Метро на Виноградар: вартість закупівель вже перевалила за 15 млрд грн
З початку року КП «Київський метрополітен» стало об'єктом кількох скандалів, з яких найгучнішим виявився інцидент із керівником метрополітену Віктором Брагінським. Після розслідування Bihus.Info, яке виявило незаконні фінансові махінації та присвоєння державних коштів, виділених на будівництво метро, Брагінський подав заяву про звільнення. Цей випадок знову привернув увагу до проблем київського метро, особливо на тлі численних ремонтів, що ускладнюють життя містян.
Проєкт Dozorro провів аналіз закупівель Київського метрополітену з 2021 року до липня 2024 року, щоб виявити зміни у пріоритетах комунального підприємства та визначити, на що саме витрачали більше коштів, пише «Главком». Також проєкт уважно вивчив закупівлі, пов'язані з ремонтом та будівництвом метрополітену.
Закупівлі та пріоритети
Згідно з інформацією з відкритого модуля аналітики BI Prozorro, з 2021 по 2024 рік метрополітен здійснив понад 2 тисячі закупівель, загальна очікувана вартість яких перевищує 19 мільярдів гривень. Проте фактична сума укладених договорів становить менше 3,6 мільярда гривень, при цьому понад 25% конкурентних закупівель не мали успіху.
2021 року метрополітен підписав контракти на суму 537 млн грн, 2022 року — на 546 млн грн, а 2023 року загальна вартість контрактів склала 1,4 млрд грн. За перші шість місяців 2024 року Київський метрополітен уже уклав угоди на 1 млрд грн.

Найбільшу кількість успішних закупівель метрополітен здійснив на електротехнічне та освітлювальне обладнання, загальна сума яких становила 1,2 млрд грн. Також укладено контракти на будівельні роботи та поточний ремонт на суму 740,7 млн. грн. Більше половини цієї суми було спрямовано на ремонт ділянки між станціями «Деміївська» та «Либідська». В інтерактивній інфографіці можна ознайомитися з тим, на що Київський метрополітен витратив найбільшу кількість коштів за останні чотири роки.
2021 рік: Основні витрати були зосереджені на придбанні транспортного обладнання та супутнього приладдя. Зокрема, того року метро закупило рейки на суму 57 мільйонів гривень у компанії ТОВ «СОТА Україна». Проте до початку повномасштабної війни підряднику було виплачено менше 10 мільйонів гривень. Також було здійснено часткову оплату за контрактом на запчастини для вагонів.
2022-2023 роки: Основні витрати були спрямовані на електротехнічне обладнання, апаратуру, різні пристрої та матеріали, а також освітлювальні системи. Значну частину коштів було використано задля забезпечення безперервної роботи всіх сервісів у разі відключення електроенергії.
2024 рік: Основний акцент — на будівельні роботи та ремонти.
5 найдорожчих завершених закупівель за останні чотири роки
Найбільшу угоду підприємство уклало з ТОВ «ГК «Автострада»» на ремонт перегінного тунелю між станціями «Деміївська» та «Либідська», який затопило наприкінці 2023 року. Вартість контракту становить 445 млн. грн. Однак цю суму може перевищити угода на будівництво метро на Виноградарі, щойно її підпишуть.
На друге, третє та четверте місця із закупівель вийшло обладнання для автономного електроживлення. Метрополітен придбав стійки для безперебійного живлення, необхідні для забезпечення безперебійної роботи станцій метро у разі повного відключення електроенергії. Підряд на постачання отримала болгарська компанія SEND S Engineering EOOD. Цього року компанія уклала контракт на 6,5 млн євро, минулого – на 5,3 млн євро, а у 2022 році – на 4 млн євро.
Топ-5 закупівель за вартістю включає комплект електронного обладнання для резервування критично важливих сервісів RKOez-04.11/22 на суму 2,9 млн. євро. Торік контракт був наданий словенській компанії «Riko d.o.o.».

Метро на Виноградар: нарешті обрали, хто будуватиме
Першу угоду на будівництво метро у напрямку мікрорайону Виноградар було підписано у листопаді 2018 року. Підряд на суму 5,98 млрд. грн отримала компанія ВАТ «Київметробуд». Їй треба було за три роки звести ділянки Сирецько-Печерської лінії метрополітену від станції «Сирець» до житлового масиву Виноградар, починаючи з електродепо у Подільському районі. У проєкт входило будівництво ділянки від станції «Сирець» до станції «Проспект Правди», де мали бути розташовані дві станції («Мостицька» та «Проспект Правди»), а також відгалуження на станцію «Виноградар» (перша черга будівництва).
Однак відкриття нових станцій було відкладено двічі, і на сьогоднішній день жодну з них ще не завершено. Навесні 2023 року мер Києва Віталій Кличко припускав, що метро на Виноградарі, ймовірно, відкриється 2024 року. Однак у грудні стало відомо, що Київський метрополітен розірвав контракт із «Київметробудом» через зрив термінів будівництва. Підряднику було виплачено 4 млрд грн, включаючи аванс, який він має повернути.
У травні метрополітен запустив новий тендер на коригування будівництва ділянки від станції «Сирець» до житлового масиву «Виноградар». Очікувана вартість контракту становить 13,9 млрд грн, а завершення робіт заплановано до кінця 2026 року.
Тендер двічі зупинявся через скарги компаній ТОВ «Будівельно-транспортне підприємство «Міськбуд інвест» та ТОВ «НьюХаус», які вказували на дискримінаційні умови та порушення в документації. На даний момент замовник оголосив про намір укласти угоду з ТОВ «ГК «Автострада», що запропонувало виконати роботи за 13,78 млрд грн. Ця ж компанія нині займається ремонтом метро на Теремках.
