Від 15 червня набувають чинності тимчасові закони № 1403-IX і № 1402-IX про спрощену процедуру розтаможки «євроблях». За даними Митної служби, натепер в Україні перебуває щонайменше пів мільйона автомобілів з іноземними номерами, ввезених із порушенням митного законодавства.
Відповідно до цих законів вноситься низка тимчасових редакцій Митного та Податкового кодексів, звільнення «євробляхарів» від адміністративної та юридичної відповідальності за недотримання термінів та умов митних режимів. Зміни наберуть чинності протягом 180 днів — до 10 листопада 2021 року.
Виняток зроблено лише для військових, які в цей час перебували в зоні бойових дій АТО/ООС і зможуть документально це підтвердити. Для них пільговий режим пролонгований до 8 лютого 2022 року. Це аж ніяк не перша спроба уряду задовольнити вимоги «євробляховодів». За словами голови Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, більше спроб не буде.
«Це останній раз, точка, — прокоментував чиновник ухвалення законів. — Питання вирішувалося «раз і назавжди» вже тричі. Однак після цього активісти знову поверталися з новими вимогами. Вони отримують пільгу або відстрочку, під цю пільгу завозяться нові автомобілі на єврономерах, і процес набуває нового дихання. Не впевнений, що в цивілізованій і сильній державі ми повинні ухвалювати рішення, зважаючи не на інтереси всього суспільства, а на інтереси окремої, нехай і добре організованої, громадської організації».
Які т/з підпадають під пільгові правила розмитнення
Це транспортні засоби з європейської реєстрацією, випущені до 2016 року і ввезені в Україну до 31 грудня 2020 року. Легкові автомобілі (код УКТ ЗЕД 8703) мають відповідати екологічному стандарту «Євро-2», легкі комерційні автомобілі масою до 3,5 тонн (код УКТ ЗЕД 8704) — стандарту «Євро-5».
Які т/з не підпадають під пільгові правила розмитнення
По-перше, мототехніка, автобуси, мікроавтобуси та вантажівки вагою понад 3,5 тонн. По-друге, транспортні засоби, щодо яких їхні власники вже отримали судові рішення або протоколи митниці за порушення митного режиму.
По-третє, транспортні засоби, ввезені з боку держави-окупанта або тимчасово окупованих територій України — Луганської та Донецької областей — та АР Крим.
Один власник має право на розмитнення лише одного автомобіля за пільговими правилами.

Калькулятор вартості розмитнення. Інфографіка: ІДА
Калькулятор вартості розмитнення
Вартість складається з обов'язкового внеску в 8,5 тис. гривень (260 євро), акцизного податку та 20-процентного ПДВ. Ціна ж, сплачена у Європі за автомобіль, до уваги братися не буде. Акциз на авто розраховується за спеціальною формулою (базова ставка + Vе + Fе), яка залежить від віку транспортного засобу, робочого об'єму його двигуна і його типу.
Найпростіше з величиною Fе: дизельний тип двигуна обійдеться в 100 євро, а за бензиновий ДВЗ плата не стягується.
Vе — це сума, що виходить від множення робочого об'єму двигуна на його коефіцієнт у євро. Щодо моторів робочим об'ємом 2001–3000 куб. см цей коефіцієнт становить 0,2 євро, щодо двигунів 3001–4000 куб. см — 0,25 євро, якщо ж двигун має об'єм 4001–5000 куб. см — 0,35 євро. Щодо всіх двигунів понад 5000 куб. см ставка однакова — 0,5 євро.
Схожа картина і з роком випуску. Щодо автомобілів віком 5–9 років ставка буде нульова, а далі вона збільшується: 10 років — 25 євро; 11 років — 50 євро; 12 років — 75 євро; 13 років — 100 євро; 14 років — 125 євро. Щодо транспортних засобів від 15 років ставка однакова — 150 євро. Тобто митне очищення навіть найстаріших автомобілів із багатолітровими моторами обійдеться менше ніж у 3 тис. євро. Водночас розмитнення більшості «євроблях», на думку Держмитниці, становитиме приблизно 1 тис. євро.
Як порахувати вартість розмитнення
Візьмемо для прикладу найпопулярнішу на ринку старих автомобілів «євробляху» — 2-літровий VW Passat 2011 року. Митне очищення 10-річного седана обійдеться його власнику дійсно менше ніж в 1 тис. євро. До 260 євро обов'язкового внеску додаємо 25 євро базової ставки та 500 євро коефіцієнта Vе (2000 куб. см х 0,25 євро). ПДВ від акцизного податку в 525 євро становитиме 105 євро. Разом пільгове розмитнення обійдеться у 890 євро.
І все б добре, але обіцяного митного очищення через мобільний застосунок DIA («Дія») поки що немає.