Transparency International Ukraine вже почала впроваджувати моніторинг відбудови: і об’єктів, і закупівель. Наша методика включає кілька складових того, що ми аналізуємо: ініціювання проєкту, проєктування, реалізація і закупівлі. Тож з нашого досвіду моніторингу я виокремив для себе сім уроків для громадського моніторингу відбудови та відновлення.
Урок 1: вивчіть законодавство
Необхідно вивчити законодавство. Щоб розбиратися в будівельній тематиці, точно потрібно вивчати нормативні документи, які стосуються будівництва. Буде добре, якщо ви фахова організація, яка знається на будівництві. Тоді ви будете моніторити саме проєкти відновлення.
Для нас це виклик, адже як я вже сказав, ми об'єднали всі складові в єдиний моніторинг та підходимо до нього комплексно. Тому перша важлива для вас задача — це вивчення нормативно-правової правової бази.
Урок 2: навчіться читати кошториси
Дуже важливо вміти читати кошторис. Водночас оплата не завжди буде здійснюватися по першочерговому проєкту. Наприклад, спочатку розробляють проєкт, який трансформується в тендерну документацію. На тендер хтось прийде та щось запропонує. Цей кошторис вже перестане бути тим кошторисом, який був першочергово запланований у проєкті. А буде кошторисом в межах тендерної пропозиції.
Скоріше за все, він також буде змінений, тому що учасник буде торгуватися на тендері, пропонувати якісь інші ціни. І тут у вас вже буде третій кошторис. На фінальній пропозиції й власне, коли буде укладатися договір, буде ще один кошторис. І ви маєте ознайомитися з усіма ними.
Загалом, якщо першочергово ми говоримо про те, що є кошторис (який теж змінюється), не факт, що ціни які закладені в ньому, будуть відображені в акті. Вартість може буде нижчою або вищою. Однак це ще не все, тому що буде ще один етап: акти виконаних робіт. Найцікавіше, що не всі їх публікують. Загалом механізм трансформації кошторису з проєкту в акт виконаних робіт складний.
Урок 3: заручіться підтримкою органів місцевої влади
Третій пункт стосується перевірки реалізації. Потрібно заручитися підтримкою, наприклад, органів місцевого самоврядування. Вам потрібно, щоб вас пустили на будівництво, дозволили фотографувати та пояснили, який етап робіт зараз триває.
Добре було б підписати меморандум з місцевими органами. Тоді ви не просто моніторите заради самого моніторингу, а моніторите, щоб допомогти органам місцевого самоврядування.
Окрім цього, не варто розраховувати на те, що ви все знайдете в публічному доступі. Інформація публікується лише частково. Тому вам треба точно готуватися працювати з запитами на доступ до публічної інформації.
Запити на папері ніхто не скасовував — готуйтеся надсилати купу листів. І в цьому випадку хороші стосунки з місцевими органами теж будуть плюсом. Однак навіть це не завжди означає, що вам вчасно нададуть відповідь. Тоді варто підключати Уповноваженого ВРУ з прав людини для надання інформації та інші важелі.
Урок 4: комунікуйте з ініціатором проєкту
Потрібно співпрацювати з ініціаторами, щоб вони знали, що ви хочете щось перевіряти. Банально зателефонувати, якщо там є контакт. Можна з Prozorro взяти. Завжди краще уточнювати у замовника чи ініціатора, якщо щось незрозуміло. Частину питань вдається закрити просто після таких телефонних розмов.
Урок 5: враховуйте специфіку тендерів з відбудови
На відновлення зруйнованих об’єктів не буде вистачати бізнесу, який би їх відбудовував. Завжди люблять говорити, що у нас виграє постійно один і той самий підрядник. Але це тому, що інші підрядники не хочуть заходити на ці тендери. Або інших підрядників, здатних впоратися з таким обсягом робіт зараз у вашому регіоні, просто немає. Зруйнованих об'єктів настільки багато, що в багатьох місцях будуть перемагати одні й ті самі компанії. І це не завжди буде свідчити про якісь зловживання.
Термін на подання пропозицій у будівництві має бути переглянутий через складність підготовки тендерної пропозиції. Зараз у публічних закупівлях мінімальний термін подачі пропозицій становить 7 днів. І аналіз ТІ свідчить, що бізнес не встигає подавати документи за стільки часу.
Досвід моніторингу закупівель, що проводить регулярно ТІ, показує, що бувають випадки, коли «улюблений постачальник», який отримав документацію ще до того, як було оголошено закупівлю. Він все може підготувати навіть протягом одного робочого дня. Щоб обмежити конкуренцію і допомогти йому виграти, замовник може, наприклад, завантажити кошторис не у машиночитному форматі — щоб процес введення даних для учасників був складнішим.
Урок 6: впливати на реформи закупівель напряму легше, ніж ви думаєте
Якщо ви побачили порушення, сповіщаєте про нього контролюючим і правоохоронним органам, вони починають розслідування чи перевірки. Але врешті-решт цей моніторинг може закінчитися нічим. Постане логічне, питання: що не так і що треба змінювати?
Треба змінювати систему. Тому у громадських організацій та активістів є унікальний шанс почати моніторинги відбудови і у такий спосіб долучитися до реформування, зокрема публічних закупівель, щоб запропонувати якісь механізми, які допоможуть покращити сферу. Щоб органи влади закуповували більш ефективно, щоб бізнес більше йшов у публічні закупівлі та відчував, що тендери справедливі.
Ми зараз хочемо просунути ідею, щоб державна аудиторська служба моніторила в обов'язковому порядку всі дороговартісні закупівлі (для прикладу, всі тендери від 10 мільйонів гривень).
Однак будь-які зміни мають ґрунтуватися на розрахунках. Один із корисних інструментів для аналізу даних саме про публічні закупівлі — публічний модуль аналітики BI Prozorro. Організації, які знаються на публічних закупівлях, про нього, мабуть, вже чули. Ми завжди послуговуємося ним для своїх досліджень, на основі яких пропонуємо зміни до законодавства.
Також він може бути корисним для звичайного моніторингу. Бо там дуже зручно можна вивантажити потрібні закупівлі за вашими критеріями: регіоном, CPV, періодом, замовниками. І далі вже аналізувати їх вручну.
Урок 7: комунікуйте правильно та визнавайте помилки
Помилки трапляються. Тендери оголосили не за тією процедурою, щось незрозуміло, щось забули оприлюднити. Не все є порушенням і корупцією. Тому не варто одразу бити на сполох. Завжди краще сто разів перевірити, надіслати запити, подзвонити замовнику. Ми працюємо не для рознесення зради, а щоб запобігати порушенням, щоб робити систему загалом ефективнішою.
Але це не означає, що про реальні викриття не потрібно комунікувати. Результати вашої роботи свідчать про те, що система достатньо прозора, щоб корупцію в ній можна було ідентифікувати й попередити, та/або покарати.
У нас траплялися випадки, коли потрібно було перепросити за якийсь матеріал, де порушували питання про відкриття кримінального провадження, але помилилися десь в аналізі. Такі помилки теж важливо публічно комунікувати. Це свідчить про нашу прозорість і чесність.
Колонка основана на виступі заступника виконавчого директора TI Ukraine з інноваційних проєктів Івана Лахтіонова під час вебінару «Моніторинг відбудови», який проводив Інститут економічних досліджень та політичних консультацій 10 січня 2024 року в межах проєкту «Контроль витрат на відновлення». Проєкт реалізується Центром економічної стратегії, Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій та ГО «Технології прогресу» за підтримки Європейського Союзу.