Восени видимість і так різко погіршується через стрімке скорочення світлового дня та збільшення кількості опадів. А тут іще з першими заморозками починає запотівати скло. Розповідаємо, як зберегти вікна прозорими.
У листопаді ми починаємо із самого ранку метушиться більше, ніж звичайно. Світловий день усе коротшає, і організму щоразу важче прокидатися затемна. Навіть випивши каву, ми часом продовжуємо спати на ходу. На вулиці ж нас очікує нова напасть: скло автомобіля запотіває так, що їхати немає жодної можливості. Це відбувається тому, що вночі стовпчик термометра опускається до нуля градусів і волога конденсується на склі, що остигає куди швидше, ніж салон.
Аеробні процедури
Але це найочевидніша причина запітніння, яку можна усунути ще в зародку. Ставлячи автомобіль на стоянку, витратьте 2-3 хвилини на аеробні процедури. Відкривши двері з обох боків, ви швидко зрівняєте салонну температуру із зовнішньою. А якщо ні, то із самого ранку доведеться одночасно прогрівати салон і просушувати в ньому повітря.

Перевірте короб забору повітря печі, що міститься під повідками двірників. Фото: Сергій Суховський
Прогрівши двигун, увімкніть на 5 хвилин пічку і спрямуйте дефлектори на лобове скло та дзеркала заднього огляду. Наші діди та батьки дуже прискорювали цей процес, закриваючи радіатор чимось на кшталт жалюзі зі старої тілогрійки або навіть кутаючи нею двигун.
За високої вологості, характерної саме для осені, в салоні швидко намокають килимові покриття. Ми приносимо вологу із собою: на взутті та одязі, парасольках, багажі тощо. Тому перед посадкою все це потрібно обстукувати-обтрушувати.
Режим рециркуляції
Якщо обігрів працює на всю, а покращення все не настає, перевірте налаштування обігрівача. Раптом спросоння замість режиму «забір повітря з вулиці» ви ввімкнули режим рециркуляції, тобто обігрівач просто ганяє сире повітря по колу. Ще одна причина може критися в самій грубці. Переконайтеся, що її вентилятор працює, а не просто дзижчить.
Якщо все функціонує правильно, але повітряні процедури не допомагають, значить проблема запотівання не на поверхні, а трохи глибше. Джерела вогкості можуть бути як очевидні, так і приховані — від звичайної води і аж до антифризу.
Салонні калюжі
Досвідчені автомобілісти міняють текстильні килимки на гумові з високими бортиками задовго до перевзування покришок. Такі килимки-лотки збирають воду, що стікає з нашого взуття, не даючи їй контактувати з матеріалами оббивки та шумоізоляції, які, в разі чого, висушити складніше, ніж розібрати двигун. А якщо їх не висушити, ви одночасно страждатимете і від запотівання стекол, і від затхлого запаху вогкості.
Справа в тому, що губчаста структура цих матеріалів та вологе середовище — ідеальні умови для утворення іржі та плісняви, розмноження грибків і шкідливих бактерій. Отже, дуже можливо, що джерело конденсату — калюжі, що залишилися на килимках з учорашнього дня.

Причиною запотівання можуть бути засмічені чи заблоковані повітроводи в багажному відділенні. Фото: Rajd Polski
Салонний фільтр
Разом із заміною килимків варто проінспектувати салонний фільтр, який відповідає за подання свіжого повітря. Зазвичай йому приділяють набагато менше уваги, ніж підкапотним фільтрам — повітряному, мастильному та паливному. Адже міняти його потрібно щонайменше раз на 20 тис. км пробігу, а краще — удвічі частіше. І водночас продувати кожен сезон. Не поскупіться на вугільний фільтр, що набагато якісніше очищає повітря, яким ви дихаєте.
Системи витяжки
Дуже може бути, що справа в засмічених або заблокованих повітроводах. Перевірте вентиляційні отвори та клапани випускання повітря. Перші розміщені в багажному відділенні, другі — під бампером. Але особливу увагу потрібно приділити коробу припливу пічки, що міститься під повідцями двірників і часто разом із повітрям засмоктує дощову воду та сніг, що підтанув.
Пари антифризу
Найгірший із варіантів — коли разом із запотіванням стекол у салоні з'являється солодкуватий запах. Це означає, що витончився радіатор чи магістралі системи обігрівача. По-перше, пари антифризу токсичні. По-друге, від них на склі з'явиться не тільки випар, але й масляниста плівка, що важко змивається.
Пасажири напідпитку
Але що робити, якщо все працює і очевидних джерел запотівання немає? Безпосередньою причиною запотівання стекол можуть бути супутники. Вуглекислий газ, що вони видихають, набагато тепліший за навколишнє повітря, до того ж він насичений вологою. Ситуація посилюється, якщо пасажири розпалені алкогольними напоями.

Ще одна причина запотівання стекол — гумові ущільнювачі, що витончилися. Перевірте герметичність люка, дверей та кришки багажника. Фото: Car and driver
Профілактика запотівання
Людство давним-давно придумало антизапотівачі в усіх можливих видах та форматах і на будь-яку товщину кредитки. Тут і плівки, і пасти, і аерозолі, і рідини, і просочення, і серветки... Прайс-лист також варіативний: від 30 грн за 100-грамовий аерозольний балончик із вологовідштовхувальною рідиною та до 1 тис. грн за антиконденсатну плівку.
Головне — пам'ятати, що наносити їх потрібно превентивно та після попередньої підготовки на чисті, сухі та знежирені поверхні. А в разі з плівками краще довірити їх нанесення професіоналам.
Замість післямови
Важливо пам'ятати, що витративши вранці 5-10 хвилин на боротьбу із запотіванням, ми прагнемо компенсувати втрачений час збільшенням швидкості, що загрожує і механізмам автомобіля, і нам. Адже прогрівши двигун і скло, ми залишили холодними всі інші вузли та агрегати: коробку передач, підвіску, кермовий механізм тощо.