Поки Кабінет міністрів готує розпорядження, яке встановить граничну ціну на газ для побутових споживачів в розмірі 6,9 грн за кубометр, в.о. міністра енергетики Юрій Вітренко сформулював основні умови довгострокового зниження ціни газу для українців.
«Це рішення матиме тимчасовий характер (зниження ціни до 6,99 грн — ) — на час карантинних заходів. У той же час нам потрібно стійке вирішення проблем на ринку газу... — зловживання домінуючим становищем, захист не тільки від енергетичної бідності, а від інших аспектів уразливості споживачів тощо», — зазначив Вітренко.
Енергоефективність. Кращий варіант зменшення платіжки — це зниження неефективного споживання. Це краще і для навколишнього середовища. Тому ми повинні концентруватися, перш за все, на цьому... довгострокове заниження ціни по відношенню до альтернативних витрат, тобто до ринкової ціни — це погано для енергоефективності... вирішенням цієї проблеми є створення екосистеми для залучення приватного бізнесу і іноземних інвестицій. Це потрібно робити прямо зараз, але масштабний результат ми отримаємо через деякий час (мова про роки).
Збільшення власного видобутку. Потрібно залучати міжнародних інвесторів з грошима і технологіями, без цього нічого не буде. Істотне збільшення, якщо почати зараз, можна очікувати через 3-5 років. У сукупності з попереднім пунктом це дасть Україні можливість почати експортувати газ, а не імпортувати його. Відповідно, ціна на оптовому ринку буде на рівні експортного паритету, а не імпортного паритету.
Розблокування транзиту газу з Середньої Азії, експорту газу незалежними компаніями з Росії, перенесення точок передачі газу європейським покупцям газпромівського газу. Це теж практично автоматично суттєво знизить ціну на газ на оптовому ринку до рівня експортного паритету. Реалістично, юридичні можливості для тиску на «Газпром» з цих питань є тільки у «Нафтогазу». Таку можливість дав новий контракт, який Україна підписала в грудні 2019 року.
Нормальна біржова торгівля газом в Україні. Потрібна біржа, яка ефективно регулювалася державою, і при цьому мала такі необхідні атрибути сучасної біржі як кліринг. На цій біржі зокрема повинні бути ліквідні річні продукти, тобто активна торгівля газом з фіксованою річний ціною. Це дасть надійний індикатор ринкової ціни на оптовому ринку України.
«Ми зараз працюємо з Національною комісією (НКРЕКУ — ) і USAID над створенням такої біржі. Теоретичною альтернативою є використання європейської біржі для торгівлі газом з поставкою в Україну», — зазначив Вітренко.
Після створення такої біржі «Укргазвидобування» має виставляти на цю біржу все обсяги видобутку, щоб не було перехресного субсидування в межах самого «Нафтогазу». У теорії це створить прозору і конкурентне середовище для «Нафтогазу», як постачальника, і інших постачальників.
Нові правила захисту споживачів на ринку газу, зокрема вразливих споживачів. Як варіант, дати можливість об'єднанням споживачів вибирати постачальників в залежності від умов поставок.
«В Україні для цього можна використовувати об'єднані територіальні громади. Вони будуть вибирати постачальника для тих, хто не хоче або не може це робити самостійно. Причому це буде за замовчуванням, тобто якщо ви самостійно не вибрали постачальника, вас це зробить ОТГ», — пояснив Вітренко.
Також це буде стосуватися тих споживачів, чиїм постачальником автоматично став «постачальник останньої надії», зараз це «Нафтогаз». Для реалізації цього варіанту потрібні законодавчі зміни. За словами тимчасово виконуючого, депутати фракції «Слуга Народу» пообіцяли над цим попрацювати.
Пан Вітренко розглядає тимчасове рішення Кабміну про зниження ціни газу як можливість і запас часу, щоб виробити системні рішення з повноцінним залученням зацікавлених сторін.