9 травня Верховна Рада звільнила віцепрем’єр-міністра Олександра Кубракова. Це звільнення підтримали 272 нардепи. Про дорожні картелі, хабарі і досягнення Кубракова — далі у матеріалі.
Олександр Кубраков: Соратник Попова і Кличка
Освіта та подальша кар’єра Кубракова дуже віддалено стосувались будівництва. Він маркетолог за освітою. З 2003 до 2011 року він працював маркетологом у «Правекс-банку», потім у «Фінансах і Кредиті» Жеваго та у «Київстарі».
Паралельно він почав суспільну діяльність — став співзасновником ТОВ «Єврокомунсервіс» та групи ТОВ зі спільною назвою «Місто для людей» («Місто для людей», «Місто для людей сервіс» та «Місто для людей Київ»). Зокрема, Кубраков брав участь у розробці проєктів «Домашній інтернет» від «Київстару», транспортної стратегії Києва тощо.

У 2011 році Кубраков перейшов на держслужбу, ставши радником призначеного Януковичем голови КМДА Олександра Попова.
У 2014 році вже новий очільник столиці Віталій Кличко взяв Кубракова собі в радники з IT-питань. Кубраков допомагав впроваджувати єдину систему документообігу, а також писав стратегію розвитку транспорту Києва на замовлення Світового банку.
У 2014-2016 роках ексвіцепрем’єр досяг найвищої вершини у своїй кар’єрі столичного чиновника — директор дирекції з управління проєктами транспортної інфраструктури КП «Київське інвестиційне агентство». Паралельно Кубраков був керівником проєктного офісу у Міністерстві юстиції.
Після звільнення Кубраков перейшов у неурядовий Офіс ефективного регулювання (BRDO). Він очолив там сектор телекомунікацій та ІТ. Там майбутній віце познайомився з майбутньою очільницею партії «Слуга народу» Оленою Шуляк та майбутнім прем’єр-міністром України Олексієм Гончаруком. Останній очолював BRDO.
Олександр Кубраков: нардеп і очільник «Укравтодору»
Кубраков завдяки гарним зв’язкам практично одразу стрибнув до владного Олімпу. У 2019 році був обраний народним депутатом від партії «Слуга народу» за неформальною квотою експрем'єр-міністра Гончарука.
Кубраков був членом Комітету з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин.
Але мандат нардепа він мав менше пів року. Наприкінці того ж 2019 року Кубраков став очільником «Укравтодору».
На цій посаді він реалізовував головний інфраструктурний проєкт Володимира Зеленського — «Велике будівництво». На це були виділені рекордні за 30 років незалежності України кошти — понад 120 млрд грн на 4000 км тільки на 2020 рік. Частину коштів через різні причини не встигли освоїти, тому план із ремонту та будівництва доріг частково не виконали.
Крім реконструкції значної кількості автодоріг, «Велике будівництво» стало і джерелом скандалів. У розслідуванні від проєкту Bihus.Info, «Укравтодор» розробив «методичні рекомендації», які обмежили кількість компаній-підрядників, які могли потрапити на тендери з будівництва та ремонту автомобільних доріг. Зокрема, Кубраков звинувачувався у створенні дорожнього картелю з семи компаній, що розігрували між собою всі великі тендери на мільярди гривень.
«Укравтодор» начебто робив великі переплати за асфальтобетон, що приносило надприбутки підрядникам-учасникам картелю.
Сам Кубраков називав ці звинувачення інформаційною кампанією «Всеукраїнської дорожної асоціації» проти нього.
Олександр Кубраков: віцепрем’єр та хабар у 170 млн грн
Однак нагорі його успіхи оцінили позитивно. У 2021 році Кубракова призначено на посаду міністра інфраструктури України. У 2022 році Верховна Рада призначила Кубракова віцепрем'єр-міністром з відновлення України — міністром розвитку громад, територій та інфраструктури.
Основним завданням міністерства при Кубракові стала відбудова деокупованих та постараждалих від війни територій. Не випадково його міністерство неофіційно називали також Мінвідновленням.
Також міністерство за Кубракова займалося організацією експорту зерна, зокрема організацією зернових коридорів, що було зроблено успішно.
У січні 2023 року співробітники НАБУ та САП затримали заступника Кубракова Василя Лозинського. Його звинуватили у хабарі у $400 тис. Згодом Кабмін звільнив Лозинського з посади.
Намагалися підкупити і самого Кубракова. 21 листопада 2023 року НАБУ і САП спільно з міністром викрили власника приватного товариства на пропозиції хабаря у вигляді нерухомості у зведених ним новобудовах загальною площею понад 5200 кв. м орієнтовною вартістю понад 170 млн грн. За це топ-посадовець мав залишити чинними укладені з товариством угоди щодо будівництва житлового комплексу на земельній ділянці Мінрозвитку, а також сприяти отриманню дозвільних документів та необхідних погоджень.
Аби приховати злочин, нерухомість мали оформити на довірену особу міністра. На момент викриття злочину детективи та прокурори задокументували оформлення на довірену особу 15 квартир у Києві. Окрім власника товариства, про підозру повідомили керівниці держпідприємства. 12 квітня 2024 року НАБУ і САП завершили слідство у цій справі.
Також скандальним виявився законопроєкт № 5655 про так звану реформу містобудування. Головним автором законопроєкту №5655 є голова комітету з питань місцевого самоврядування та голова партії «Слуга народу» Олена Шуляк.
13 грудня 2022 року за законопроєкт №5655 проголосували 228 депутатів Ради – рівно на 2 більше необхідного мінімуму. Петиція про вето проєкту набрала 42 тис. голосів за три дні. Цей проєкт лежав на підписі в Офісі Президента понад рік, проте Зеленський його так і не підписав. Детальніше, за що реформу містобудування так не люблять, читайте далі.