Широко розпіарені МВС онлайн-сервіс оплати штрафів ПДР, мобільний застосунок і чат-бот для перевірки адмінпостанов виявилися низькоефективними — щомісяця тисячам водіїв без повідомлення блокують рахунки в банках і заарештовують автомобілі.
На папері всі інновації МВС виглядають гладко: отримав повідомлення або «листа щастя» з постановою, сплатив штраф за вказаними там же реквізитами — і знову чистий перед законом. Але проколи починаються навіть не на стадії оплати штрафу, а вже на рівні оповіщення. Причин отримати повідомлення пізніше за встановлений строк або взагалі не отримати достатньо. Наприклад, чи багато хто з нас усе життя проживає за місцем першої прописки? Чи всі водії зобов'язані мати смартфони й користуватися персональними електронними кабінетами?
Але навіть якщо ви отримали повідомлення вчасно й тут же оплатили його, вклавшись у 10-денний «пільговий тариф», будьте готові до блокування рахунків і арешту автомобілів. Сказати, що для водіїв ця ситуація буде несподіваною — не сказати нічого. Бо попри пряму конституційну заборону штрафувати заочно і віртуально, тобто без складання протоколу в присутності водія, «лист щастя» може й не знайти свого адресата.

Iнфографiка: Штрафи UA
Куди йдуть гроші за неправильно оплачені штрафи ПДР?
За словами засновника онлайн-сервісу штрафи.ua Дениса Дмитрова, цього року вже відкрито виконавчих проваджень на суму 736 млн грн, з яких сплачено лише 6%. Вiн звертався до Мін'юсту з пропозицією зробити процедуру прозорішою, а інформацію — доступною для водіїв. На його думку, надання доступу до бази Виконавчої служби (вид порушення, сума та реквізити) дасть змогу полегшити оплату й поповнити бюджет щонайменше на 638 млн грн. Жодних дій не зроблено.
«Завдяки тому, що було надано доступ до даних про адміністративні правопорушення, частка своєчасно сплачених штрафів сягнула 77% загальної кількості винесених постанов, — рапортує заступник директора компанії «Инфотех» Артем Коробка. — Також хочемо зазначити, що 75% оплати було здійснено саме через онлайн-сервіси».
Які можуть бути труднощі при оплаті штрафів ПДР?
Будь-яка, навіть одна-єдина помилка під час заповнення форми для оплати позначає штраф як невиконаний. Як водієві впевнитися в тому, що витрачені гроші потрапили саме на потрібний рахунок? Сьогодні — ніяк. Ані електронний кабінет, ані мобільний застосунок, ані чат-бот не є гарантами того, що заборгованостей у водія немає.
Саме так було з автором цих рядків. За родом своєї діяльності я постійно тестую нові автомобілі — приблизно 30-35 на рік, регулярно об'їжджаючи ними країну вздовж і впоперек. Тож «перевіряюся на штрафи» принаймні раз на місяць. У червні імпортер Mitsubishi переслав мені постанову про порушення швидкісного режиму, виписану на ім'я їхнього гендиректора Нішино Кейсуке. За нашим законодавством увесь автопарк записується саме на главу компанії як на юрособу, навіть якщо він експат і прописка в нього токійська.
Перевірити наявність відкритої справи онлайн можна тільки на сайті Мін'юсту через Департамент державної виконавчої служби в розділі боржників. Але пройти цю процедуру зі смартфона вийшло тільки із шостого (!) разу.
Упізнавши себе на фото, я одразу сплатив штраф — благо, що реквізити вказано в постанові, а «пільговий» режим зменшував суму вдвічі — з 255 до 127,5 грн. Труднощі почалися на стадії відкріплення штрафу від ні в чому не винного Кейсуке-сана. Згідно з процедурою, потрібно написати заяву з поясненням, що під час несанкціонованої фотосесії за кермом був не він, а саме я. І тут справа навіть не в «обліко моралє», хоча японці як ніхто дотримуються кодексу честі. Нюанс у тому, що в людини, яка проводить в аеропортах і літаках більше часу, ніж за офісним столом, через несплачений штраф обов'язково виникнуть складнощі в разі перетину кордону України: або не випустять, або не пустять. І спробуй доведи прикордонникам, що штраф не тобі і його вже сплачено, якщо новітня електронна єдина державна система судових реєстрів його «не бачить».
Зрештою я витратив пів дня, об'їздивши три контори, але всюди співробітники розводили руками, посилалися на недосконалість системи й футболили мене до більш досвідчених колег. Але кожного разу настійно рекомендували зайти з постановою та квитанцією про оплату до найближчого відділення патрульної поліції, щоб інспектор вручну вніс зміни до реєстру.
Коли за пошук тієї самої служби, яка приймає заяву про зміну відповідальної особи, взявся юрвідділ компанії зі світовим ім'ям, від МВС прийшла ще одна звістка: оплату штрафу не зараховано, оскільки його було сплачено на... «неправильні» реквізити (вказані в постанові) і він переданий до Виконавчої служби. Куди пішли мої гроші, у МВС не повідомили, запропонувавши написати заяву про повернення помилково переказаної суми або до Департаменту патрульної поліції, або на електронну адресу [email protected]. Але де гарантія, що це не черговий помилковий шлях? І що новий рахунок виявиться коректним?
«Водії, які мають смартфони із застосунком для сплати штрафів ПДР, можуть дізнатися про відкриття виконавчого провадження, — коментує ситуацію пан Дмитров. — Але це тільки інформація про наявність боргу без суми, підстав накладення штрафу за пороушення ПДР, реквізитів. Щоби дізнатися більше, потрібно шукати місцеве відділення Виконавчої служби, йти до закладу й шукати в базі свою справу, йти до банку для оплати, а потім уже відмітити погашення в інспектора».
Що робити у разі несвоєчасної оплати штрафів ПДР?
За підрахунками сервісу штрафи.ua, в 2016 роцi оплаченими виявилися лише 49% усіх адмінштрафів. Нагадаю: у разі несвоєчасної оплати штрафу на порушника правил дорожнього руху відкривається справа й Державна виконавча служба запускає процедуру примусового стягнення, зупинити яку важче за процес розщеплення ядра атома.
Так, у листопаді я дізнався про те, що в батьківській квартирі в Полтаві, де я не живу 26 років, з'явився борг за комуналку. Чому заблокували саме мої рахунки, у Виконавчій службі мені не пояснили, запропонувавши розрахуватися на місці — термінал є в інспектора Виконавчої служби. Відчуваєте іронію? Оплата тривала менше ніж хвилину, проте ще чотири дні я нагадував відповідальному товаришеві про його обіцянку повідомити Приватбанк про зняття блокування з моїх рахунків. Чи потрібно пояснювати, що комунальна служба не взяла до розгляду цей чек?
І кого лаяти? Куди скаржитися? Питання риторичне. Можна дійти й до міністра МВС Арсена Авакова, який так красномовно розповідає нам, наскільки система є зручною і продуманою. Судячи із ситуації з комунальною заборгованістю, адресні бази Міністерства внутрішніх справ застаріли трохи більше, аніж безнадійно. А єдине, що в ній дійсно працює, — це блокування банківських рахунків і арешт автотранспорту.
Так, заступник міністра МВС Антон Геращенко радить водіям регулярно перевіряти згадувані вище електронні кабінети й застосунки. Але мій особистий досвід показує, що довіряти їм не варто, бо про заблоковані рахунки та виписану постанову дізнаєшся одночасно. Але не завдяки поліцейським сервісам, а з банківського смс-повідомлення. І добре, якщо це рахунки приватної особи, а не гендиректора представництва міжнародної компанії, у якого в підпорядкуванні сотні співробітників.