Іспанський співвласник Glovo Саша Мішо: «Україна для нас — один з ключових ринків»

Фото: PG

Сервіс доставки Glovo 24 жовтня відзначив річницю роботи в Україні. За цей час український ринок став для іспанської компанії одним з найбільш значущих, а отриманий тут досвід тепер буде адаптовано в інших країнах. Співзасновник і співвласник компанії — іспанець Саша Мішо — в інтерв'ю The Page розповів про те, коли сервіс запрацює в 30 українських містах, чому компанія не виходить на ринок Росії і коли вона нарешті почне приносити прибуток.

— Сервіс Glovo працює в Україні вже рік. Чи задоволені ви результатами компанії? Чи відповідають вони закладеним показниками розвитку?

— Я абсолютно задоволений. Я скажу, що результати перевищують всі очікування, а цього року буде тільки рік з моменту нашого виходу на ринок. У цій європейській країні ми розвиваємося найшвидше, а наша компанія відкрита в 26 країнах на 4 континентах. Українська команда ідеально запустила проєкт, хоча це було нелегко. Ми зіткнулися з деякими проблемами. Наприклад, з погодними. Взимку тут йде сніг, а для нас це дуже важливий фактор з точки зору мобільності в міських умовах, ключовий. Тому нам довелося адаптуватися. Але загалом ми дуже оптимістично налаштовані, ми інвестували великі суми грошей в український ринок. І ми будемо продовжувати інвестиції – це основна зона уваги для Glovo в Україні. Ми працюємо вже в 11 містах, а протягом наступних місяців ми розширимо свою територію покриття. Ми маємо намір інвестувати в Україну.

— Який обсяг коштів ви інвестували вже і плануєте збільшити цей обсяг?

— Так, звичайно. На даний момент ми інвестували понад 2 млн євро. Ця сума не включає в себе доходи партнерів, доходи кур'єрів. Звісно, ми будемо збільшувати інвестиції. У нас є простір для зростання. Я впевнений, що наш проєкт затримається тут надовго.

— Які найбільші статті інвестицій? У що вкладаєте найбільше коштів?

— Наші найбільші інвестиції спрямовані на команду. Зараз у нас велика команда в Україні, основне місце її локації — це Київ, але також у нас є представництва і в інших містах. Для нас важливо мати локальну команду в кожній країні. Ми також багато інвестуємо в кур'єрів. На старті роботи нашої компанії в будь-якій країні вона не приносить дохід перший рік-два, тому ми інвестуємо в доходи кур'єрів, намагаючись підтримувати їх на належному рівні. І звичайно ж, ми інвестуємо у просування бренду: маркетинг, співпраця з місцевими ЗМІ, партнерські інвестиції (місцеві магазини та ресторани). Загалом це чотири основні напрямки наших інвестицій.

— Коли ви розраховуєте на повернення інвестицій?

— Це досить складне питання. У кожному новому місті ми намагаємося почати отримувати прибуток після 18 місяців роботи. Плюс-мінус, оскільки це залежить від географічного розташування та інших умов. Але в Україні (за умови того, що ми хочемо розширюватися, а також за умови того, що після присутності в 9 містах ми хочемо переходити на присутність, наприклад, в 20 містах, а потім – до 30) нам потрібні все більші й більші інвестиції. Тому прибутковість не є пріоритетом для нас. Наш основний фокус зараз на розширенні. Але знову ж таки – у нашої компанії є акціонери, а значить одного разу нам доведеться повертати їм їхні вкладення.

— Ви плануєте запустити в Україні dark kitchen. Яких коштів потребує такий проєкт?

— Ми віримо в зміну динаміки. У нас вже є два запущених проєкти, але ще не в Україні. Це проєкт «темних кухонь», в рамках якого ми відкриваємо об'єкти у містах, на території яких можуть працювати наші партнери і доставляти свої продукти через нашу платформу. Цей проєкт дає їм дві переваги: він дозволяє партнерам розподілити свою робочу силу, оскільки навантаження на кухні в ресторанах і так досить висока. А також він дозволяє їм продавати свої продукти в інших районах міста, в яких їхні ресторани ще не відкриті. Цей проєкт ми зараз розвиваємо на міжнародному рівні.

А другий проєкт — це проєкт «темних супермаркетів». Ми будуємо супермаркети, які не відкриті для відвідувачів, але вони доступні для них через нашу платформу. У них присутній певний асортимент, не буквально всі продукти з супермаркету, а, наприклад, 1-1,5 тисячі найменувань, які зазвичай потрібні покупцям терміново: молоко, цукор, вода. Ми віримо, що цей проєкт допоможе нам підвищити рівень послуг, які ми надаємо нашим клієнтам.

Також у нас є проєкт «темних складів», який ми ще не запустили. Він може відкрити перед електронними торговими майданчиками можливості швидкої доставки, на яку не потрібно буде чекати понад 24-48 годин. Завдяки цьому проєкту компанії зможуть зберігати свої товари безпосередньо в місті, оскільки зараз більшість компаній зберігають продукти на складах, які розташовані далеко за містом. Але якщо вони будуть зберігати продукти на наших складах, ми зможемо доставляти товари клієнтам за 30 хвилин.

Це наші ключові проєкти. В Україні ми їх ще не запустили, але ми впевнені, що наступного року ми їх запустимо. І ми подивимося, як вони будуть розвиватися. Можливо, те, що підійде для міста такого масштабу, як Київ, не підійде для інших міст України. Робота нашої компанії змінюється від міста до міста. Ми приділяємо багато уваги тому, як наші проєкти розвиваються в тому чи іншому місті.

— Спочатку ви планували відкрити «темні кухні» в Україні ще цього року – влітку або восени. Чому змушені перенести запуск на наступний рік?

— Дійсно, я бачу, що нам цьогоріч не вдасться запустити проєкт «темні кухні». Для нас цей проєкт є ключовим міжнародним напрямком роботи. І ми намагаємося його максимально адаптувати під місцеві умови. Адже те, що спрацювало в Іспанії, Італії або Аргентині, може не спрацювати на інших ринках. Розробкою місцевих стратегій займаються локальні команди. Деякі проєкти з перерахованих мною вище ми будемо запускати вже наступного року.

Україна є одним з ключових ринків для нас. Можливо, у нас будуть такі проєкти, які ми запустимо вперше в Україні, а потім розширимо їх на інші країни.

— «Темні супермаркети» почали працювати в Барселоні і Мадриді. Які їхні результати, вони виправдали очікування?

— Так, ми абсолютно задоволені результатами. Методологія компанії щодо запуску нових проєктів та послуг передбачає запуск їх в пілотному режимі. Він дозволяє робити помилки і вчитися на них одночасно. А потім аналіз пілотного проєкту дає нам зрозуміти, чи є такий бізнес конкурентоспроможним. Саме так ми запускали проєкт темних супермаркетів. Пілотний запуск показав відмінні результати, а зараз ми починаємо розширювати цей напрямок. Тільки цього тижня ми оголосили про будівництво п'яти темних супермаркетів у Барселоні. Це досить невелике місто, як порівняти з Києвом. І нашою метою є гарантія доставки продуктів з супермаркетів за 15 хвилин. Для споживача це стане значною зміною, адже, по суті, він зможе отримувати продукти без зволікання. Наприклад, ви починаєте готувати, а ми доставляємо вам потрібні інгредієнти до того, як ваше блюдо готове. Ми дуже оптимістично налаштовані. Наступного року ми подивимося, як цей проєкт покаже себе в Україні. Для його здійснення ми будемо співпрацювати з місцевими супермаркетами. Ми відкриті до партнерства.

— Ви сказали, що певний пілотний проєкт може бути запущений навіть в Україні і потім поширений на інші країни. Що це може бути?

— На жаль, я не експерт з ринку України. Мені складно застосовувати щодо нього свої ідеї. Але важливо розуміти, що попри міжнародний масштаб компанії, ми гранично зосереджені на локальних умовах кожного окремо взятого ринку. Всі ключові рішення приймаються на локальному рівні місцевими командами, таким же чином впроваджуються й ініціативи.

Гарним прикладом може бути безпека на дорогах. Інфраструктура українських міст не розрахована на велосипедистів. У містах південної Європи велосипедні доріжки є скрізь. Можливо, існують деякі ініціативи, над якими ми зможемо попрацювати з місцевим урядом. У нас багато даних про те, як люди пересуваються містом. Ми готові поділитися цими даними з міською владою. Це допоможе їм поліпшити планування.

Саме такою може стати пілотна ініціатива, яка після України буде розширена на інші ринки. Існують також інші приклади – погодний фактор. Ми повинні отримувати користь від того, що в цій країні багато снігу. Тут ми можемо робити те, що нам недоступне в інших країнах, а також навчатися на таких ініціативах.

— За якими критеріями ви обираєте країну чи місто, куди будете заходити?

— Існує кілька критеріїв, але основним є розуміння того, що в обраній країні/місті ми зможемо добитися лідерства, тобто бути першими або другими на ринку. Лідерство на ринку дає певну перевагу, тож виходячи з цього основного критерію ми обираємо ринки, на яких будемо працювати. Також нам важливо мати міцні партнерські відносини з місцевим бізнесом, магазинами, супермаркетами. Ми нещодавно підписали міжнародну угоду з Carrefour — це велика мережа супермаркетів у світі, хоча я знаю, що їх немає в Україні. Вона допоможе нам розширюватися. Партнерські відносини дуже важливі.

Звичайно, активність цифрових користувачів, їхня кількість в густонаселених містах. Мені здається, перші два критерії найважливіші – робота з локальними партнерами і роздрібними компаніями. Вони відкривають для нас можливості роботи з ринком. Якщо ринок дуже розвинений, просунутий або складний (наприклад, як у Лондоні, де високий рівень конкуренції), то наша компанія вже запізнилася з виходом на цей ринок.

— За рахунок чого зростає підрозділ в Україні?

— Я вважаю, що швидке та успішне зростання українського ринку відбувається тому, що серед споживачів є попит на те, чим займається компанія Glovo. Неможливо змусити людей робити те, чого їм не хочеться. Тому я, безумовно, можу виділити попит на українському ринку. І наша компанія повинна намагатися надавати послуги високої якості. Якщо ми зосередимося на цьому, то ринок продовжить розвиватися сам по собі. Зростання буде вірусним і цілком природним. Якщо ми зможемо гарантувати надання надійних послуг, наприклад, доставку за 30 хвилин, то ми будемо спостерігати високі темпи зростання у найближчі два роки.

— Яка кінцева мета розвитку компанії? Чи плануєте ви, скажімо, у майбутньому продати її великому інвесторові?

— З точки зору економічної перспективи бізнесу ми хочемо стати незалежними, а також отримувати прибуток. Ми не хочемо залежати від інвесторів, від біржі. Ми хочемо самостійно приймати рішення. Єдиний спосіб досягти такої незалежності — це стати компанією, яка приносить прибуток. Ми цілеспрямовано працюємо над цим. Ми вже отримуємо прибуток на ринках Південної Європи.

Також ДНК нашої компанії включає прагнення до позитивного соціального впливу. Більшість кур'єрів, що працюють в Glovo, прийшли до нас тому, що вони хочуть гідного рівня заробітку, хочуть працювати тоді, коли їм зручно. І ми повинні давати їм таку можливість. Ми повинні гарантувати їм хороші умови роботи, а також покращувати їх з часом.

До того ж для нас важливі умови пересування в місті. Те, що ми можемо на них вплинути, є позитивним аспектом нашої роботи. І це приводить нас до сталого розвитку. Обсяг викиду вуглецю також важливий для нас. На сьогодні 30% людей по всьому світу їздять за покупками на машинах. Ми повинні змінити це, бо ми частина цієї системи.

Тому ось три основні напрямки нашої мети — прибутковість і незалежність, а також позитивний соціальний вплив на міське співтовариство, людей, які просто хочуть працювати або працювати у зручний для них час (не хочуть, щоб над ними стояв начальник, але хочуть отримувати гідну винагороду). І третя мета – позитивний екологічний бік нашого впливу.

— Пів року тому ви привернули велику інвестицію. Наскільки дорого обходиться таке залучення?

— Все правильно, у квітні ми залучили велику суму грошей. Але якщо порівняти нас з нашими світовими конкурентами, то наші інвестиції досить малі. Ми конкуруємо з величезними компаніями, що інвестують мільярди, а не сотні у свій бізнес. Часто ми успішніші за наших конкурентів, на багатьох ринках. І хоча наші інвестиції здаються великими, все одно наші масштаби ще малі.

Попереду нас чекає довгий шлях. Ми будемо продовжувати залучати додаткові інвестиції, розширюватися й зростати, наприклад, як тут, в Україні. Ми постійно інвестуємо в цю країну. Але ми тверезо оцінюємо ситуацію, яка нагадує ситуацію Давида, що виступив проти Голіафа.

— Нещодавно ви переманили одного з топ-менеджерів Über. А чи переманюють, навпаки, ваших співробітників великі компанії?

— На цьому етапі ми наймаємо фахівців топрівня з різних ніш. До нас приходять люди з Amazon, Google та з інших великих компаній. Такі люди зазвичай шукають більш динамічної робочої обстановки, оскільки технічні компанії сьогодні настільки величезні, що можливості внести якісь зміни для однієї людини незрівнянно малі. А в Glovo люди дійсно можуть впливати на процес. Ця атмосфера подобається людям, у них є голос, незалежно від їхнього положення в компанії.

Ми дуже цінуємо локальні команди на кожному з ринків. У них є автономність. Ми створюємо такі команди з нуля після відкриття компанії, а потім ми надаємо їм право на прийняття вагомих рішень. Ми не диктуємо їм рішення з Барселони, а все відбувається навпаки – це вони нам озвучують потреби локального ринку.

— Зараз усі говорять про майбутню фінансову кризу. Чи відчуваєте ви на собі її наближення?

— Ми намагаємося бути в курсі останніх новин. Нам залишається тільки економно та раціонально працювати. Оскільки у нас немає фінансових переваг, ми змушені ефективно використовувати те, що у нас є. І навіть якщо світова криза трапиться, то я можу сказати, що Glovo буде певним чином у виграшній ситуації, оскільки нам ніколи не потрібно багато грошей та інвестицій для того, щоб прийти до поточного рівня успіху.

— Чи розглядаєте ви вихід на ринок Росії?

— Зараз ми не розглядаємо вихід на російський ринок, але ми завжди відкриті до ринків, на яких для нас є можливості розвитку. Як я говорив раніше, якщо ми розуміємо, що зможемо вийти в лідери ринку або укласти міцні партнерські відносини, то ми розглядаємо ринок. На сьогодні таких умов на ринку Росії немає, але це не означає, що одного разу вони там не виникнуть. Нині наш основний фокус сконцентрований на тих країнах, в яких ми вже присутні. Ми також виявили кілька сусідніх країн, в яких для нас є перспективи.

— Україна демонструє чудові показники зростання. А які ви можете назвати негативні моменти, складності для роботи – податкове законодавство, корупція?

— Погода! (сміється) Фактично ми не зустрічали багато перешкод на своєму шляху. Ми прагнемо до співпраці з місцевою владою в тих містах, в яких вже присутні. І та спільна робота, про яку я говорю, може бути проведена не тільки в Україні, але й в інших країнах, де присутня наша компанія. Умови дуже гнучкі, все динамічно змінюється. Робота в Україні для нас комфортна. У нас є місцеві інвестори, українські зацікавлені особи, які інвестували в Glovo. Ми відчуваємо себе частиною української спільноти.

Читати на The Page