Фото: Arek Socha/Pixabay
Протягом 30 років ми чули про величезний потенціал української економіки. Врешті-решт, Україна перебуває в центрі Європи, має найпродуктивнішу землю на континенті, мінеральні ресурси країни містять повну таблицю Менделєєва, а її населення кваліфіковане й високоосвічене.
Лише подивіться на таблицю нижче: ВВП України в 5 разів нижче, ніж у Польщі!
Тож що може запалити невикористане економічне зростання України? Що стане справжньою зміною гри для 40 млн українців? Відповідь — децентралізація.
Україна вже на шляху реформ до своєї сучасної демократичної ідентичності. Але найбільш упущеною найважливішою реформою, на мою думку, є децентралізація.
З 2014 року Україна впроваджує конституційні та законодавчі зміни для зменшення національних повноважень і надання муніципальним та регіональним урядам політичних і економічних повноважень. Як результат, місцеві бюджети зросли вчетверо, сягнувши майже $10 млрд 2019 року.
Чому це важливо? Давайте розберемо це.
Децентралізація означає конкуренцію між муніципалітетами. Новообрані мери та муніципальні ради активно конкуруватимуть за проєкти, стратегічних партнерів, людські та фінансові ресурси. Ринкова конкуренція завжди спонукає до зростання.
Державно-приватне партнерство (ДПП) недостатньо використовується в Україні, але в умовах децентралізації українські муніципалітети можуть ініціювати ДПП. У десятках країн — від США до Китаю — ДПП є політичним, фінансовим і економічним інструментом, що сприяє збільшенню ВВП. Воно приносить користь усім зацікавленим сторонам у проєкті, а участь державного партнера зумовлює прозорість з усіма перевагами підзвітності та довіри.
ДПП вимагає ліквідності, і знову децентралізація пропонує рішення: муніципальні облігації. У США ринок муніципальних облігацій є одним із найважливіших, його капіталізація орієнтовно становить приблизно $4 трлн. Візьміть одну десяту оцінки ліквідності, доступної для українських муніципалітетів у найближчі 4-5 років, — це $400 млрд.
Як це вплине на ВВП України? Я використаю середній коефіцієнт 8 (він змінюється залежно від методу), щоб отримати ВВП у розмірі $3,2 трлн. З поточним ВВП України в розмірі $148 млрд ми бачимо потенційне економічне зростання до $3 трлн!
Отже, це просто теорія чи все-таки реальність?
Так, є бар'єри для зростання ВВП України: відсутність зрілого сектору фінансування, занедбана й невдала інфраструктура, слабкий правовий захист інвестицій або його відсутність, також є проблема корупції й недовіра.
Але ці бар'єри можна подолати. Насправді найсильнішим важелем для їхнього усунення є сам економічний потенціал. Коаліція підприємств і агентств, що працюють із муніципальними партнерами, яка прихильна до прозорості, найкращих практик і проведення транзакцій на сучасній цифровій платформі, може створити те, що я називаю економікою довіри.
Такий економічний механізм може використати децентралізацію для стимулювання процвітання, залучаючи надалі не тільки інвестиції, але й бізнес, підприємців, державних партнерів і інших учасників. Набираючи обертів, це може перетворити Україну з однієї з найбідніших країн Європи на одну з найбагатших.
Я стверджую, що ми зробимо це протягом 10 років!
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора