Facebook Pixel

Консультації та трансляції: чи стане робота влади прозорішою

Ольга Лопушанська
заступниця виконавчого директора Асоціації правників України зі зв’язків з органами влади, к.ю.н.

Прозорість роботи влади – одна з ознак демократії. Україна робила як кроки вперед, так і назад у цьому напрямі. Проте отримала ще один шанс на прогресивне висвітлення роботи органів влади, а також залучення громадськості до ухвалення управлінських рішень.

Трансляція засідань колегіальних органів

13 січня 2021 року народними депутатами України було зареєстровано проєкт закону щодо посилення відкритості роботи органів місцевого самоврядування та Верховної Ради (№ 4582). Документом пропонується використовувати цифрові інструменти для забезпечення прозорості роботи органів влади.

Проєктом закону, зокрема, пропонується передбачити:

  • 1) обов’язкову пряму відеотрансляцію всіх пленарних засідань місцевих рад на їхніх офіційних вебсторінках в інтернеті. Відеозаписи засідань зберігатимуться та розміщуватимуться у вільному доступі на офіційному вебсайті Ради безстроково. Крім того, протоколи сесії Ради мають бути відкритими, зберігатися безстроково й оприлюднюватися на офіційному вебсайті;
  • 2) пряму відеотрансляцію засідань комітетів Верховної Ради, а також слухань у комітетах, крім закритих засідань і слухань у закритому режимі, на своїх вебсторінках на офіційному вебсайті парламенту. Водночас протокол і стенограма кожного засідання комітету, окрім закритих засідань, мають бути розміщені на офіційному вебсайті Верховної Ради;
  • 3) внесення змін до Регламенту Верховної Ради щодо ведення на офіційному вебсайті парламенту прямої відеотрансляції всіх пленарних засідань, засідань комітетів, парламентських слухань і слухань у комітетах, крім закритих засідань і слухань у закритому режимі.

Натомість альтернативний проєкт змін до закону «Про місцеве самоврядування» щодо гласності в роботі органів місцевого самоврядування» (№ 4582-1) пропонує забезпечити гласність діяльності тільки органів місцевого самоврядування.

У проєкті передбачено забезпечення відео- й аудіофіксації, трансляції проведення пленарних засідань місцевих рад у режимі реального часу в мережі інтернет, а також оприлюднення на офіційному вебсайті ради протоколів сесії.

Публічні консультації

Проєкт закону «Про публічні консультації» (№ 4254) регулює питання проведення консультацій у процесі формування та реалізації державної політики, а також вирішення питань місцевого значення.

У законопроєкті визначено принципи проведення публічних консультацій, права та обов’язки органів влади та заінтересованих сторін, а також запропонований порядок проведення публічних консультацій.

Визначено такі форми проведення публічних консультацій:

  • електронні консультації на офіційному вебсайті органу влади для отримання пропозицій чи відповідей на запитання;
  • публічні обговорення (зокрема, засідання за круглим столом, слухання, конференції, фокус-групи, зустрічі, інтернет-, відеоконференції);
  • адресні консультації через надсилання заінтересованим сторонам консультаційного документа для з’ясування його позиції щодо суті проєкту/акта.

Варто зауважити й те, що законодавець пропонує дозволити одночасне проведення консультацій у різних формах. Крім того, встановлено, що строк проведення публічних консультацій не може становити менше 15 робочих днів.

Згідно з ч. 1 ст. 11 проєкту закону № 4254, термін проведення публічних консультацій визначається суб’єктом владних повноважень із урахуванням складності питання, терміновості, пріоритетності, термінів виконання завдань, необхідності проведення публічного обговорення.

Міжнародні документи

Кодекс кращих практик участі громадськості у процесі ухвалення рішення, затверджений на Конференції міжнародних неурядових організацій Ради Європи 2009 року, визначає консультацію як форму ініціативи, коли органи державної влади просять неурядові організації висловити їхню думку стосовно конкретного політичного питання чи політичного процесу.

Консультація зазвичай включає інформування неурядових організацій органами державної влади про поточний стан політичного процесу та прохання прокоментувати, висловити думки та відреагувати. Ініціаторами та авторами тем є органи державної влади, а не неурядові організації.

У Кодексі зазначено, що консультація актуальна на всіх етапах процесу ухвалення рішень, особливо для складання проєкту, моніторингу та повторного формулювання.

Слід звернути увагу на те, що Керівні принципи щодо громадської участі у процесі ухвалення політичних рішень від 2017 року містять такий принцип, як доступність завдяки використанню чіткої лексики та відповідних засобів участі, офлайн або онлайн, і на будь-якому пристрої.

Відповідно до ст. 24 Керівних принципів, органи публічної влади мають надавати загальнодоступні коментарі щодо результатів консультацій, особливо інформацію з причинами прийнятих остаточних рішень.

Проєкти законів №№ 4582 і 4254 дозволять ширше залучати громадян до політичних процесів і сприятимуть транспарентості роботи органів влади. Від рішення парламенту залежить, чи буде це зроблено, а також, коли саме.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора