Епідемія коронавірусу вже змінила звичні устої, закривши майже весь цивілізований світ на карантин. Люди, а разом з ними корпоративний сектор, ринки і світова економіка вчаться жити у новій реальності.
Уже постраждали ритейл, офіси, торгові центри і готелі. Швидше за все, перші банкрутства ми спостерігатимемо у найближчі 2-3 місяці. Багато хто не чекав такої підніжки для свого бізнесу і був просто не підготовлений до того, аби встояти.
Уже зараз компанії скорочують витрати на персонал, урізають зарплати, перепрофілюють співробітників, домовляються з власниками про відстрочку оплати або зниження вартості орендних контрактів.
За найоптимістичнішими прогнозами, нормальний темп ринку буде відновлено до четвертого кварталу.
Ось що, цілком ймовірно, чекає на ринок нерухомості в період відновлення:
- Попит на будівництво логістичних об'єктів, що зростатиме, підштовхне девелоперів переорієнтуватися і звернути увагу на цю нішу. Будуватимуть не тільки built-to-suit, як в останні кілька років, але й спекулятивні складські комплекси.
- Потрібен новий підхід до управління об'єктами, зокрема торговими й офісними центрами, гнучкими просторами і готелями, новий менеджмент взаємовідносин з орендарями.
- Купівля об'єктів, що подешевшають, у сегменті готелів (більше стосується міжнародних ринків), в інших сегментах — в залежності від глибини падіння ринку. Це буде дуже індивідуально в кожній країні.
- Розвиток корпоративного конференц-зв'язку в офісах, політика «чистих столів», продуманий клінінг. Коворкінгам, цілком імовірно, доведеться пропонувати дисконт.
- У житло доведеться повертати масовими дисконтами, вигідними умовами покупки і спеціальними пропозиціями. Правий той девелопер, який зараз фіксує курс нижче обмінного. Він дещо програє за грошима, але зберігає платоспроможний попит до себе. Це вкрай важливо.
Дуже хочеться сподіватися, що тимчасові труднощі, які застали людство зненацька, підуть на користь ринку. По-перше, філософія соціальної відповідальності та клієнтоорієнтованість девелопменту стануть нормою, а не винятком.
По-друге, повністю зміниться фінансова модель девелопменту, а люди нарешті зрозуміють, що дешевий сир — це утопія. За комфортне середовище потрібно платити.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора