Учасники дискусії:

Мертенс

Авдєєва

Гавриш
Що чекати від економіки в нових умовах?
Видання спільно зі Smart Holding продовжує серію бізнес-подкастів Smart Talking. У сьомому випуску ми розбиралися в тому, як працюватиме економіка в нових умовах. Наші учасники розповіли, до чого насправді варто готуватися в найближчий рік на ринках, і дали конкретні рекомендації, як підготувати свій бізнес до майбутніх випробувань. Ми також торкнулися питань планування бізнесу в нових умовах, переведення його на нові рейки та вартості грошей.
В обговоренні взяли участь професор економіки та фінансів Міжнародного інституту бізнесу Олександр Мертенс і керуючий акціонер «Арсенал Страхування» Марина Авдєєва.
Загальні висновки, які можна зробити з почутого:
- Спад економіки України цього року складе не менш як 5-6%, можливо, 7-8%. Прогнози, зроблені навесні, були занадто оптимістичними. Станом на зараз є ризик того, що криза триватиме набагато довше — до 2,5 років.
- Нинішній спад економіки говорить про те, що правило десятирічної циклічності криз не працює — падіння економіки відбулося через 12 років і внаслідок пандемії. V-образного виходу з кризи цього разу теж не буде. Падіння було швидким, а вихід стане дуже й дуже поступовим.
- Підприємці мають закласти ризик падіння економіки в усі свої стратегії та бізнес-плани. Потрібно розуміти, що далі може бути ще гірше, ніж зараз, і підготуватися до цього, розробивши стратегію виживання. Ризик-менеджер має підготувати найнегативніші сценарії розвитку ситуації.
- Основні рекомендації для великих підприємств такі:
- по-перше, зосередитися на основному напрямку бізнесу, який приносить найбільшу кількість грошей. Усі сили приділяти йому;
- по-друге, думати про стратегію, а не тільки розв'язувати тактичні завдання виживання;
- по-третє, думати про те, як зайняти частку конкурентів, які залишать ринок.
Наводимо найяскравіші цитати дискусії:

Олександр Мертенс, професор економіки та фінансів Міжнародного інституту бізнесу
Серйозне падіння економіки
«У середньому спад економіки цього року складе не менш як 5-6%, а в деяких країнах істотно більше. Якщо говорити про Україну, оптимістичні прогнози — це щонайменше 5-6%, якщо не всі 7-8%. Але це дуже істотне падіння. Якісь країни постраждали менше, якісь більше. Загалом падіння серйозне».
Економічних передумов до кризи не було — річ у пандемії
«Десятирічної циклічності насправді немає. Є такий факт в економіці, що кризи є нерегулярними й непередбачуваними. Серйозні економісти дотримуються такого погляду. Десятирічного циклу, безумовно, немає. Якщо ви подивитеся на історію останніх 20-30 років, то була серйозна криза 1997-98 років, пов'язана з одними причинами. Була серйозна криза 2008-2009 років, пов'язана з іншими причинами. Утім, були й невеликі локальні кризи. Але не можна сказати, що є якась регулярність. Є низка експертів, які регулярно пророкують кризу. Тобто вони щороку говорять, що зараз вдарить криза. І коли криза відбувається, усі говорять, що ось була людина, яка передбачила кризу, не згадуючи про те, що вони весь час їх пророкують. Тут криза зумовлена пандемією. Інших особливих причин для серйозної кризи у світовій економіці не проглядалося. Була позитивна динаміка на фондових ринках, дехто говорив, що є якісь ознаки міхура. Можливо, якісь ознаки були. Але загалом світова економіка, якщо говорити про основні економіки — американську та європейську, виглядала більш-менш добре станом на 2019 рік. Якихось серйозних передумов, що має щось статися, не було».
Як довго триватиме коронакриза
«Прогнози, які робили навесні, були дещо оптимістичнішими. По-перше, було незрозуміло, як довго це може тривати. По-друге, було зрозуміло, що падіння пов'язане передусім із локдауном і карантинними заходами. Нічого ж поганого не сталося: потужності залишилися, люди залишилися, усе на місці — усе мало відновитися досить швидко. Зараз приходить розуміння того, що ця історія довга, й поки незрозуміло, коли вона закінчиться. Є різні прогнози. Усі повторюють, що «іспанка» тривала 2,5 року».
Більше уваги стратегії
«Сьогодні одна з помилок — це коли в стані авралу бізнес починає йти в тактику ручного управління, реагуючи на якісь нові обставини, що виникають. Тоді як потрібно приділяти не менше (а можливо, і більше) уваги саме стратегічним змінам у компаніях. Бо тренди дуже сильно прискорилися».
Концентруйтеся на ключових активах
«Перше, що треба зробити, — це зміцнити своє лідерство і скористатися тими можливостями, які надає ринок. Ви маєте відповісти на питання про те, де перебувають ваш ринок і ваша галузь — вони зовсім у кризі, на підйомі або десь посередині. Як довго ви зможете протриматися в кризових умовах? Наскільки ви ресурсно забезпечені? Ці три виміри дають зовсім різні напрямки стратегічного розвитку компанії. Тобто ви маєте діяти, орієнтуючись на ваші ключові активи. Це можуть бути матеріальні активи, можуть бути компетенції — те, що допомагає вам насамперед. І сконцентрувати всі свої дії на їхньому збереженні та розвитку бізнесу саме на ключових активах».
Підготуйтеся до поганих сценаріїв
«Потрібно враховувати ризики. Якби не пандемія, гадаю, продовжилися б ці низькі ставки і стабільний валютний курс — те, що в нас встановилося з 2018-го. 2018-й і 2019-й були благополучними з погляду макроекономіки. Тренд був на зниження відсоткових ставок. І це б відкрило можливості більшого кредитування. Я не прогнозую, що обов'язково станеться погане. Але ймовірність цього сценарію зростає, і до цього потрібно бути готовим. Одна з помилок компаній під час кризи — це якщо у вас усе йде більш-менш нормально, вважати, що так буде й далі. Помилка — думати, що якщо у вас встановилася стабільність, то це вже на весь час. Ні. 2008-2009 роки це вже показали. Потрібно бути готовим до поганих сценаріїв. Зараз імовірність такого сценарію, на жаль, зростає».
Зробіть сценарний аналіз
«Має бути хоча б якийсь сценарний аналіз того, що ми будемо робити в таких випадках, як реагуватимемо і як можемо підготуватися до цих випадків. Якщо є ризик зміни валютного курсу — це означає, що треба подумати, як ми від цього залежимо, якою є наша вразливість і як її знизити. Зараз ситуація дещо краща, ніж 2008 року, бо немає такого обсягу валютних кредитів. Тоді зміни курсу дуже сильно вдарили по багатьох. Зараз цього немає, але однаково є вразливість до зміни валютного курсу. Таке само й з уразливістю до інфляції. Вона є непрямою, але це може вдарити й по ваших витратах, і по ваших споживачах, і по купівельній спроможності. Треба думати, як ми реагуватимемо на все це. Це ключова рекомендація».

Марина Авдєєва, керуючий акціонер «Арсенал Страхування»
Падіння триватиме
«Я не вважаю, що ми на дні. Так само я не вважаю, що світова економіка на дні. Хоча багато експертів — ті самі МВФ і ЄБРР — говорили про те, що 2020-го буде падіння, а 2021-го вони прогнозували зростання. Мені сподобалося висловлювання глави Федерального резервного банку, що V-образного виходу з кризи не буде. І те, що зараз відбувається, нагадує більшою мірою падіння в ліфті перед необхідністю підійматися пішки. Ми впали фактично дуже швидко, а відновлюватися будемо дуже довго. Багато рейтингових агентств і світових експертів уже змінили свої прогнози й говорять про те, що 2021 року також триватиме падіння».
Пожвавлення змінилося падінням
«Якесь пожвавлення було влітку. Це був такий відскік, коли люди заспокоїлися, а криза, пов'язана з пандемією, трохи сповільнилася. Восени знову чергова хвиля хворих і переповнені лікарні. Гадаю, що до кінця року ми однозначно із цього не виберемося. Ми й далі падатимемо. Насамперед постраждала HoReCa. На фінансовому ринку в Україні (якщо говорити про страхові компанії та банки) багато хто навіть отримав прибуток за всі роки. Це абсолютно випадково вийшло».
Плануйте на короткі строки та перебудовуйте бізнес
«Як умови, що змінилися, змушують компанії змінювати своє планування і свою стратегію? По-перше, тепер працюють лише короткі плани. Раніше ми могли собі дозволити планування на рік. Зараз ми плануємо на короткі проміжки часу, бо запланувати що-небудь із високою ймовірністю не можна. Ти маєш бути гнучким, уміти швидко переорієнтуватися, миттєво ухвалювати рішення, писати стратегію на полі бою. Тому ні про які річні прогнози зараз взагалі не йдеться. Максимум, що ми робимо, — це плануємо на найближчі три місяці вперед із постійним переглядом цього плану. По-друге, зараз компаніям потрібно витрачати сили не на планування, а на те, щоб продовжувати перебудовуватися. Перший тренд, про який усі говорять і всі знають, — це діджиталізація. У божевільний спосіб нас послали в майбутнє на 10 років уперед».
Будьте гнучкими й ефективними
«Якщо говорити про моделі бізнесу, про те, якою має бути модель компанії навіть не завтрашнього, а вже сьогоднішнього дня, то це має бути дуже гнучка модель. Зараз тренд на ефективність. Для того щоб виживати в цьому світі, ми маємо бути божевільно операційно ефективними. Бо маржинальність будь-якого бізнесу зараз падає, а конкурентна боротьба посилюється. Конкуренти не сплять, вони не сидять на місці. Тренди, які торкнулися споживчого попиту, теж наклали свій відбиток. Тому компаніям потрібно підвищувати свою ефективність і маневровість, тобто реакцію на обставини, що склалися».
Дивіться, слухайте наші відео- й аудіоподкасти в повному форматі: