Facebook Pixel

Smart Talking. Випуск 4

партнерський матеріал
спецпроєкт
Smart Talking

Учасники дискусії:

Foto
Наталя
Кривда
Foto
Надія
Омельченко
Foto
Андрій
Юхименко

Як ухвалювати рішення в нових умовах

Видання The Page спільно зі Smart Holding продовжує серію бізнес-подкастів Smart Talking. Цього разу ми розбиралися в тому, як відбувається ухвалення рішень у нових умовах. Наші учасники розповіли, якими правилами варто керуватися бізнесу, ухвалюючи рішення, як рахувати ризики та як досягти найкращого результату.

В обговоренні взяли участь академічна директорка Единбурзької бізнес-школи і платформи House of Knowledge в Україні, докторка філософських наук, професорка Київського національного університету ім. Тараса Шевченка Наталія Кривда і віцепрезидентка компанії IT.Integrator Надія Омельченко.

Загальні висновки, які можна зробити з почутого:

Telegram Logo
  1. Горизонт планування значно зменшився. Зараз стратегії ухвалюються максимум на рік уперед, а коригуються вони щомісяця.
  2. Ухвалюючи рішення, компанії керуються місією, баченням і цінностями. Це ключове, що необхідно пам'ятати топменеджеру й що не можна змінювати. Інших правил сьогодні практично немає.
  3. Швидкість ухвалення рішень значно зросла. Підприємці змушені розв'язувати навіть найскладніші питання досить швидко, минаючи класичну систему ухвалення.
  4. Ключовими під час ухвалення рішень стали досвід і інтуїція. Цифри залишаються важливою підставою, але без інтуїції зробити правильний вибір надзвичайно складно.
  5. Підприємці мають певний час на обмірковування рішення.

Наводимо найяскравіші цитати дискусії:

Foto

Надія Омельченко, віцепрезидентка компанії IT.Integrator

Цифрове робоче місце

«Змінилося середовище, у якому ми працюємо. Ми перейшли до digital work place. З'явилося багато зацифрованих процесів. Компаніям, які мали цифрову гнучкість, було легко зайти в діджитал-середовище».

Неможливо зробити все й зараз

«Треба визначити свої «яблучка», у які цілитися. Неможливо звернути увагу на все, зробити все й зараз. Треба визначити свої больові точки, пріоритети і з ними співпрацювати. Бізнес уповільнився. І це був гарний час переосмислити операційну ефективність внутрішніх процесів».

Головне — відчуття бізнесу

«У бізнесі завжди є спонтанність. Треба мати відчуття бізнесу. Найкращий бізнесмен — той, який розуміє більше за цифри: навіть якщо тобі показують гарні цифри, ти розумієш, що це не спрацює. Зараз час інтуїції».

Інтуїція — це майстерність

«Інтуїція – це ще й управлінська майстерність. Щоб мати інтуїцію в бізнесі, треба пройти довший шлях. Це не казино, де поставив – а там виграє чи не виграє».


Foto

Наталія Кривда, академічна директорка Единбурзької бізнес-школи та платформи House of Knowledge в Україні, докторка філософських наук, професорка Київського національного університету ім. Тараса Шевченка.

Люди мають бути психологічно готовими до змін

«Стратегічне планування – це гра в довгу. І це треба прийняти. Гадаю, що всі це зараз відчувають. Велика потреба в психологічній готовності людей до змін, до прийняття змін, до турбулентності не тільки зовнішньої, а і внутрішньої, і вміння протистояти цій турбулентності, зберігаючи ясний розум і психологічну стабільність».

Рішення ухвалюватимуть залежно від цінностей компанії

«Є речі, які незмінні, – це цінності. Оця візійна рамка діяльності компанії суттєво впливає на те, які рішення ухвалюються і як саме ухвалюються ці рішення. Якщо ви компанія, орієнтована на екологічність, увагу до людей, трансформаційне лідерство, і це вписано у ваш спосіб діяльності, то рішення так і ухвалюватимуться. Ця рамка залишиться більш-менш сталою».

Вартість ресурсів зростає

«Мені здається, що зросли швидкість і вартість ресурсів. Я поділюся одним враженням. Сьогодні якість робочої сили в Україні є дуже неоднозначною. Значна кількість людей виїхалиа працювати за кордон, значна кількість людей змінила сферу діяльності. Знайти хорошого спеціаліста для бізнесу, включно з освітнім бізнесом, – це завжди проблема. Заробітна плата зростає. Ми ж не можемо ставитися до людей із неповагою і пропонувати: дивіться, яка ситуація — криза, ми тут усім зарплати уріжемо. Ми урізали, як і всі, але потім мусимо їх підвищувати. Трудовий ресурс зріс у ціні. Одна з ілюзій, з якою ми зіткнулися, що подешевшала оренда офісних приміщень. Ні, не подешевшала. Ну, хіба що зовсім трохи. І це тільки ваші особливі домовленості з орендодавцем, власником вашого приміщення. І тут я завжди ціную такі рухи людей».

Інтуїція — «дочка» досвіду

«Інтуїція – це вищий щабель нашого розуміння процесів. Інтуїція – улюблена «дочка» величезного досвіду, який ви накопичили як бізнесмен. Це завжди якісь асоціативні речі, асоціативні ключі, які проникають знизу. Це приховане неактуалізоване знання, яке в тебе є, але в ситуації стресу або кризи, або якогось просвітлення воно пробивається знизу і дає тобі якісь рішення. У кожного в житті було таке відчуття, коли ви сиділи на іспиті і вам здавалося, що ви нічого не знаєте, і раптом ви починаєте щось згадувати й щось писати. Примітивний побутовий приклад говорить про те, що інтуїція працює тільки там, де накопичені сценарії, де відпрацьований досвід, де загоїлися рани наших помилок».

Раціональність вичерпала свої можливості

«Нейрофізіологія сьогодні стає однією з улюблениць серйозного бізнесу. Лідери бізнесу, які рефлексують і думають про свій бізнес, займаються мистецтвом, філософією, включно з нейрофізіологією, процесами мислення. Раціональність вичерпала свої можливості. Графіки, інфографіка, цифри є принципово важливими, і ми їх залишаємо. Але важливим є вміння інтерпретувати, розуміти, дивитися поверх цих цифр і виносити судження. Це дуже хороша філософська категорія – судження. Коли ви як особистість, як бізнесмен, як вдумлива людина готові винести оцінювальне судження, коли ви готові інтерпретувати, оцінити й ухвалити рішення на підставі цього судження, за яке потім нестимете відповідальність».

Сьогодні є попит на вдумливий бізнес

«Чомусь у нас, у пострадянському суспільстві, вважається, що бізнесмен – це людина, у якої з інтелектом не дуже, але яка готова працювати. Це інший тип поведінки, інший спосіб розв'язання проблем: агресивність, конкурентність, маскулінність. Мені здається, що сьогодні є попит на бізнесмена, який насамперед мислить, бізнесмен, який прозирає крізь системи й бачить якісь сенси та змісти. Можливо, усім уже набридло слово «цінності», але це улюблене слово з мого вокабуляру. Подивіться на останнє дослідження — сьома хвиля світового дослідження цінностей, у якому Україна нарешті взяла участь. Подивіться порівняння з 1996 роком. Там є таке питання: як ви ставитеся до бізнесу? Наскільки зросла повага до бізнесу? Приблизно 9% населення з повагою ставилися до бізнесменів 1996 року й понад 30% зараз».

Дивіться, слухайте наші відео- й аудіоподкасти в повному форматі:


Відео:

Подкаст:


Інші матеріали проєкту

Smart Talking. Випуск 10

Smart Talking. Випуск 9

Smart Talking. Випуск 8

Smart Talking. випуск 7

Smart Talking. Випуск 6

Smart Talking. Випуск 5

Smart Talking. Випуск 3

Smart Talking. Випуск 2

Smart Talking. Випуск 1