Facebook Pixel

Як країни G7 управляють державним боргом. Досвід для України

Багато хто помилково вважає: якщо країна має багато боргів, то її економіка на межі кризи. Це не зовсім так. Навпаки, якщо управляти заборгованістю ефективно, то вона дає поштовх для виходу держави зі скрутного становища. Звучить дивно і нелогічно, правда?

Державний борг України збільшується майже щохвилини – тільки 7 лютого Рада дозволила додати до нього ще 4 млрд грн. Падіння ВВП, скорочення експорту, руйнування інфраструктури. Чи є дієві шляхи для подолання кризи, що виникла через війну?

Інститут аналітики та адвокації дослідив, як управляють державним боргом країни з розвинутою економікою, що оговтуються від наслідків пандемії COVID-19. Це п’ять з семи країн G7.

Рішення, які ухвалювали їхні уряди, можуть допомогти Україні напрацювати власний план стабілізації економіки, впевнені в Інституті аналітики та адвокації.

США залишаються найбільшою економікою світу з держборгом в $31,4 трлн

Як країни G7 управляють державним боргом. Досвід США для України

Як країни G7 управляють державним боргом. Досвід США для України

Яскравий доказ тому, що великий держборг не є проблемою, – це США. Сполучені Штати є не тільки найбільшою економікою світу, але й найбільшим позичальником у світовій історії. $31,4 трлн – фантастичні гроші, їх навіть важко уявити. Це не перебільшення чи агітаційна страшилка – це реальна величезна позика федерального уряду, яка досі не виплачена.

США живе у борг, при цьому успішно розвивається і проблем не має. Як це у них виходить?

По-перше, валюта Сполучених Штатів – самостійна та повноцінна грошова одиниця. Вони експортують, імпортують, приймають інвестиції та навіть свій борг продають за долар, що прибирає ризик валютної нестабільності. Також це збільшує попит на саму валюту, як у країні, так і за її межами.

Казначейство США реагує на величезні виклики та можливості, з якими стикається країна, за допомогою ефективного управління облігаціями. Це запобігає потребі у додаткових позиках, визначає напрямок розвитку країни, впливає на безпеку та процвітання народу на покоління вперед.

Держборг Японії: країна винна здебільшого сама собі

Як країни G7 управляють державним боргом. Досвід Японії для України

Як країни G7 управляють державним боргом. Досвід Японії для України

Схожу ситуацію із заборгованістю пандемія спричинила і в економіці Японії, яка очолює рейтинг співвідношення держборгу до ВВП.

Державний борг Японії переважно внутрішній, тобто фактично країна винна «сама собі» – своїм банкам, компаніям, цільовим фондам та урядовим організаціям. Заборгованість формується у валюті, яку контролює країна – єнах. Для Японії це фактор незалежності від міжнародних партнерів та привабливості для кредиторів.

Домінуючу роль на ринку боргових інструментів Японії відіграють державні облігації. Так, обсяг цього виду позик великий, але успішна політика центробанку Японії з регулювання боргу пом'якшує його негативний вплив на розвиток економіки.

Країна створює умови для інвестування у свій же розвиток, де громадяни – частина опори економіки.

У Німеччині держборг сягнув історичного максимуму

Як Німеччина управляє державним боргом. Досвід для України

Як Німеччина управляє державним боргом. Досвід для України

Свого історичного максимуму заборгованість сягнула в Німеччині. Для країни це стало стресом, оскільки тривалий час там спостерігалося безперервне зниження співвідношення боргу до ВВП.

Німеччині вдалося дати рішучу відповідь на виклики пандемії, не ставлячи під загрозу стабільність економіки. Цьому, безперечно, сприяло становище країни до початку епідемії. Також для зменшення боргового тягаря на кожного жителя Німеччини уряд створив Фонд економічної стабільності, який став одним з елементів агентської моделі управління боргом.

Не менш важливим рішенням у Німеччині став випуск зелених облігацій, які спрямовані на охорону навколишнього середовища та вирішення екологічних проблем.

Зелені облігації — один з інструментів управління держборгом у Франції

Як Франція управляє державним боргом. Досвід для України

Як Франція управляє державним боргом. Досвід для України

Такий інструмент був використаний також у Франції, для якої пандемія теж стала серйозним викликом.

Уряд Франції управляє державним боргом так, щоб платники податків не відчули кризи, тож кінцевими бенефіціарами є населення. Здавалося б, як кредити країни впливають на гаманець звичайної людини? Напряму. Від бюджету залежать зарплати вчителів, лікарів, науковців, військових та держслужбовців. Якщо надто великий дефіцит покриють друком нових грошей — зросте інфляція та відповідно ціни.

Велика Британія вирішує проблему держборгу за рахунок податків

Як Велика Британії управляє державним боргом

Як Велика Британії управляє державним боргом

У Великій Британії ситуація складається з точністю до навпаки: політика країни спрямована на збільшення податків.

Така міра була вимушеною для нового уряду, адже кандидати у прем’єри минулоріч обіцяли виборцями податки зменшити. Однак це призвело б до зростання боргового навантаження, якщо дефіцит бюджету від зниження податків покривати запозиченнями.

Чинний прем’єр Великої Британії Ріші Сунак у передвиборній кампанії зазначав, що зменшить податкове навантаження з 2024 року, якщо приборкає інфляцію.

Які інструменти управління держборгом Україна може «позичити» у G7

Враховуючи рішення, прийняті урядами для стабілізації економіки після кризи, Інститут аналітики та адвокації виокремив 5 основних кроків до ефективного управління державним боргом для України в умовах війни:

  1. Зменшення відношення чистого державного боргу до ВВП;
  2. Збільшення частки боргу, номінованого в гривні, у портфелі державного боргу;
  3. Збільшення уваги до зовнішніх позик, орієнтованих на розвиток;
  4. Оптимізація вартості та ризиків загального портфеля державного боргу;
  5. Розвиток ринку казначейських цінних паперів.

Зрозуміло, що в умовах війни працювати у напрямках усіх визначених рекомендацій практично неможливо. Тому з них варто виокремити ті, що стосуються розвитку ринку облігацій та орієнтування на інвестиційно-інноваційні зовнішні позики.

У світі зростає інтерес до зелених облігацій, які є відносно нещодавнім відкриттям. Для України цей інструмент сьогодні не дуже актуальний, утім він може стати корисним у повоєнному відновленні країни.

Наразі актуальним варіантом інвестування для українців залишаються військові облігації, які випускаються з метою підтримки збройних сил та економіки у розпал війни.

Одним із важливих спостережень дослідження також є роль менеджера в економічному зростанні країни. Країнам зі слабшими інституціями важче підтримувати зростання, до того ж вони більш вразливі до переживання періодів кризи та стагнації. Відповідно питання інституційної спроможності в управлінні боргом є одним із ключових.

Нині в Україні відсутнє інституціоналізоване управління державним боргом, яке останніми роками планувалось у вигляді боргового агентства. Зараз із запозиченнями здебільшого працює Міністерство фінансів, втім обсяги кредитів зростають, а необхідність їх залучення дедалі більше загострюється для України.

Отже, можна стверджувати, що сьогодні державний борг – це загальносвітова практика для більшості країн. За правильного використання отриманих грошей можна в перспективі значно покращити рівень добробуту громадян країни. Проте якщо ними управляти неефективно, борг стає важким тягарем не лише для теперішнього, а і для наступних поколінь. Україні вже зараз необхідно адаптувати успішний досвід управління, аби мінімізувати вплив заборгованості на рівень життя в країні та стан економіки загалом.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉