Facebook Pixel

Податки-2023: що зміниться для бізнесу

Марина Томаш
CEO, засновниця Tomash Consulting, податковий консультант з 16-річним практичним досвідом

Стежити за змінами в податках — це вже звична справа для кожного бізнесу. Завжди варто бути напоготові, щоб не упустити чергову нову родзинку та не потрапили на «гачок» податкової служби.

Розглянемо деякі зміни в податках у 2023 році, щоб зрозуміти, чого варто чекати бізнесу.

Податкові зміни та новели для бізнесу у 2023 році

Що ж перестало працювати, порівнюючи з 2022 роком?

По-перше, хотіла б зосередити увагу підприємців, які ведуть свою діяльність у населених пунктах з населенням понад 25 тисяч осіб. Для них з 1 січня 2023 року обов’язкова наявність платіжних терміналів для розрахунку з покупцями в безготівковій формі. Тож порада: подбайте про свій бізнес та забезпечте себе всім необхідним.

Також із 1 січня для підприємців у сфері обміну валют запроваджується авансовий внесок із податку на прибуток підприємств. Він сплачуватиметься щомісячно залежно від кількості населення:

  1. якщо пункт обміну розташований у населеному пункті з населенням понад 50 тисяч осіб, то потрібно сплатити три мінімальні заробітні плати (20 100 грн) за кожний пункт обміну іноземної валюти;
  2. якщо пункт обміну іноземної валюти розташований в інших містах, то заплатити доведеться лише одну мінімальну заробітну плату (6700 грн).

Податкові нововведення цифровізації у 2023 році

З 1 січня 2023 року для великих платників податків запроваджується електронний аудит. Вдосконалення також торкнулись статистичної та фінансової звітності, яку тепер теж варто подавати в електронному вигляді.

Доцільно нагадати, що пільгу на податок на додану вартість за постачання програмної продукції не продовжили на цей рік, попри проєкт, який пропонував відкласти скасування пільги до 1 січня 2028 року. Отже, за ці операції треба буде платити ПДВ за загальною ставкою 20%. Проте для самої ІТ-галузі з 1 січня діє спрощений режим оподаткування.

Прогнози для бізнесу щодо податків на 2023 рік

Чого чекати підприємцям у 2023 році?

Напевне, ви вже чули про радикальну податкову реформу, ще відому як «10–10–10». Чим же ця податкова реформа буде відрізнятися від попередньої? По-перше, вона розроблена для боротьби з корупцією та ухилень від оподаткування. За цією реформою фокус робиться не на ставках, а на протидії цим схемам. Але тут ще багато треба працювати: починаючи від затвердження реформи на всіх державних рівнях і закінчуючи опитуваннями бізнесу для виявлення прийнятих ставок.

Тож на рівень 10% хочуть опустити податки на доходи громадян (ПДФО) і ПДВ. Однак це рішення — сумнівне, адже за вимогами ЄС, куди ми можемо ввійти вже за кілька років, ставка ПДВ не може бути меншою за 15%.

Окрім зменшення ставок, автори реформи пропонують новелу, яку навряд підтримає ІТ-спільнота — заборону на використання системи ФОП замість наймання працівників.

Серед цих змін і вже давно очікуване запровадження податку на виведений капітал. Ним хотіли замінити податок на прибуток й оподатковувати дивіденди, роялті, відсотки й інші подібні платежі.

Наступна частина реформи стосується готівки: пропонують запровадити додатковий податок на зняття готівки й обмежити готівкові операції для боротьби з тіньовою економікою та ухиленням від сплати податків. Наприклад, діятиме заборона на зняття готівки юридичним особам та продаж за готівку підакцизної продукції.

Податки для українського бізнесу за кордоном у 2023 році

Минулого року набрали чинності норми Податкового кодексу, які стосуються контрольованих іноземних компаній (КІК). Так резиденти України мають повідомити в ДПС про зміни в структурі володіння чи контролю КІК.

Що це можуть бути за зміни? Ви маєте подати повідомлення, якщо з 2022 року ви:

  • зареєстрували чи заснували іноземну компанію чи утворення без статусу юридичної особи;
  • ліквідували іноземну компанію;
  • набули майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи (наприклад, у партнерстві, фонді чи в трасті);
  • придбали, продали, подарували чи отримали в подарунок частку в іноземній компанії (в тому числі через уповноваженого агента, номінального власника або іншу особу);
  • набули прав чи припинили бути бенефіціаром іноземної компанії;
  • отримали право контролю чи навпаки припинили контролювати іноземну компанію.

Повідомлення про зміни в КІК необхідно подати впродовж 60 календарних днів із дня:

  • набуття частки;
  • відчуження частки;
  • початку контролю щодо КІК;
  • припинення контролю щодо КІК.

Якщо ж ви не подасте або подасте таке повідомлення невчасно, у 2023 році штраф сягатиме 805 200,00 грн (300 прожиткових мінімумів)!

Проте питання застосування штрафних санкцій залишається дискусійним. Як відомо, на час воєнного стану платники податків звільнені від відповідальності за невиконання податкових обов’язків. Така пільга працюватиме, якщо ви зможете підтвердити цю неможливість. Але якщо прийде перевірка, і за її результатами інспектори виявлять порушення законодавства, то відповідальності не уникнути.

Посилання на «карантинні звільнення» чи «неможливість виконання зобов’язань у період дії воєнного стану» для звільнення від штрафних санкцій ДПС навряд чи візьмуть до уваги.

Доступ податкової до іноземних рахунків у 2023 році

Але й це ще не все. Варто згадати про обмін податковою інформацією, а саме, впровадження в Україні CRS — міжнародного стандарту звітності, який обов’язковий для вступу в ЄС.

Відкриття компаній за межами України для оптимізації податків — не нова схема. До того ж із початку війни чимало українців зареєстрували та ведуть бізнес за кордоном. Проте, якщо хтось досі має намір не сплачувати податки за зароблені там кошти, і надію, що їх не помітять, то мушу вас засмутити: тепер податкова знатиме про ваші іноземні доходи.

Усе це стає можливим завдяки угоді CRS, до якої приєдналася і Україна. З 1 січня 2023 року банки та фінансові установи країн-підписантів регулярно звітуватимуть про рахунки українців до ДПС України.

Ось яку інформацію про вас зможуть передати фінустанови:

  • ПІБ та назву компанії;
  • адресу проживання або адреса місцезнаходження компанії;
  • статус податкового резидента;
  • ідентифікаційний номер платника податків;
  • номер рахунку;
  • відомості про фінансову установу, у якій відкрито рахунок;
  • баланс і валюту рахунку тощо.

Виходить досить немалий перелік! А збиратимуть таку інформацію не лише банки, а й інші фінансові установи — професійні учасники ринку цінних паперів (брокери, депозитарії), інвестиційні компанії, певні страхові компанії.

Обмін податковою інформацією щодо рахунків юридичних і фізичних осіб буде проводитись автоматично, щорічно й за принципом резидентства. Тож якщо у вас стоїть питання вашого резидентства, то варто його не відкладати в дальній куток, а визначитися вже зараз.

Отже, зміни в податках в України були, є і будуть. Світ прогресує, і ми впевнено йдемо цьому прогресу назустріч. Так, іноді щось може складно втілюватися або не на вашу користь.. Головне: слідкуйте за новими змінами, аналізуйте, що саме вам і вашому бізнесу варто зробити та пильнуйте за всіма роз’ясненнями.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора