Чи з’являться в Україні приватні потяги чи вагони
В Україні питання приватних потягів та вагонів в «Укрзалізниці» залишаються актуальними, але їхнє впровадження стикається з низкою складнощів. Чому в країні немає приватних потягів і чому це питання не таке просте, як здається на перший погляд? Про це розповів голова управління АТ «Укрзалізниця» Олександр Перцовський у випуску FEDORIV VLOG.
Основною причиною є відсутність стабільного попиту на пасажирські перевезення. Більшість таких перевезень в Україні, особливо міжміських, є збитковими. Це пов'язано з високими витратами на інфраструктуру та обслуговування рухомого складу. Наприклад, на популярному маршруті Львів—Варшава, незважаючи на наявність європейської колії та готових операторів, ніхто не захотів брати на себе цей ризик через великі капітальні вкладення.
Водночас є успішні приклади співпраці з приватними перевізниками на європейських маршрутах, де існують можливості для приватного бізнесу запускати свої потяги. Приватні компанії вже працюють на цих сегментах, оскільки там є попит і менше ризиків. Однак для того, щоб приватні компанії почали працювати і на внутрішніх маршрутах, необхідно значно змінити підхід до інфраструктури, тарифів та загальної моделі перевезень.
Іншим питанням є ідея приватних вагонів, зокрема VIP-вагонів, яких підприємці часто прагнуть замовити для додаткового заробітку. Але тут виникають технічні й економічні перепони. Купити вагон можна, наприклад, на Крюківському вагонобудівному заводі, де пропонують готові варіанти, такі як вагони-ресторани. Однак витрати на таку покупку, включаючи транспортування, обслуговування та оренду, роблять цей бізнес малоприбутковим. Водночас приватні підприємці стикаються з високими витратами на підтримку такої інфраструктури та отримання дозволів, що відлякує багатьох потенційних інвесторів.
Отже, приватні перевезення в Україні мають певний потенціал, але для того, щоб це стало реальною альтернативою державним перевезенням, потрібно вирішити чимало економічних та технічних проблем. Поки що для приватних компаній ці ринки залишаються малопривабливими через високі витрати та регуляторні бар'єри.