Світова торговельна війна почалася: чому тарифи Трампа можуть найбільше вдарити по США

Тарифи США проти Китаю, Канади та Мексики розпочинають торговельну війну

О 5 ранку за Гринвічем 4 березня президент США Дональд Трамп розпочав нову світову економічну війну. З цього часу почали діяти тарифи у розміри 25% на імпорт товарів з Канади, Мексики, додатковий тариф на товари з Китаю склав 10%. Ці дії роблять невизначеною долю $2,2 трлн у двосторонній торгівлі США.

Президент США називає причиною свого рішення боротьбу з наркотиками. Він заявив, що всі три країни не зробили достатньо для того, щоб зупинити потік до Штатів смертельно небезпечного синтетичного опіоїда фентанілу та хімічних речовин, що слугують для його виготовлення.

Ринки швидко відреагували, фактично анулювавши все зростання за 2025 рік, яке було пов’язане з позитивними очікуваннями щодо політики Трампа.

Індекс консервативного S&P 500, який вважається одним із найменш ризикованих варіантів інвестування в американські компанії у світі та в середньому дає 10% на рік, за день втратив 1,76%. Інвестори отримали сотні мільярдів доларів збитків. Агентство Bloomberg у вечірньому випуску новин 3 березня назвало це «розпродажем Трампа».

The Page розповідає про головні наслідки нових тарифів Дональда Трампа та як на них відреагував світ.

Як нові тарифи США проти Канади, Мексики та Китаю вплинуть на світ

Ще у лютому споживчі настрої в США зазнали найрізкішого місячного падіння з часів пандемії. Витрати американців знизилися. Прогноз Федерального резервного банку Атланти (одного із 12 ФРБ США. – The Page) на цей квартал впав у від'ємну зону, що підвищило досі немислиму для економістів ймовірність скорочення ВВП США.

Падіння акцій американських компаній після підтвердження мит Дональдом Трампом

Падіння різного роду індексів і ринків, на думку The Economist, могло б бути більшим, якби не очікування, що Трамп скасує деякі зі своїх заходів, коли збитки стануть очевидними.

До прикладу, деякі автомобільні деталі сім разів перетинають кордони США перед кінцевою збіркою. Представники бізнесу попереджають, що вони будуть обкладатися митом щоразу, коли перетинатимуть кордон. Це може змусити автокомпанії зупинити виробництво. Перебої призведуть до розриву ланцюгів поставок і зростання витрат для споживачів. Через це, за даними аналітиків, середня ціна автомобіля в Америці зросте приблизно на $2500.

За різними підрахунками, тарифи Трампа можуть принести США лише близько $100 млрд на рік – 2% від поточних податкових надходжень. Проте наслідки для споживачів можуть бути жахливими.

Як Китай відреагував на нові тарифи США: митна спіраль закручується

Реакція ринку США на тарифи Дональда Трампа, запроваджені проти Китаю, Канади та Мексики. Графік: Barron’s

КНР у відповідь на дії США оголосила про додаткові тарифи в розмірі 10-15% на певні види американського імпорту з 10 березня та низку нових експортних обмежень для 25 американських фірм.

Додаткові 10% тарифи на китайські товари додаються до 10% тарифу, запровадженого Трампом 4 лютого. При цьому досі діють тарифи у розмірі до 25%, які були застосовані проти Китаю ще під час його першої каденції. Тепер всі ці мита додаються одне до одного. На додачу Джо Байден раніше підвищив мита на китайські напівпровідники до 50% і електромобілі до понад 102%.

Тарифи КНР проти США спрямовані на велику кількість американської сільгосппродукції: у переліку певні види м'яса, зернові, бавовна, фрукти, овочі та молочні продукти.

Під час першої каденції Трампа його мита коштували фермерам США близько $27 млрд, втрачених на китайському ринку, який частково забрала Бразилія, партнер КНР по БРІКС.

Канада готова вести тарифну війну проти США

Прем'єр Канади Джастін Трюдо повідомив про запровадження 25% тарифів на американський імпорт на суму $20 млрд. Він готовий обкласти додатковими санкціями товари США на $86,2 млрд, якщо Дональд Трамп не передумає через 21 день.

Губернатор Онтаріо Даг Форд в ефірі телеканалу NBC погрожував припинити експорт електроенергії, постачання корисних копалин для виробництва, а також зупинити контракти провінції з американськими компаніями.

«Я закрию абсолютно все... Ринок піде під укіс швидше, ніж американська бобслейна команда... Це буде абсолютна катастрофа – і все це через одну людину», – сказав Форд.

Зазначимо, що Канада є найбільшим іноземним постачальником нафти до США – близько 60% імпорту сирої нафти країни. Тарифи мають призвести до значного подорожчання палива. На думку багатьох економістів, саме цей фактор разом із загальною інфляцією став однією з головних причин поразки демократки Камали Гарріс на останніх президентських виборах.

Відповіді Мексики на тарифи Трампа ще не було, але очікується, що президентка країни Клаудія Шейнбаум оголосить про неї зранку 4 березня за місцевим часом.

Зараз майже 16 зі 100 авто, проданих у США, виробляються в Мексиці, як і багато запчастин до них, овочів, нафти та електроніки. Тобто антимексиканські тарифи можуть вдарити по широкому спектру товарів.

Економісти погоджуються, що взаємні мита у короткостроковій перспективі завжди руйнують економіки країн. Звісно, чим більша економіка, тим простіше їй буде перенести мита, тому менші ринки завжди під більшим тиском і загрозою.

Проте тарифи – це гра на знищення один одного, а не партнерство. Чи стануть введені мита проти Канади та Мексики постійними – питання, в якому аналітики розходяться.

Деякі бачать у цьому кроку Трампа жорсткий важіль впливу для переговорів. Інші бояться, що президент США реально вірить у чарівний ефект від тарифів і у перенесення виробництва ледве не всього назад в країну. Він багато разів казав, що в такому випадку настане «золота ера» для Америки. Але ці очікування явно не справдяться, тому що сучасні розвинені економіки функціонують у середовищі, де виробничі ланцюги розподілені між різними країнами.

Але цей аргумент ігнорує американська влада. Як сказав 3 березня старший радник президента США Пітер Наварро в ефірі CNBC: «Ви постійно говорите про інфляцію, інфляцію, інфляцію... Ми повинні це зробити, тому що світ нас обманює».

Читати на The Page