Facebook Pixel

Олія, мед, горілка. Топ українських продуктів, які підкорили світ

За останні півтора року 137 українських компаній вийшли на іноземні ринки. Наприклад, тепер ми експортуємо мед і продукцію бджільництва до Катару, молочну продукцію — до Туреччини, м’ясо птиці — до Ліберії, яйця — до Японії та навіть равликів до Великої Британії. The Page дослідило, куди сьогодні Україна найбільше експортує свої продукти та чому вони популярні у світі.

Куди Україна експортує продукти

На сьогодні найбільші споживачі усієї української аграрної продукції — це Китай, Індія, Нідерланди, Єгипет і Туреччина. Українські продукти також відправляють до Європейського Союзу, Китаю, Великої Британії, Польщі та Туреччини. І цьогоріч, за сприяння Міністерства закордонних справ (МЗС) і закордонних дипломатичних установ України, для 59 товарних груп у 18 країнах світу вже відкриті ринки або відновлений доступ на ринки у співпраці з Держпродспоживслужбою.

Quote«Кількість компаній у нашій Раді експортерів та інвесторів при МЗС України за рік зросла майже в чотири рази. Рік тому їх було близько ста. Нині до неї входять вже 370 компаній та бізнес-асоціацій», – розповів міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба.

Зі свого боку, за словами першого віцепрем’єра, міністра економіки Олексія Любченка, свою продукцію до країн Євросоюзу нині експортують понад 14 тисяч українських компаній. Він зазначив, що ЄС є найбільшим торговим партнером України (40,2% загального обсягу зовнішньої торгівлі держави). Тому Україна стала четвертим найбільшим постачальником агропродукції до ЄС, поступаючись лише Великій Британії, Бразилії та США. Загалом за сім останніх років український експорт до Євросоюзу зріс на 60%.

Топ-торговельних партнерів України в експорті у 2020 році (дані Укрстату):

  • ЄС — $18,6 млн;
  • Китай — $7,1 млн;
  • Росія — $2,7 млн;
  • Туреччина — $2,4 млн;
  • Індія — $1,9 млн;
  • Єгипет — $1,6 млн;
  • Білорусь — $1,3 млн;
  • США — $983 тис.;
  • Індонезія — $735 тис.;
  • Саудівська Аравія — $719 тис.

Топ продуктів на експорт

Все, що виробляють та продають наші аграрії поділяється на дві групи: сировина та продукція із доданою вартістю. Саме остання допомагає українським експортерам заробляти більше та виходити на нові ринки збуту.

Які продукти харчової промисловості експортують з України

Тогоріч Україна продала за кордон чималі обсяги агропродукції із доданою вартістю. Зокрема, згідно з інформацією Укрстату, жири та олії тваринного або рослинного походження принесли українським виробникам $1 млрд; різні харчові продукти – $16,9 млн; алкогольні й безалкогольні напої та оцет – $12,9 млн; м’ясо та їстівні субпродукти – $136,2 млн.

Абсолютний рекорд показали виробники українського меду. Його в нас придбали за кордон аж 81 тис. тонн, і наразі попит перевищує пропозицію. Європу та інші країни приваблює схожа культура виробництва цього продукту, а також зручна логістика, яка не передбачає додаткових витрат на транспортування.

«Найбільше зростання експорту за минулий рік було саме в меду — 38%. За 2020 рік наша країна поставила на зарубіжні ринки меду на $139 млн, перевищивши відповідний показник 2019 року. Водночас експорт солодощів — збільшився на 13%. Й надалі триває тенденція і зростання експорту кондитерських виробів із цукру. У 2020 році виручка від їхнього збуту за межами України сягнула $169 млн. А от шоколадом вітчизняного виробництва цікавилися дещо менше — його продали на $158 млн, що на 7% менше, ніж у 2019-му», — розповідає голова Комітету підтримки експорту та інвестицій Київської ТПП Віктор Шевченко.

Якщо говорити про нашу горілчану продукцію, то експортна тенденція теж обнадійлива. Минулоріч за кордон горілки продали на 13,4% більше, ніж у 2019 році. Наразі Україна постачає велику кількість горілки до країн колишнього СРСР. Цьому сприяє історія, ментальність населення та відсутність мовних бар’єрів.

«Nemiroff постачає продукцію в близько 80 країн світу. Наш обсяг – до 40% загального експорту всієї горілки з України. Минулого року обсяг всього експорту горілки та Nemiroff скоротився через пандемію. Ключовим каналом збуту, що показав найнижчі показники через глобальний локдаун, став Duty Free & Travel Retail. Тут скорочення сягало в середньому 60% — 70%. Однак, навіть за таких несприятливих обставин, бренд Nemiroff залишився в ТОП-3 горілчаних брендів у світі в Duty Free. Згідно даними з IWSR, з 2021 року очікується поступове відновлення експорту в індустрії і вже наступного року показники будуть близькими до тих, що були в 2019 році».

Юрій Сорочинський

Юрій Сорочинський

Генеральний директор Nemiroff

Які перспективи розвитку експортного напрямку?

За словами експертів ринку, українським виробникам своє місце на закордонних полицях магазинів потрібно здобувати значними зусиллями та запеклою конкурентною боротьбою. Потрібно розуміти правила гри на кожному з ринків, бути готовим до довготермінових інвестицій у бренд та канали продажів для отримання результатів у майбутньому.

Quote«На жаль, підтримки від держави українським брендам, що хотіли б розвиватися на зовнішніх ринках, також немає. Радше навпаки, створюються нові перепони для бізнесу. Тому успіх деяких українських компаній на зовнішніх ринках – це, ймовірніше, виняток із правила», — каже Сорочинський.

Перспективи в експорті в кожної товарної категорії мають свою специфіку. Так, в меду, наприклад, немає єдиного впізнаваного бренду, як у горілчаній категорії. Тому для одних продуктів запорукою успіху може бути ціна й модель постачання. Підприємства можуть дешево скуповувати українську сировину, наприклад, той самий мед, та перепродавати її під власними іноземними брендами європейцям. Інші ж продукти потребують значних інвестицій у маркетинг для того, щоб конкурувати зі світовими брендами.

Якщо говорити про позитивні зміни, то наразі з-поміж нових, особливо цікавих для нас партнерів є Велика Британія. Вона вийшла із ЄС і налагоджує зв’язки на нових для себе ринках. Уже цьогоріч в українському уряді заявили: маємо зростання загального експорту із України до Британії більше ніж на 40%. Тому в торгівлі із цією країною вперше зафіксували профіцит. Нині до Об'єднаного Королівства свою продукцію експортують 362 агровиробники. Йдеться про молочку, курятину, рибу, мед і навіть равликів.

«Безперечно, ще один величезний та перспективний ринок для наших експортерів — це країни Азії, там є кого годувати. Вартісні обсяги вітчизняного експорту до цих країн збільшилися на 16% – до $10,9 млрд. А в 2020-ому їхня частка вперше сягнула фактично половини – 48,7 % загального українського агроекспорту».

Віктор Шевченко

Віктор Шевченко

голова Комітету підтримки експорту та інвестицій Київської ТПП


Подякувати 🎉