Полтавчанин Євген Ракіта — військовослужбовець, який віддалено керує відразу кількома напрямами в бізнесі. Як йому це вдається, розповідає The Page.
З армії до бізнесу і знов до армії
Наразі одна компанія Євгена Ракіти виробляє гофрокартон та коробки з нього, а інша пропонує фулфілмент для інтернет-магазинів. Фулфілмент — сервіс В2В, що дозволяє зберігати товари на віддаленому складі, надає послуги з обробки замовлень. Також військовий володіє франшизою Нової пошти.
Навесні 2022 року Євген приєднався до лав ЗСУ та посів пост начальника бортового вузла зв’язку у 18 бригаді армійської авіації. Бригада з повітря підтримує піхоту на лінії зіткнення. Нині військовий керує пресслужбою бригади і відповідає за зв’язки з медіа, волонтерами та владою.
Як для вас почалася кар’єра військовослужбовця?
Я закінчив військовий інститут, був курсантом, ходив у портянках, застав ще пілотки. Так сталося, що я пішов у військовий інститут, коли у Збройних силах були дуже скрутні часи. Потім п’ять років прослужив офіцером, був командиром взводу, дослужився до капітана, до помічника командира частини.
Але потім все ж таки пішли з армії?
Так, я звільнився, і з 2012 по 2022 рік займався бізнесом. Коли оголосили мобілізацію, повернувся до армії. Спочатку відповідав за зв’язок, але командир побачив мої здібності, і я став керівником пресслужби — треба було домовлятися про допомогу.
Євген Ракіта поєднує службу в армії з керуванням відкразу кількох напрямків бізнесу. Джерело: КоробОК
В перші дні війни я організував декілька волонтерських рухів, сам безпосередньо брав участь в евакуації людей з Харкова. Декілька років я є членом Young Business Club. Зокрема, завдяки підтримці клубу було багато можливостей, знайомств та соціального капіталу, що дозволило допомогти нашій бригаді, особливо в перші часи, коли з забезпеченням було погано. Зараз вже краще, але, звичайно, не без проблем. Тому нам досі потрібна допомога волонтерів, бізнесу.
До того ж нині гостро стоїть питання з рекрутингом. Потрібно постійно залучати людей. Йде війна за кадри навіть у Збройних силах. Щоб люди до нас приєдналися, потрібна гарна репутація бригади як роботодавця. Я і цим займаюся.
Ви зняли документальний фільм. Розкажіть про це, яка його мета?
«Підйомна сила» — це одна з останніх моїх перемог. Він створювався задля популяризації армійської авіації, 18 бригади як підрозділу та взагалі Збройних сил України. Звісно, і для патріотичного виховання молоді, залучення їх до ЗСУ.
Фільм ми зробили більш-менш позитивний. Він повністю документальний, там немає нічого вигаданого. Фільм знімався взагалі без сценарію, без дублів, без нічого. Просто як було, так і знімали. Потім це змонтували красиво, і стрічка побачила світ. Були покази в Європі та в українських кінотеатрах. Нині він доступний на стрімінгових платформах.
Ми плануємо його перекласти на англійську та інші мови і просувати по всьому світу. Фільм допомагає залучати і кошти, і увагу, а також привернути увагу до вертолітної галузі. У нас із цим проблема.
Багато говорять про F-16, про танки, про «Абрамси». Але у нас закінчуються вертольоти просто як вид. У нас є лише радянська техніка, парк не оновлюється. Немає закордонної техніки, і це велика проблема.
Як ви керуєте бізнесом, перебуваючи в армії?
Звичайно, у мене неповна присутність у бізнесі. Та я налагодив його роботу віддалено. Можу сказати, що мені пощастило з людьми, вони там без мене нормально працюють. Щопонеділка та щоп’ятниці у нас онлайн-конференції, у мене своя система постановки завдань та контролю.
Виробництво тари з гофрокартону. Джерело: КоробОК
Іноді буваю у Полтаві, де у мене і знаходиться бізнес, та їду на виробництво. Все тримається на менеджерах, особисто я відповідаю за стратегію та показники. Взагалі мої робочі інструменти — Google-таблиці, CRM-система, онлайн-конференції. Але все ж таки зараз я більше сконцентрований на службі.
Підприємницька діяльність розпочалася з автомийки
Чому ви вирішили розпочати виробництво коробок?
2012 року я звільнився зі Збройних сил і почав працювати найманим співробітником. У 2014-му відкрив ФОП і вже офіційно став підприємцем. Першим бізнес-проєктом стала автомийка самообслуговування.
Я там був як керівник та проджект-менеджер, власником бізнесу був інвестор. Через декілька років я відкрив відділення Нової пошти за франшизою. Ще через декілька років почав виробництво коробок з гофрокартону і залишив автомийку.
До створення бізнесу на коробках мене підштовхнула саме Нова пошта. Вони почали працювати над уніфікацією тари. З 2018 року у них вже не можна відправити посилку в будь-якому целофановому мішку, потрібні були коробки. Я побачив у цьому бізнес-ідею і в 2019 році заснував компанію.
Звичайно, коробка не була ноу-хау, але я розумів, що потреба зростатиме саме в цій тарі. Ми робимо коробки не для Нової пошти, а для її клієнтів. Тобто люди, які користуються Новою поштою, потребують пакування. Саме для них ми і працюємо. Також ми пропонуємо не просто тару, а з логотипом компанії.
У вас були або є інвестори?
Компанію ми запустили в колаборації з товаришем. Мені взагалі дуже подобається мати партнерства.
Нині я залучив грант за програмою для переробного виробництва, отримав максимальну за програмою суму — 8 млн грн. Ці гроші дозволили нам розвиватися далі. Вже приїхало нове обладнання, яке потрібне для модернізації виробничого процесу. Раніше ми гофрокартон купували, тепер робимо його самі.
Бізнес, що створений за принципом замкнутого циклу
Крім гофрокартону у вас є й інші бізнеси? Як вам вдається все це тримати одночасно?
На всіх моїх підприємствах зайнято близько ста людей, на них все і тримається. Крім Нової пошти, гофрокартону та фулфілменту, у мене є ще автомобільний транспорт, це окремий напрям. Але він працює і на Нову пошту, і на доставку коробок. Бізнес побудований так, що він всюди перетинається.
Євген Ракіта побудував бізнес за принципом замкнутого циклу. Джерело: КоробОК
Ми зробили такий собі замкнутий цикл. Клієнт, наприклад інтернет-магазин, передає мені товар на фулфілмент, тут же купляє мої коробки, які відправляє через мою Нову пошту.
Але я все ж таки хочу акцентувати, що в першу чергу я служу, бізнес вже на другому місці. Проте мої бізнес-зв’язки допомагають просувати бренд армійської авіації України по всьому світу.