Facebook Pixel

«Чорний бумер» — це образ із кіно 90-х». Інтерв'ю з генеральним директором BMW Україна

Фото: пресслужба компанії BMW Україна

Фото: пресслужба компанії BMW Україна

Ерік Бернінг, генеральний директор компанії BMW Україна

Приріст ринку нових авто в Україні за червень 2020 року проти аналогічного минулорічного періоду склав 4,7%. Це кращий показник серед усіх європейських країн, де, навпаки, триває падіння ринку. Про те, як працює автомобільний ринок в Україні, чому він, попри загальний занепад, зростає і чого від нього чекати, в інтерв'ю The Page розповів один із найбільших імпортерів автомобілів у нашу країну Ерік Бернінгем, генеральний директор компанії BMW Україна.

  • Про те, як карантин вплинув на ринок автомобілів

Бізнес був шокований тим, що сталося. Наші клієнти не знали, чи безпечно приходити до салону та на станцію техобслуговування. Через нестабільність курсу гривні люди вирішили почекати з витратами. У період з другої половини березня до початку квітня кількість покупців знизилась на понад 80%. Однак після травневих свят ми помітили, що люди звикли до нової реальності і зрозуміли, що в найближчому майбутньому власний транспорт — це найкращий спосіб дістатися з точки А до точки Б. Покупці повернулися до салону, а ми — до докризового рівня перших внесків за купівлю нових авто. Падіння продажів було великим, навіть проти 2014-го, але дуже швидко продажі відновилися. Зараз наш бізнес перебуває на рівні минулого року. Ми не спостерігаємо зростання, але з глобальної точки зору ми — один із кращих ринків BMW.

  • Про останні тренди на авторинку України

По-перше, існує глобальний тренд: люди все більше переходять на позашляховики. В Україні цей тренд також лідирує (і я розумію, чому в країні з такими складними дорожніми та погодними умовами жителі вибирають позашляховики як найнадійніший варіант). Український ринок завжди на 70-75% складався з позашляховиків, і цей тренд триватиме.

QuoteІснує глобальний тренд: люди все більше переходять на позашляховики. Український ринок завжди на 70-75% складався з позашляховиків.

Але, скажімо, минула зима не була такою суворою. До того ж зараз значно інвестують у дорожню інфраструктуру. Щойно зими перестануть бути складними, а дороги поліпшуватимуться, попит на позашляховики впаде. Люди захочуть чогось нового, більш спортивного. Гадаю, у середньостроковій перспективі попит на позашляховики знизиться, а на седани й інші класи — зросте.

Позашляховики — це важкі машини, які споживають набагато більше палива. А якщо ми говоримо про електрифікацію автомобілів, то, чим більша машина, тим більшою має бути батарея, яка забезпечить їй потрібний запас ходу. І це замкнуте коло, у якому потрібні все більші батареї для великих машин. Від цього знижується якість водіння. Тому через 3-4 роки в Україні виникне тренд купівлі седанів.

  • Про те, за яким паливом майбутнє

Гадаю, будуть одночасно різні види палива. Двигун внутрішнього згоряння нікуди не дінеться ще довго. BMW вважає, що до 2030 року такий двигун буде у 50-60% авто, але суміщений із гібридними моделями та з підзарядкою від електромережі: щоб щодня автомобіль їздив на акумуляторі, а під час тривалої поїздки, скажімо, з Києва до Одеси, Харкова чи Львова, — на двигуні внутрішнього згоряння.

Електрокари дуже популярні в Україні, оскільки отримують значну підтримку від держави: це і звільнення від сплати ПДВ, і зниження мита на імпорт. Ми помітили це у 2016-му, коли стали тут першим офіційним імпортером електричних автомобілів. Незабаром запускаємо в Україні повністю електричний автомобіль MINI Electric. А наступного року — повністю електрифіковані позашляховики BMW iNext і BMW iX3.

У довгостроковій перспективі я розглядаю паливо на кшталт водню. На ньому зосередилися Японія та Німеччина. Використання водню вимагає стійких джерел енергії, але водночас для зберігання та передачі цього палива можна використовувати структуру вже наявних заправних станцій і трубопроводів. І якщо вам потрібно заправити машину воднем, то це відбувається так само швидко, як і заправлення бензином: три хвилини — і можна їхати далі. Щоб технології зарядження акумуляторів електрокарів дійшли до такого рівня, потрібно багато часу.

QuoteУ довгостроковій перспективі я розглядаю паливо на кшталт водню. Якщо вам потрібно заправити машину воднем, то це відбувається так само швидко, як і заправлення бензином: три хвилини — і можна їхати далі. Щоб технології зарядження акумуляторів електрокарів дійшли до такого рівня, потрібно багато часу.
  • Про імідж «чорного бумера»

Наскільки мені відомо, типаж покупця у Східній і Західній Європі особливо не відрізняється. Серед наших покупців багато молодих бізнесменів, які досягли всього самостійно в IT-індустрії чи в індустрії розваг. «Чорний бумер» — це образ з кіно 90-х. Але він для нас не є показовим. В основі ДНК BMW — інновації. Наші авто зараз вибирають ті, кому цікаві технології, спортивне та динамічне водіння. Щоправда, чорні автомобілі — це бестселери в усьому світі. Хоча у нас кілька відтінків чорного: є «чорний карбон» (насправді темно-синій), «арктичний чорний» (чорний із сірим відтінком) і т. д.

  • Про те, які автомобілі користуються великим попитом — нові чи старі

Якщо подивитися на статистику, то в Україні за перші пів року було зареєстровано 36 000 нових машин, а загальна кількість уживаних авто, перепроданих на внутрішньому ринку або імпортованих, наближається до 400 000 одиниць. Це означає, що на одну продану нову машину припадає 12 перепроданих або імпортованих авто. Цифри говорять, що ринок уживаних авто більший. Але така тенденція спостерігається у всьому світі: люди купують більше старих машин, ніж нових.

Я вважаю, що в Україні упродовж дуже довгого часу був відсутній легальний і централізований підхід до продажу старих автомобілів. Складнощі з ПДВ, операції з готівковим розрахунком лякали багатьох покупців. Тому два роки тому ми представили офіційну програму перепродажу старих машин. Покупець отримує гарантію і ті самі фінансові послуги та можливості: можна отримати фінансування на машину з внесеним у суму сервісом. Ми гарантуємо високу якість автомобіля, оскільки нам відома повна історія авто. Клієнти готові купувати автомобілі преміум-класу, у яких уже є пробіг. У нашому дилерському центрі чверть покупців нових авто здають свій старий автомобіль, який ми потім продаємо. Найчастіше це BMW, але іноді це бувають і інші бренди. Це не якийсь напівтіньовий імпорт розбитих машин. До речі, у Німеччині клієнти перепродують через компанію 40-50% авто з пробігом.

  • Про різницю в ціні на авто в Україні та ЄС

В Україні BMW 5-ї серії коштує близько 50 тисяч євро. В Європі 28 різних країн з різними системами оподаткування. Скажімо, в Данії такий автомобіль коштує понад 100 тисяч євро, в Нідерландах — 80 000 євро. Але це через різні системи оподаткування. Це значно більше, ніж в Україні, тому що тут досить низькі ставки оподаткування автомобілів, як порівняти з ЄС. І тому кінцева ціна для споживача в Україні — одна з найнижчих.

Стратегія побудови ціни така: для кожної країни BMW вибирає ключові моделі, від яких очікуються певні продажі, звідси і більш агресивна цінова стратегія. Наприклад, седан BMW 5 — це нішева модель для України. Ціни на ходові моделі, які продаються тут в достатніх обсягах, — BMW X3, X4, X5, X6, X7 — навіть без податків нижчі, ніж у Європі.

QuoteВ Україні BMW 5-ї серії коштує близько 50 тисяч євро. Наприклад, у Данії такий автомобіль коштує понад 100 тисяч євро, в Нідерландах — 80 000 євро.

А ось ціни на старі автомобілі відрізняються з огляду на модель. Поясню чому. Наприклад, у Німеччині дуже багато людей отримують робоче авто. Згадані вже BMW 1-ї, 3-ї, 5-ї серій, які люди не можуть собі дозволити купити самостійно, є частиною їхнього трудового договору. Безліч машин після 2 років лізингу повертаються в компанію — це велика хвиля авто з пробігом. Якщо немає достатньої кількості людей, які хочуть купити такі старі автомобілі, то ціна на них падає набагато сильніше, ніж в Україні. За деякими моделям може бути арбітражна ціна, і ми як імпортер стежимо за тим, що відбувається. Якщо знаходимо відмінне авто з пробігом, то імпортуємо його і продаємо в рамках програми продажу старих автомобілів.

  • Про те, що Київ — це новий Берлін

Я часто зустрічаю такий вислів у пресі і мушу сказати, що це дуже вдалий опис. Я переїхав до України у 2016 році, до цього чотири роки жив у Берліні. У Києві багато молодих креативних та амбітних людей, які не бояться відкривати власну справу. Я захоплююся тим, на який ризик готові йти українські підприємці: навіть якщо щось не виходить, вони закривають одну справу і відкривають щось нове. І це створює певну атмосферу. У Києві прекрасне культурне середовище, хороші ресторани. Я гадаю, що кожен, хто приїжджає до Києва з Європи і проводить тут вихідні, повертаючись додому, радить десяти друзям відвідати Київ. Це прекрасне та процвітаюче місто.

  • Про особливості українського ринку

Це хороший ринок, але тут завжди відбуваються ситуативні сюрпризи. Наприклад, нові закони, про які занадто пізно оголошують і до яких потрібно вміти адаптуватися. Так, минулого року вийшов закон про ідентифікацію пристроїв, що випромінюють радіочастоти. Це стало для нас дуже великим сюрпризом: BMW продає 3 мільйони машин на рік, з них — 2 тисячі в Україні. У кожному автомобілі по 60 пристроїв від 60 різних виробників і постачальників, і щодо кожного потрібна зміна, що відповідала б новим стандартам.

QuoteЯкщо десь у світі машини не відповідають стандартам викидів CO2, то ви можете бути впевнені, що вони відповідають стандартам України, оскільки тут вони дуже низькі.

З іншого боку, Україна все ще допускає використання двигунів стандарту Євро-5, водночас Європа перейшла на двигуни стандарту Євро-6 за протоколом WLTP (Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure). І якщо десь у світі машини не відповідають стандартам викидів CO2, то ви можете бути впевнені, що вони відповідають стандартам України, оскільки тут вони дуже низькі. Упродовж останніх років інші виробники імпортують свої авто в Україну і продають зі знижкою 30-50%.

Краще не намагатися винаходити місцеві стандарти, тому що машинобудування — це міжнародна індустрія з міжнародним ланцюгом поставок. І витрати, до яких привели такі зміни в Україні в глобальному масштабі, виходять за рамки розуміння тих, хто вводить такі закони. Але загалом обстановка на українському ринку дуже позитивна, особливо на тлі Договору про Асоціацію з ЄС, завдяки якому з кожним роком знижуються податки на імпорт авто з ЄС.

Подякувати 🎉