Facebook Pixel

Як вийти на турецький ринок нерухомості: кейс «Житлобуд-2»

Басель Хуарі
Founder і CEO "Teus Group", co-owner Житлобуд-2

Я та мій партнер Дмитро Кроленко є співвласниками компанії «Житлобуд-2». Компанія — забудовник з Харкова з найдовшою історією в Україні — минулого року ми відсвяткували 80-річний ювілей. Ще одна подія 2023 року — ми з моїм партнером, розпочали перший проєкт «Житлобуд-2» за кордоном, а саме в Туреччині. В Анталії було запущено преміальний комплекс DESIRE. На розробку концепції, підбір команди, реєстрацію нової компанії, пошук партнерів, запуск та отримання дозволів ми витратили шість місяців. Проговорювати легко, але ми стикнулися з цілою низкою складнощів, до яких були не готові. Розкажу, як вдалося і вдається розвивати проєкт на новому ринку.

desire.jpg

Вибір країни

Перший проєкт за кордоном саме в Туреччині. Ми розглядали варіанти в Європі, Азії, однак зупинилися на Анталії з багатьох причин:

  • В деяких європейських країнах, наприклад, у Словаччині, яку ми також розглядали, чекати на дозвільні документи можна від 2 років. В Туреччині ці процеси відбуваються швидше.
  • В нерухомість тут вкладають кошти інвестори більш ніж зі ста країн світу, все тому, що тут немає суворих законодавчих обмежень щодо легалізації походження коштів.
  • За інвестиції від 200 000 доларів можна отримати Ikamet (посвідка на постійне проживання, (рос) ВНЖ). Ця пропозиція досить цікава українцям, які покинули країну через повномасштабне вторгнення.
  • Останні два роки ринок стабільно зростає, особливо потужний буст дали саме інвестори з країн колишнього СНД.
  • Анталія одне з найбільш відвідуваних міст у світі (входить в ТОП-10), а значить, на оренду завжди буде попит. Це важливо для інвесторів.

Вибір забудовника

Ми мали на меті вийти на турецький ринок, але будувати самостійно наша компанія з об'єктивних причин не могла. Тому першою задачею був пошук забудовника, який зміг би реалізувати проєкт. Забудовників в Анталії більше сотні, ринок дуже насичений і конкуренція величезна. Це нас лякало тільки на початку. Ми з партнером особисто відвідали усі будівельні майданчики десяти лідерів анталійського ринку. І зробили два висновки:

  • якість будівництва в Анталії нижча, ніж в Україні;
  • на ринку дійсно мало унікальних проєктів, турецькі архітектори і клієнти звикли до типових забудов.

Це був наш шанс зробити щось нове. Більш якісний та архітектурно цікавий проєкт. З пропозицією співпраці ми прийшли до одного з лідерів ринку, якість будівництва якого нас влаштувала.

Ми одразу чітко поділили зони відповідальності. Створення проєкту, управління командою в обох країнах, концепція, наповнення, просування та продажі в Україні — наша компанія. Будівництво, продажі в Туреччині — компанія турецького забудовника-партнера. Ми також узгодили, що наш інженер буде контролювати будівництво та постійно перебуватиме на будівельному майданчику. Для нас важливо контролювати якість особисто.

"Zhytlobud-2" та турецька мова

Для турків вимовити назву компанії майже нереально. Та в цілому для міжнародного ринку вона не підходить. Тому в 2023 році була створена компанія Teus Group саме для просування міжнародних проєктів. Звісно, ми розповідаємо клієнтам про наше коріння і про «Житлобуд-2». Однак назву використовуємо ту, що можуть сприймати та вимовляти місцеві.

Архітектурний проєкт

Основна складність була в тому, щоб налагодити ефективну співпрацю між двома командами архітекторів — турецькою та українською. Ми залучити до створення проєкту одне з кращих архітектурних бюро України AIMM. Нам були потрібні такі архітектурні рішення, матеріали, фасад, що вирізнятимуться з усіх проєктів на ринку. Важливим було продумане наповнення комплексу. Турецькі архітектори, на жаль, не могли цього запропонувати.

Однак нам потрібна була і турецька архітектурна компанія. Місцеві спеціалісти відмінно знають всі будівельні норми, а також можуть швидко комунікувати з державними дозвільними органами. Це допомогло нам отримати дозволи в 1,5-2 раза швидше, ніж в середньому на ринку.

Відмінності менталітетів

Це одна з найбільших проблем, з якими ми стикаємося досі. Я маю турецьке коріння, моя бабуся родом з Туреччини, а батько — з Сірії, тому мені легше порозумітися зі східними людьми. Однак українська команда була до цього не готова.

Турки інші, і це треба просто прийняти. Вони люблять розкіш і самі радо показують широту душі, люблять похвалу, складніше сприймають критику. Знайти системних співробітників, що можуть нести відповідальність за показники, тут значно складніше. Вони схильні до довгих обговорень, однак діють не так рішуче, як українці. Постійний контроль та чіткі показники KPI, що обговорюються на етапі співбесіди, також не завжди ефективні.

Багато наших співробітників — це експати або діти експатів, які живуть в Туреччині вже більше 10 років. З такими членами команди нам значно легше порозумітися.

Звісно, в компанії працює декілька перекладачів, однак навіть з ними українській частині команди часто не вдається донести свою думку. Налагодження комунікації в співпраці двох ментально різних національностей — це довгий шлях.

Партнерство з однією з найбільших готельних мереж

Ми з партнером мали на меті задати високий стандарт на ринку. Оскільки проєкт складається не тільки з резиденцій для власного проживання, а й з готельної частини, апартаменти в якій ідеально підходять для інвестування, нам потрібно було особливу увагу звернути на керування нерухомістю. Тому ми розпочали переговори з різними готельними мережами. Розуміли — таке партнерство підвищить інвестиційну привабливість, а в майбутньому — дохідність.

Ми вели переговори декілька місяців та 1 грудня нарешті підписали договір про співпрацю з однією з найбільших готельних мереж світу Best Western Inc. Це було перемогою. Однак ми додали багато роботи архітекторам. Команда Best Western надіслала цілий перелік вимог до готельної частини та проєкту в цілому. Уявіть собі книгу, в якій зазначено все — від розмірів ванної кімнати і ліжка до світла та конкретного класу та брендів сантехніки, яка має бути використана.

Однак це того вартувало. Керування нерухомістю світовим брендом дозволяє прогнозувати високу дохідність та повністю пасивний дохід для інвесторів.

Туреччина відкрита як для українських інвесторів, так і для нових проєктів. Наразі це не наш власний проєкт, але така діяльність важлива, адже допомагає утримувати компанію та українську команду.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]