні, буде відповідати числу підготовлених льотчиків.

Інтерв'ю генерала Сергія Голубцова (відео)

Питання захисту F-16 на аеродромах дуже складне. Для росіян вони стануть пріоритетною, «жирною» ціллю. Захист аеродромів від аеродинамічних цілей (БПЛА, крилатих ракет) – завдання розв'язуване. Складніше з балістичними ракетами («Кинжал» та «Іскандер»). Боротися з ними здатні лише комплекси «Петріот» та SAMP/T.

За оцінкою, для захисту аеродромів базування потрібні мінімум:

  • дві батареї «Петріот»;
  • дві батареї NASAMS (у тому числі і для захисту самих «Петріотів»);
  • засоби безпосереднього прикриття («Гепарди» та ін.).

Аеродроми потрібно обладнати засобами пасивного захисту, у тому числі від дій диверсійних груп.

Коли перші F-16 з'являться в Україні

Голубцов сказав, що до кінця цього року мінімум ланка F-16 буде в Україні. Ланка – це чотири літаки.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉