Укравтодор відсудив $12 млн у китайської компанії Xinjiang Communications Construction Group, яка провалила ремонт траси М-03 і М-12 за укладеним контрактом.
Про це повідомила пресслужба Міністерства юстиції.
Контракт щодо реконструкції автодороги М-03 було розірвано Укравтодором у грудні 2018 року, оскільки станом на дату розірвання роботи за контрактом навіть не розпочалися.
Згодом, у червні 2019 року, Укравтодор розірвав другий контракт щодо автодороги М-12, оскільки китайський підрядник на той момент виконав приблизно 1% робіт замість 70%.
Обидва контракти передбачали надання китайським підрядником двох гарантій виконання у Bank of China на $3,3 млн та $5,2 млн, а також надання гарантії повернення авансового платежу по одному з контрактів на суму $3,85 млн.
Китайський підрядник не виконав умови контракту
Укравтодор розірвав контракти з китайським підрядником і намагався стягнути гроші за гарантіями через китайський банк.
Проте китайці, щоб ухилитися від повернення грошей, подали позов до суду в Китаї на шахрайські дії Укравтодору. У результаті стягнення за гарантіями було заблокованим до моменту вирішення питання по суті.
Досудове врегулювання не призводило до жодного результату, Мін’юст найняв юридичного радника у Китаї – юридичну фірму Yingke Law Firm (український субпідрядник – АО «Сергій Козьяков та Партнери»).
Оскільки в КНР існує принцип абсолютного судового імунітету, адвокати надіслали подання до суду, де підтверджували абсолютний імунітет Укравтодору як централізованої організації від розгляду справ в китайських судах.
Суд став на бік Укравтодору
Суд в місті Урумчі, враховуючи імунітет та пояснення від Укравтодору, закрив судові справи проти нього. Таким чином, забезпечення позовів, що блокувало стягнення за гарантіями, має бути скасовано. Гроші за гарантіями повинні бути повернуті Укравтодору та Світовому банку, щойно рішення суду стане законно вирішеним.
«17 січня 2024 року грошові кошти загальним розміром майже пів мільярда гривень у доларовому еквіваленті були перераховані Банком Китаю на рахунок Державного агентства з відновлення та розвитку інфраструктури України та на рахунок Міжнародного банку реконструкції і розвитку. Справу закрито», – зазначила заступниця міністра юстиції Ірина Мудра.
Хто ремонтуватиме дорогу замість китайського підрядника
Новим підрядником на дорогу М-12 у Хмельницькій області замість Xinjiang пізніше обрали турецьку Onur, вона виграла підряд за $54 млн. Контракт з Xinjiang був приблизно на $15 млн дешевше.
Контракт Xinjiang на дорогу М-03 в Полтавській області розділили між трьома підрядниками: Onur, «Альткомом» і «Ростдорстроєм» (натепер – RDS). Сумарно їх послуги «потягнули» на $91 млн, договір з китайцями був на $33 млн дешевший.
Xinjiang – не єдиний китайський підрядник, який не побудував дороги в Україні
У 2020 році Україна розірвала контракт з Sinohydro Corporation, однією з найбільших будівельних корпорацій Китаю, яка працювала на об'їзній дорозі Житомира. Реконструкція передбачала розширення 22 км дороги, яка є вузьким місцем на чотирисмуговій трасі М-06 між Києвом та Рівним.
Генпідрядник повинен був побудувати дві нові смуги в напрямку Рівного, а потім реконструювати покриття наявних смуг у зворотному напрямку. Проєкт передбачає також будівництво та реконструкцію десяти мостових споруд, включно з мегарозв'язкою площею 8 гектарів на перехресті з дорогою Р-28 Виступовичі — Житомир.
Китайці виконали цей контракт менш ніж на 50%, враховуючи штучні споруди, причому до якості побудованої ними бетонки були претензії.
Раніше повідомляв, що держагентство з відновлення завершує ремонт ділянки дороги М-21, що сполучає Україну і Молдову через пункт пропуску «Могилів-Подільський – Отач». Дорога проходить територією Вінницької області та має важливе логістичне значення для міжнародного вантажного та пасажирського сполучення.