Facebook Pixel

Перегляд Угоди про асоціацію – підходимо стратегічно чи тактично?

Любов Акуленко
Виконавча директорка аналітичного центру Український центр європейської політики

Тема перегляду Угоди про асоціацію з ЄС стає все актуальнішою, особливо коли до цього процесу активно долучився бізнес і почав надсилати свої пропозиції.

Я б хотіла звернути увагу на пропозиції новоствореного Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України, про які нещодавно згадувалося в ЗМІ і про які вже висловилися експерти. Я не аналізуватиму всі пропозиції, просто зверну увагу на деякі тенденції.

Ми просимо ЄС відтермінувати наближення екологічного законодавства, що стосується викидів в атмосферу. Навіть наводимо цифру, яка є необхідною для впровадження цього законодавства для скляної промисловості – $185 млн. Ця пропозиція викликала значний резонанс серед експертів.

У мене дещо інша позиція. Як на мене, ця пропозиція є чесною, але не до кінця правильною. Я вперше бачу, щоби бізнес просив відтермінувати впровадження законодавства через його дорожнечу. Зазвичай ми просто не виконуємо законодавчих зобов'язань у рамках Угоди про асоціацію й не наводимо жодних аргументів. Мало того, можемо зареєструвати декілька законопроєктів на одну тему й повністю заблокувати процес.

Чому ця пропозиція є не до кінця правильною, як на мене? Бо я не бачу, чи є екологічний добробут України пріоритетом для скляної промисловості.

Я не бачу, на який строк треба відкласти наближення законодавства. Також я не бачу пропозицій щодо того, звідки ми братимемо кошти, яких наразі бракує.

Без відповідей на ці питання ця пропозиція не є сильною та обґрунтованою. Якщо ми хочемо озвучити європейській стороні, що деякі норми для нас є задорогими, то ми повинні одразу мати план, коли ми їх зможемо виконати й за які кошти.

В іншому разі це фактично відмова від наближення законодавства в екологічній сфері.

Ми просимо ЄС про лібералізацію транспортних перевезень із метою розв'язання питання про дискримінацію щодо надання дозволів на міжнародні автомобільні перевезення. Глобально це питання треба підіймати, адже якщо ми лібералізуємо торгівлю товарами, а не лібералізуємо можливості їхнього перевезення, це створює нам проблему, адже ми не матимемо, чим перевозити ці товари.

У цій ідеї є декілька шарів. По-перше, це не є компетенція ЄК, а компетенція країн-членів ЄС. Ми можемо лише просити ЄК сприяти розв'язанню цього питання. По-друге, ми й досі не ухвалили майже жодного акту у сфері автомобільних перевезень.

Європейці про це знають і одразу нам про це нагадають. По-третє, я б деталізувала ідею лібералізації транспортних перевезень, адже це питання складне і краще його розв'язувати поступово. Тут нам би сталися в пригоді пропозиції ексзаступниці міністра інфраструктури України з питань європейської інтеграції Оксани Рейтер, яка пропонувала дві ідеї.

Перша – це домовитися з ЄС про лібералізацію транзитних автомобільних перевезень, щоби хоча б транзит у нас був бездозвільний. Це розв'яже частину наших проблем із перевезеннями. Друга – це підписання окремої угоди з ЄС щодо лібералізації автомобільних перевезень на кшталт Угоди про спільний авіаційний простір.

Проблема цих пропозицій у тому, що вони виглядають більше як наші побажання, а не як наша сильна позиція, у якій ми маємо чітке бачення реалізації.

Я хочу звернути увагу на те, що перегляд Угоди про асоціацію — це не лише перегляд торговельної частини та комунікація з бізнесом. Це й необхідність створення загальної політичної рамки, яка відображає українську реальність і європейську та пропонує нові ідеї.

Зараз у ЄС на порядок денний виходять ідеї цифрового ринку, боротьби з кіберзагрозами. Чи готові ми долучитися до цього процесу?

Чи готові ми деталізувати розділ «Юстиція. Свобода. Безпека» й ухвалити окремий додаток до цього розділу? У нас є бачення? Такий додаток дасть нам змогу мати детальний план для трансформацій у цій сфері й подати європейцям сигнал, що реформи у сфері юстиції для нас є важливими. Це ті сфери, на які ЄС звертає особливу увагу, коли країна вступає до ЄС.

Якими є наші пріоритети в Угоді про асоціацію? Чи розвиватимемо ми надалі ідею секторальної інтеграції, як це було раніше, коли ми визначали декілька пріоритетних секторів за угодою: Митниця, Енергетика, Цифровий ринок, ЮСБ. Тож чи закладемо ми політичний символізм в оновлення й чи попросимо в ЄС чогось амбітного?

Я пропоную ініціювати експертне обговорення, під час якого була б можливість поміркувати над стратегічною рамкою для перегляду Угоди про асоціацію. Адже перегляд — це не лише розгляд пропозицій від бізнесу.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора