Видавець і головний редактор колекційного автомобільного альманаху Premiumcar Іван Веснін підбиває підсумки року.
Рік, що минає, приніс безліч помітних автомобільних дебютів. Може здатися парадоксальним і неймовірним, але найцікавіші машини зараз «штампують»... китайські виробники, в тому числі вже і в сегменті Premium, і в класі передових електромобілів. Проте усі їхні чудові пасажі адресовані лише внутрішньому ринку і не виходять за межі Піднебесної. Поки що. А в очікуванні неминучого «великого прориву КНР на експорт» The Page виділив п'ятірку найбільш «переломних» моделей від глобальних західних брендів.
- Jaguar I-Pace. Електричний Whiskas
Фото: Jaguar
Це було схоже на марення — один з найбільш консервативних брендів, британський Jaguar, який зі скрипом і завжди останнім впроваджував віяння ринку, раптово опинився серед піонерів, зумівши швидко налагодити випуск авангардного електромобіля – люксового позашляховика I-Pace.
Фото: Jaguar
Повнорозмірний, повнопривідний 400-сильний кросовер з заявленою автономією 470 км при повній зарядці батареї у 90 кВт*г, на пневмопідвісці, з красою і шармом англійської школи інтер'єру та ще й за ціною нижче Tesla Model X (в Україні — 70-80 тис. EUR).
Фото: Jaguar
Поява повного аналога «Тесли», але у виконанні «справжнього» автомобільного виробника, до того ж легендарного, з великою історією, викликало ажіотаж. Уперше з незапам'ятних часів на модель Jaguar вишикувалися черги. Завод MagnaSteyr в австрійському Граці, підрядник з випуску моделі, навіть був змушений збільшити продуктивність конвеєра.
Фото: Jaguar
Навіть в Україні, де до «Ягуарів» завжди ставилися прохолодно, I-Pace почали активно брати — уже майже 200 одиниць прижилися у нас. І нехай в реальному житті автономія пробігу ледве сягає 300 км та й інших «шорсткостей» вистачає, все одно «електрична дика кішка» вже переписала історію.
- Porsche Taycan. Електрична міра Panamera
Фото: Porsche
Мало хто очікував, що Porsche настільки стрімко увіллється в моду на електромобілі. Здавалося, що, випустивши аж цілих два PlugIn-гібрида (з підзарядкою акумуляторів від мережі) своєї Panamera, марка на цьому і заспокоїться. Але в Porsche занадто довго і наполегливо пестували легенду про те, що найперший автомобіль бренду, саморушний візок Porsche P1 1898 року, працював на електротязі. Тому фірма вирішила випустити відокремлену, повністю електричну модель, причому вона обов'язково повинна була стати «кращим електромобілем планети».
Фото: Porsche
Так народився Porsche Taycan — седан у пропорціях Tesla і начебто її прямий конкурент, але... Технологічно у порівнянні з «Поршаком» американська машина багатьом здасться саморобкою, яку змайстрували «на коліні». Taycan встановив нові висоти якості електрокарів. Найпотужніший 750-сильний «Тайкан» набирає «сотню» за 2,8 секунди. Повільніше від заявлених для Tesla Model S Performance, але це на 100% реалістичні дані, без властивого Ілону Маску фантазування з цифрами. А вже у спортивній керованості Taycan виставляє «Теслу» неповоротким «чавунним катком».
Фото: Porsche
Не відстає у швидкості і «заправка»: «Тайкан» став першим у світі автомобілем, який отримав аж 800-вольтну електричну систему. Тому зарядний модуль може працювати з потужністю 350 кВт, дозволяючи накачати велику батарею у 90 кВт*г з 5% до 80% усього за 20 хвилин. Вбудований зарядний модуль налаштований на напругу до 400 вольт. Пробіг на повному заряді перевищує 400 км — і знову ж таки у цих цифрах німецька акуратність, а не «піар-агресія» Tesla.
Аби не залишити «Теслі» шансів на перевагу в кабіні, у Taycan на передній панелі цілих чотири всепоглинаючих дисплея — від величезної 16,8-дюймової панелі приладів до 8,4-дюймового екрану клімат-контролю і 10,9-дюймового окремого «телевізора» для переднього пасажира.
Фото: Porsche
Публіка збожеволіла від машини з моменту її презентації: Taycan розкуплений на рік вперед, фірма прийняла вже майже 40 000 заявок. Україна не стала винятком — квота на 2020 рік у 69 одиниць була майже повністю вичерпана ще у перші дні прийому замовлень. І це незважаючи на те, що спочатку Porsche представила тільки флагманські, найдорожчі варіанти: Turbo і Turbo S. «Зрада» іконічного лейбла «Turbo» в електромобілі, де ніякого турбонаддува немає в принципі, була ризикованим кроком. Однак Taycan вийшов настільки привабливим, що на нюанси назви ніхто не звернув уваги.
Фото: Porsche
Продавши наперед найприбутковіші топ-модифікації (а Turbo S у нас стоїть під 200 тис. євро), уже пропонується і більш доступна версія 4S — її цінник в Україні починається з 97 тис. євро.
Незабаром буде і Taycan Cross Tourismo з кузовом універсал, а з нього вже зроблять кросовер у «джиперському» обважуванні. Через пару років також з'явиться і повністю електричний позашляховик Porsche у кузові наступного покоління Macan.
- VW Golf VIII. «Дайте мені славу, і я зроблю шедевр!»
Фото: VW
Ці слова повною мірою відносяться до Volkswagen Golf. Машини, яка з десятиліття у десятиліття утримує трон «найбільш продаваного автомобіля Європи». З народження моделі 1974 року продано вже майже 36 млн «Гольфів».
«Гольф» ніколи не був найкращим у сегменті: ні найякіснішим, ні найдинамічнішим, ні найкрасивішим. Однак VW вдалося закріпити статус гегемона і на цій підставі позиціонувати Golf як «Premium у народному сегменті». «Гольфи» поколіннями коштували відчутно дорожче за своїх однокласників, багато з яких були значно вдалішіми.
Фото: VW
І ось — нове, вже 8-е покоління бестселера. Тенденцію нестримного зростання габаритів нарешті зупинено — дебютант залишився практично у колишніх розмірах (довжина 4,28 м, колісна база 2,64 м). Усвідомлюючи перевірену вдалість стиля попередника, дизайн новинки став лише плавною еволюцією. Наявний подальший відхід від будь-яких агресивних ліній на користь плавних, «обмилених» рис. Це тренд, навіяний електромобілями, які всі як один — «мильниці».
Фото: VW
Повністю в дусі «електричок» виконаний і салон Golf VIII — сухий цифровий мінімалізм з масою лаконізму і грандіозними моніторами. Тим контрастніше, адже у нового «Гольфу» більше не буде чисто електричної версії — рід e-Golf, що став популярним, уже завершується.І це логічно, бо тепер електромобілі VW створюються під самостійним новим брендом концерну — ID.
Фото: VW
Однак «Гольфу» дадуть цілу серію 48-вольтових гібридів Mild-Hybrid, в яких допоміжний електродвигун стартера/генератора трохи допомагає термічному двигуну через коробку передач. І зі старту продажів піде просунутий 245-сильний Plug-In-гібрид Golf GTE (з підзарядкою від мережі): 1,4-літровий бензиновий турбомотор + електродвигун з батареєю у 13 кВт*г.
Для тих, хто усе ще, як і раніше, сприймає Golf як «компактну спортивну ракету», передбачений спектр «гарячих» варіантів, у тому числі і прославлений GTI. Вінчатиме клан «гоночних Golf» лютий R Plus з могутнім кузовним обважуванням, повним приводом і потужністю понад 400 к. с. Однак «спортсменам» важливо знати, що більше не буде «Гольфів» у 3-дверному кузові «як би купе» — тільки господарські п'ять дверей і крапка.
Фото: VW
Ну а 90% покупців «Гольфу» задовольняться скромними бензиновими або дизельними моторчиками у бідних «жлобських» комплектаціях. Проте кожен власник неодмінно впиватиметься тим, що він їздить на «Суперзірці Старого світу».
- Tesla Cybertruck. Шоумен наводить шороху
Фото: Tesla
Якими б проблематичними не були фінансові справи розкрученого автовиробника планети, але його ватажку Ілону Маску немає альтернативи в тому, як розпалювати вогонь своїх розпечених проєктів — один божевільніший за інший. Настала пора і для Tesla запропонувати своє crazy-бачення найулюбленішого типу автомобіля Америки — побутової вантажівки-пікапа.
Фото: Tesla
Немов для того, аби розтоптати утилітарність такого транспорту, електричний пікап Маск вирішив «пов'язати з космосом». Стиль і назва Tesla Cybertruck не потребують коментарів — це дидактичне втілення кубічних футуристичних космічних кораблів із «Зоряних воєн». Подейкують, що з десятків дизайн-проєктів Маск особисто вибрав найбільш «відморожений» і провокаційний.
Фото: Tesla
Утім, Cybertruck куди більше, ніж майданчик для «стилістичних збочень». У Штатах і досі при всій хвилі «екологічного електротранспорту» бензинові громадини-пікапи — найбільш затребувані машини. Найпродаваніший автомобіль США останнього пів століття — пікап Ford F-Series: його одного янкі купують близько мільйона штук на рік. Ну як Tesla може пройти повз такої жирної «страви»? Невипадково габарити Cybertruck (довжина 5,87 м) повністю співпадають з типовими серійними пікапами від місцевих завсідників Ford або GM.
Фото: Tesla
На відміну від своїх алюмінієвих «сестер», брутальна «кібервантажівка» зроблена із «заліза» — для кузова застосували надміцну сталь сорту «30Х Ultra-Hard». Нібито частина кузовних панелей навіть витримує постріл з 9-міліметрового пістолета.
Фото: Tesla
Tesla приготувала цілу гаму пікапа — від задньопривідного (з одним електродвигуном) вартістю від 40 тис. USD до флагманського повнопривідного Plaid з трьома моторами, за який попросять понад 70 «косарів». Навіть у начебто «побутовому» пікапі Маск не обійшовся без епатажної мегадинаміки. Тримоторний Cybertruck Plaid розганяється до «сотні» за 2,9 секунди, його автономія однієї зарядки повинна перевищити 800 км, при цьому він зможе буксирувати причіп в 6350 кг.
Фото: Tesla
«Медіапурга» від Маска викликала ураган клієнтської передоплати: Cybertruck зібрав уже близько 200 тис. замовлень. Немає сумнівів, що дивакувата машина має свою перспективу на гігантському ринку пікапів Штатів. Однак не слід чекати на цього «кібер-Квазімодо» на вулицях дуже скоро — оптимістичний прогноз говорить про 2022-й. Tesla на роки затягувала виробництво набагато простішої Model 3 і досі не випустила у продаж Model Y. Робити Cybertruck набагато складніше, і це стане дійсно «кібернетичним подвигом», коли (якщо) марка зможе штампувати сотнями тисяч свою «міжпланетну вантажівку».
- BMW X7. Магнетизм мамонта
Фото: BMW
Яскравий приклад того, що, незважаючи на бум електромобілів, клас ярої «старорежимної» категорії величезних, переважно бензинових мегапозашляховиків не просто не збирається зникати, а квітне новим цвітом. Варто було BMW лише дебютувати у цій категорії «мастодонтів», як увесь сегмент засяяв по-новому.
Фото: BMW
Наймасштабніший автомобіль баварської марки в історії, гігантський 5,15-метровий «джип» X7, отримав грандіозний попит. Навіть в Україні, незважаючи на появу в салонах тільки на початку літа і зовсім недитячий цінник, до кінця року встигли продати майже 250 одиниць. У світовому масштабі вже незабаром відсвяткують 50-тисячний «Ікс Сьомий».
Модель немов знущається над загальним «вірусом» електрифікації: Х7 навіть не пропонує версії електрогібрида. Навпаки, наголос зроблено на найпотужнішіх ненажерливих версіях — будуть навіть топова 12-циліндрова X7 60i і суперспортивна Alpina XD7.
Фото: BMW
Баварці зуміли віртуозно показати, яким динамічним, стрімким і спортивним може бути гравець найбільш великовагової категорії «сумо». Порівняно з Х7 завсідники цієї команди (Mercedes GLS, Audi Q7, Lexus LX, Cadillac Escalade або Infiniti QX80) враз стали виглядати незграбними ожирілими «скринями».
Цікаво, що BMW до останнього опиралася випускати позашляховик maxi-габаритів — німці наполягали, що ідеали марки як «ікони спортивно-пілотажної культури» несумісні з племенем XXL-богатирів. Х7 повинен був з'явитися ще 2007-го. З 2002-го тривало створення великогабаритного супер-SUV на базі тодішнього Х5. Програма «Ікс Сьомого» перебувала вже на просунутій стадії, коли консерватори в Мюнхені змусили-таки ліквідувати «чужого Геркулеса».
Фото: BMW
BMW тоді патетично оголосила, що «клас понадгабаритних позашляховиків скоро вимре, як мамонти». Помилилися — саме з моменту відмови від первинного Х7 даний сегмент пішов у нестримне зростання. Мюнхен визнав помилку лише 2012-го, заявивши про «неминучу перспективу для Х7». Але знайти «вікно» у завантаженому виробничому циклі концерну вдалося лише 2019-го.
Фото: BMW
За ці роки конкуренти продали мільйони машин, проте, незважаючи на наступ електромобілів і «зелених настроїв», «мамонти» кожного року тільки збільшували збут. А сьогодні у загоні «доісторичних монстрів», які не збираються капітулювати, є найкращий, найшвидший і найспокусливіший представник BMW X7.