Сюзанна Скалска народилася в Польщі, а з 90-х мешкає в Нідерландах. Вона працювала тренд-аналітиком у компанії Philips Design, вивчала інновації у VanBerlo, зараз викладає в Технічному університеті Ейндховена, польському університеті SWPS, а також є запрошеним науковим співробітником нью-йоркської Parsons School of Design. Style розпитало Сюзанну про тренди: що це таке, звідки вони беруться та які тренди будуть актуальними в найближчому майбутньому.

Що таке тренди. Фото: пресслужба Creascope
- Що таке тренди
У слова тренд дуже широке значення. Як і в слова дизайн. Я вважаю, що в 90-ті тренди були відмінним інструментом для маркетингу: розповідали про те, яку продукцію варто купувати в магазинах, а також підказували, як заповнювати магазини продукцією. Зараз баєри їдуть до Китаю або відвідують великі ярмарки. Сьогодні є величезна кількість пропозицій, але людям складно зрозуміти, якої політики варто дотримуватися під час купівлі.
А тренди були ідеальними кошиками, куди можна було покласти, наприклад, «ретро» або «американський лофт», а можливо, і «щось скандинавське». Завжди є щось тосканське — у кожній газеті можна про це прочитати, якщо говорити про інтер'єр і дизайн. Але такий стан справ був давно — у 80-ті та 90-ті роки минулого століття. А потім з'явилися такі люди, як Джон Нейсбітт із книгою про мегатренди. Щоб розбиратися у хвилях різного попиту й потреб, вам варто розуміти, що таке мегатренди. І мені здається, що Джон Нейсбітт був першою людиною, яка говорила більше про високі почуття. Також у 90-ті була Фейт Попкорн і її фантастична студія в США. Вона працювала на іншому рівні — займалася кластеризацією почуттів. Наприклад, її найвідомішим трендом із 90-х був cocooning. Скандинавська версія cocooning — гюґе. Це бажання усамітнитися у своєму теплому будинку, як у коконі.
- Коли і як тренди стали важливими для бізнесу
У 90-ті економіка у Європі була на піку, а середній клас був справжнім двигуном економіки. Представники цього класу добре заробляли й хотіли втілювати в життя свої мрії. Пік усього виробництва, яке ми мали, припав на 90-ті — початок 2000-х. У 2001-2002 рр. європейські уряди здебільшого думали про дизайн, який був би не тільки креативним рішенням для продукту, але і креативним рішенням для бізнесу. Тоді саме креативність була найкращим рішенням для складних бізнес-проблем.
Тоді з'являлося безліч звітів, у яких йшлося про необхідність інвестувати в освіту у сфері дизайну. Тоді люди з бізнес-освітою задумалися про освіту в дизайні та навпаки. Потрібно було створювати когнітивний мовний міст. І саме з цієї думки були народжені MBA, а бізнес отримав знання про дизайн-менеджмент. І дизайн-менеджмент (тобто управління за допомогою дизайну) став, образно кажучи, поїздом, який їде, зупиняється й дорогою наповнюється знаннями. Але поїзду потрібна залізниця. І саме тренди стали цією дорогою для дизайн-менеджменту. Це допомогло бізнесу побачити не очевидні речі.

Звідки беруться тренди. Фото: пресслужба Creascope
- Звідки беруться тренди
Моє визначення трендів — це обізнаність, інформованість про речі, які ти не бачиш, а, можливо, бачиш, проте не розумієш, що це таке. А ще це з'єднання різних точок, яке в підсумку змушує тебе вигукнути: «Ага!»
Зараз є тільки одне джерело трендів для бізнесу — це знання. Наскільки різнобічними є твої знання? Наскільки широким є твій пошук? Наскільки краще ти можеш аналізувати факти? Це дуже складна робота: не просто злітати в Мілан, повернутися — й от у тебе вже вся інформація на рік.
У мене є підписки на New York Times, Financial Times, The Economist, Forbes. Бо я хочу знати, які компанії звільняють топменеджерів, кого наймають замість них, з яких місць вони приходять, яке бачення приносять у компанію, які компанії продають свої частини, хто вливається в інші компанії. Уся ця інформація дає мені розуміння масштабу різних можливостей у бізнесі. Бізнесменам потрібно стежити за всіма трендами, включно з тими, які виходять за межі їхнього бізнесу.

Які тренди будуть актуальними в майбутньому. Фото: пресслужба Creascope
- Які тренди будуть актуальними в майбутньому
Гадаю, усі почнуть із великою повагою ставитися до різного вибору виконання роботи. Я говорю і про цивілізований світ загалом. Ми знаємо, що життя дуже коротке й що більшість нашого часу ми — не хочу говорити «витрачаємо» — ми існуємо на своїй роботі. А це означає, що саме живемо ми зовсім невелику кількість часу.
І після коронакризи ми всі нарешті зрозуміємо, що, можливо, не варто повертатися до офісу, коли весь минулий рік працювали з дому й усе йшло добре. І що, можливо, не варто сідати в машину, а краще поїхати на автобусі, новий маршрут якого нещодавно запустили. Люди почнуть ставити під сумнів свій старий спосіб життя, і, мені здається, вони вважатимуть за краще винайти новий.
Я намагаюся побачити верхівку айсберга. Адже саме тут відбувається найбільше всього. Якщо ми копнемо глибше, то нижче все виявиться дещо інакше, але ми говоримо про тренди, а не про масу. І ця верхівка айсберга також містить у собі питання про те, що 40-годинний робочий тиждень було винайдено ще в індустріальну епоху. Зараз нам у досягненні цілей максимально допомагають технології та роботизація, адже саме для цього ми їх і винайшли. Питання в тому, навіщо нам тепер працювати по 40 годин?
- Як буде побудовано роботу в майбутньому
Резонне питання: як люди зароблятимуть гроші, якщо вони не хочуть багато працювати? Зараз компанії та уряди вже говорять про те, що, можливо, не варто вкладати гроші в людей, які працюватимуть на людей, а просто віддати ці гроші людям.
Це означає от що: буде стандартна зарплата від уряду — гроші, яких вистачатиме на базове життя, на те, щоб не померти. Це гроші на оплату житла, купівлю їжі, задоволення простих базових потреб. Їх платитиме саме уряд. Зараз, під час коронавірусу, багато урядів проводять експерименти в цій сфері. Ми не знаємо, як людина відреагує на гроші, які приходитимуть їй просто так кожен місяць.
З одного боку, соціологи говорять, що люди одразу придбають алкоголь. Але ми розуміємо, що це меншість, до якої просто потрібен інший підхід. Інший бік цього експерименту — люди стали робити те, що їм дійсно подобається. Зросла кількість волонтерів, які допомагають нужденним людям похилого віку. Кожен почав шукати мету свого життя. І це один зі сценаріїв, розвиток якого ми побачимо і який змінить нас уже в найближчому майбутньому.
На ремарку про те, що все це схоже на Радянський Союз, можу відповісти, що ця ситуація перебуває в іншому вимірі. Там був політичний режим. Зараз інший час, культура, рівень освіченості суспільства, рівень його заможності. Зараз це добра воля уряду. Тут грають роль дуже багато чинників.
- Чи буде Третя світова війна та повстання машин
Це перебільшені варіанти розвитку подій. Війна погіршує безліч речей. Історія показує, що війна завжди приносила новий радикальний режим, нову систему й нову владу. У тих, хто переміг, і тих, хто програв, були свої погляди.
Наша цивілізація робить усе, щоб уникнути війни. Ми знаємо, що зараз війна буде катастрофічною. Подивіться, як живуть люди: ми навіть не готуємося до можливих перебоїв із подачею електроенергії. А інтернет? А ви можете уявити, що одного разу будуть перебої з водою? Нам зараз абсолютно не потрібна війна.

Які основні тренди в модній індустрії. Фото: пресслужба Creascope
- Які основні тренди в модній індустрії
Кілька років тому лідери модної індустрії говорили про те, що мода є мертвою. Але це одна з основних індустрій, яка забруднює довкілля. Розв'язувати цю проблему потрібно, починаючи із самих себе.
Одяг, який ми носимо, почали виробляти в Китаї у 80-ті і 90-ті. Зараз ринок Китаю дуже дорогий. Там зростає середній клас, а отже, виробництво в Китаї починає дорожчати. У підсумку виробництво переноситься до Бангладешу. Але це ми робимо таке із цими країнами. Раніше люди там були щасливішими, у них був невеликий будинок, корова, віслюк, радісні діти. А ми зробили їх рабами нашої цивілізації. І все через наш егоїзм, потребу в дешевих продуктах. Ми й далі цим займаємося, купуючи чергову сукню або пару взуття. Але це вже виходить із моди.
Напевно, наступна мода вимагатиме, щоб у жінки була одна сукня, яку вона зможе надіти з кількох приводів. Можливо, нова мода робитиме акцент на аксесуарах, за допомогою яких можна буде розкрити свою креативність.
Якщо подивитися на історію, то мода завжди була різною. Це постійна зміна старого вбрання для нових поколінь. Старий жакет бабусі був перероблений так, щоб він підходив онучці. Костюм дідуся ставав меншим, щоб бути впору онукові. Ми постійно займалися редизайном вбрання, але вбрання, яке вже було на ринку. Звісно, якість тоді була вищою: натуральна бавовна, вовна. У таких тканин був строк використання. А зараз у нас безліч штучних тканин, з якими ми потім не знаємо, що робити.
Ваш одяг — це питання рівня вашого інтелекту та інформованості, вашого місця в суспільстві. Це те, як ви проявляєте моду.
- Як бізнесу йти за трендами
Сьогодні все дуже багатогранне. Зараз усі ці тренди — від ретро до художньої фантастики, від фільмів Netflix до Бродвею, від відомих дизайнерів до невеликих локальних майстрів. Ми перетворилися на величезний хаос. Але найважливішим для бізнесу є пошук своєї мети як компанії. І щоб ця мета відповідала цінностям споживачів. Потрібно вигравати не з погляду маркетингу, а з погляду цінностей.