Facebook Pixel

Як малому бізнесу вціліти в період війни: стратегії виживання

У 2020 році світ накрила пандемія коронавірусу, яка не тільки змінила наші звички, а й вплинула на усталені бізнес-правила – змусила переглянути умови роботи, логістики, на максимум використовуючи онлайн-технології. 2022 року розпочалася найбільша в новітній історії війна, за якою послідувала світова економічна криза, що вкотре змінила підвалини життя кожної людини.

Усім привіт, я Даніелла Шихабутдінова – COO Weblium, першого українського конструктора для запуску сайтів і розвитку бізнесу в онлайні. Протягом п'яти років розвитку у цій сфері я натрапила на чимало криз і шляхів їхнього вирішення. Хочу розповісти про деякі правила, які я винесла з цього досвіду

Такі події, звані «чорні лебеді», впливають на всі сфери бізнесу. Вони приносять проблеми кожній компанії та часто призводять до їхнього закриття, що особливо актуально для малого бізнесу. І в цій статті я б хотіла розповісти про правила виживання бізнесу під час кризи та поділитися одним інноваційним рецептом.

Три правила виживання

Кожна компанія унікальна – за рахунок людей, які в ній працюють, стосунків, рішень, які вони приймають щодня. Це означає, що універсальних стратегій немає. Але є правила, виконання яких допоможе уникнути катастрофічних помилок кожному.

  • Не піддавайтеся паніці

Найстрашніше, що можна робити в кризу – це поспіхом ухвалювати ефективні рішення. Наприклад, терміново скоротити штат, урізати витрати на великі або на перший погляд незначні статті витрат, розірвати контракти з партнерами.

Але прийняти таке рішення можна легко, а виправити його наслідки складно або ж взагалі неможливо. Підходьте до питання з холодною головою і не піддавайтеся паніці. Проаналізуйте нові реалії та нові рішення: вивчіть переваги віддаленої роботи або скорочення робочого тижня, розгляньте важливість кожного пункту витрат і скорочуйте їх так, щоб не нашкодити іншим процесам. Зрештою не женіть партнерів – криза закінчиться, а вони не факт, що повернуться.

  • Будьте гнучкими

Навіть у спокійні часи реалії бізнесу можуть кардинально змінюватися. Наприклад, буде запущено світову мережу інтернет, створено блокчейн і криптовалюту, випущено на ринок нейромережу або AI-інтелект. А це означає, що не можна створити свій бізнес і вести, розвивати його на одних і тих самих правилах та умовах – засновувати прогнози на старих показниках, вважати, що аудиторія і продукт однаково ефективні завжди. Потрібно бути гнучким і ухвалювати рішення з огляду на ситуацію.

І найпростіший спосіб бути готовим – аналізувати ринок. Від визначення аудиторії та оцінки попиту до аналізу конкурентів. У будь-якій ситуації, вивчайте ринок і робіть висновки. І пам'ятайте – правила можуть змінитися будь-якої секунди.

  • Оптимізуйте витрати

В успішні часи легко послабити хватку і витрачати ресурси на непотрібні речі або наймати зайвих співробітників. Так, наприклад, сталося з IT-корпораціями, які кинулися розширювати штат у період пандемії, коли онлайн-сектор зростав не по днях, а по годинах. Або криптокомпаніями, що збільшували витрати на тлі бурхливого зростання. Але важливо стежити за витратами й оптимізувати їх у будь-який час.

Порахуйте, чи буде ефективним ваш бізнес, якщо відправити співробітників працювати з дому (і чи будуть нижчими витрати), чи є сенс передати деякі процеси на аутсорс, переглянути умови оренди (офісу, домену) або змінити постачальника.

Як не тільки зберегти, а й розвинути бізнес

Правила добре звучать на папері, але дають мало розуміння про те, як саме врятувати малий бізнес від краху в період війни. А тому перейдемо до конкретних рішень. Розглянемо три напрямки розвитку та один інструмент їх реалізації.

  • Розвиток присутності в мережі Інтернет – багато досліджень говорять про те, що якщо ваша компанія, ваш особистий бренд не представлений в онлайні, значить, ви практично невидимі для багатьох потенційних покупців. В епоху онлайн-магазинів і сервісів доставки відстань не має великого значення, а значить, залишаючись в офлайні, ви втрачаєте значну, якщо не переважну масу клієнтів.
  • Нові методи просування малого бізнесу – світова мережа це не тільки майданчик для спілкування і пошуку даних (товарів), а й величезний маркетинговий інструментарій: від уже звичайної контекстної реклами до пошуку цільової аудиторії, від пошуку лояльних клієнтів через розвиток каналів до запуску особистого сайту.
  • Використання інновацій у роботі – крім маркетингових інновацій, не варто забувати і про інші можливості, які дає сучасний Інтернет: боти для автоматичних відповідей на запитання відвідувачів сайту або каналу, чат-боти для ведення угоди в онлайн-магазині: від привітання до купівлі, скрипти в Telegram для пошуку аудиторії, проведення конкурсів, інформування про акції та знижки.

Як запустити ці напрями діяльності? Як впровадити і почати використовувати не тільки для порятунку бізнесу в кризовий час, але й для розвитку, збільшення доходу, розширення бази покупців? Відповідь: запуск свого сайту і розвиток соцмереж.

Які можливості відкриває для малого бізнесу запуск власного сайту:

  • Насамперед, розвиток присутності компанії в онлайні. Запускаючи свій сайт, ви фактично запускаєте універсальну візитівку, яка не тільки розповість про бренд, підкаже адреси, телефони, актуальні акції, а й відповість на запитання, проконсультує щодо асортименту і навіть допоможе оформити покупку.
  • Власне, купівля товару. Сайт може бути не тільки візиткою, а й повноцінним магазином, що веде покупця від входу на сторінку до оформлення замовлення. З його ж допомогою можна оформити доставку і зручно провести оплату.
  • Інноваційний маркетинг. Просування в мережі дає змогу малому бізнесу вийти на нові ринки, знайти нову аудиторію. При цьому він не буде обмежений одним районом, а стане доступним покупцям усієї країни, регіону. Чудовим доповненням до реклами стануть канали в соцмережах і месенджерах, текстові або відео-блоги – вони допоможуть створити дружнє співтовариство навколо вашого бренду.
  • Онлайн-технології. Чатботи, методи спрощеної оплати, скриптові консультанти, нейромережі, автоінформування та інші методи автоматичної оптимізації роботи – все це можна запустити на своєму сайті або Telegram-каналі.

Фактично, сайт з налаштуванням ботів – це бізнес у «віддаленому форматі», що не потребує оренди магазину, найму величезного штату та інших стандартних витрат.

Як сайт реалізує три правила виживання

Сайт компанії та онлайн-маркетинг відповідають трьом правилам, зазначеним вище:

  • Вони дають змогу не піддаватися паніці, бо забезпечують постійний збір показників, аналіз яких допомагає в ухваленні правильних рішень.
  • Дають можливість бути гнучкими в умовах кризи, оскільки завжди відповідають запитам користувачів, дають змогу легко знайти нову аудиторію для свого товару.
  • Допомагають оптимізувати витрати за рахунок скорочення витрат на фізичні точки, роботи чат-ботів та інших засобів автоматизації та ефективної реклами.

Ці можливості доступні сьогодні навіть малому бізнесу. Вони не потребують великих витрат завдяки наявності в мережі таких інструментів, як конструктори сайтів, але потребують кропіткої роботи з наповнення сайту та вивчення ринку. І саме вони здатні стати основою для стратегії виживання в період війни та кризи.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]