
Фото: Valentin Baciu/Pixabay
Нові карантинні санкції
Новий законопроєкт щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби (№ 3890), якого бізнес боїться не менш за COVID-19, готується до другого читання.
У першому читанні зміни до закону про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення під час пандемії були ухвалені минулого місяця.
Засідання комітету Верховної Ради з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування було призначено на 2 грудня 2020 року.
Та чи дослухається профільний комітет до зауважень експертів, комітету з питань антикорупційної політики та бізнесу?
Чи нестиме бізнес відповідальність лише за те, виконання чого він реально може забезпечити?
Чи вкотре за цей рік влада «відмахнеться» від реалій, поставивши «галочку» в переліку антиковідних заходів і переклавши тягар відповідальності щодо непоширення (COVID-19) на суб’єктів господарювання?
Ризики для бізнесу: корупція та небезпека для працівників
Суть проєкту, ухваленого в першому читанні, проста: за відсутність маски в громадських місцях відповідальність нестимуть не лише відвідувачі таких місць, але і власники бізнесу.
Висока мета є цілком зрозумілою, адже кількість хворих на коронавірус щоденно зростає. Проте методи перетворюють проєкт із протидії хворобі на протидію бізнесу.
За що ж пропонується накладати штраф від 3,4 тис. до 5,1 тис. грн? На папері все просто — за пропуск, допуск до громадських будівель, споруд, громадського транспорту під час дії карантину осіб без одягнених засобів індивідуального захисту.
Такий саме штраф накладатиметься за невжиття заходів щодо перебування особи без цих засобів у зазначених місцях.
Проте про які саме дії йдеться? Яких саме заходів необхідно вживати працівникам щодо осіб, які перебувають у закладі без маски?
Замість відповідей проєкт дає можливості для широкого трактування. У підсумку представники бізнесу не мають чіткого розуміння, що саме вони мають робити, а перевірчі органи отримують додатковий інструмент для тиску на бізнес.
Що ж, у разі ухвалення проєкту без значних доопрацювань чекайте на звітність про штрафи. Їх буде багато. І їх накладатимуть на всіх суб’єктів – від великого торговельного центру (який зазвичай принаймні має охорону на вході) до ФОПа, який тримає невелику крамничку.
Чекайте повідомлень про конфлікти, включно з бійками, через відсутність масок, які з’являються в пресі дедалі частіше.
Можливі рішення
Чи (з)може парламент знайти збалансовані рішення? Чи є вони?
Рецепт балансу простий: максимально конкретно визначити випадки, у яких наставатиме відповідальність.
Важливо, щоб йшлося саме про ті ситуації, у яких бізнес має можливість вплинути на ситуацію, а в держави буде можливість перевірити, чи було вжито відповідних заходів.
Не заміна одних норм, що не працюють, на інші, а реальне моделювання ситуації та усвідомлення власної відповідальності за кожний неправомірно накладений штраф, за кожний потенційно можливий хабар і кожний закритий під тиском бізнес.
Реально — це не обслуговувати в магазині особу, яка не вдягнула маску, або відповідати за наявність маски у свого працівника, який обслуговує споживача.
Реально — це встановити інформаційні попереджувальні таблички на вході, якщо вимоги до таких табличок будуть чітко визначені законодавчо.
І зовсім нереально бігати за кожним відвідувачем або боротися з тим, хто попри попередження заходить до приміщення без маски або знімає її всередині.
Баланс інтересів — це коли бізнес і перевірчі органи чітко й однозначно розумітимуть, які дії можуть призвести до фінансових санкцій, а бізнес реально може вжити відповідних заходів.
У підсумку матимемо більше запобіжників коронавірусу та зловживанням, менше потенційних оскаржень накладених санкцій у судовому порядку, менше хабарів і більше поваги до держави.
Про це також треба дбати. Попри карантин!