Хто такі фандрейзери та чому на них полюють неприбуткові організації

Керуюча партнерка групи компаній Synergy Universe/Synergy Development Consulting

Що таке фандрейзинг, у чому полягає професія фандрейзера, які є типи й види спеціалістів, функціонал, оплата праці та які способи отримати цю професію існують в Україні?


Що таке фандрейзинг

Про фандрейзинг в англомовних джерелах сказано багато. Цей процес згадують, коли йдеться про громадські організації, релігійні громади та культурну спадщину.

У цих джерелах зазначається, що кошти або інші ресурси для неприбуткових організацій залучаються у безповоротній формі. А надають ці кошти фонди, меценати та інші — так само, як і гранти.

В україномовних джерелах інформації значно менше. Цьому є пояснення: поняття фандрейзингу в українській мові донедавна не існувало. Хоча фандрейзинговий процес існує вже не одну сотню років.

Яскравий приклад тому — збір коштів на будівництво церкви або школи серед меценатів або пожертвувань приватних осіб. Інший приклад — коли громадський актив школи збирає кошти на проєкт якогось класу.

А за радянських часів фандрейзили кошти на подарунки колегам, бо це було традицією. Коли активіст збирав кошти у колег, то купував подарунки всім. Хоча фандрейзинг зустрічався не тільки в суспільних або робочих питаннях, а й в особистих.

Наприклад, коли наближався день народження одного з членів родини або друзів, хтось із членів родини або друзів брав/ла питання фандрейзингу на себе. Він або вона дізнавалися, що б хотів отримати в подарунок іменинник, і збирали кошти.

Цей процес і є фандрейзингом, він переслідує ті ж самі цілі, що й в інших країнах. Ціллю є залучення коштів або інших ресурсів для проєктів — як громадських, так і особистих.

Якщо говорити про нинішні реалії, то фандрейзинг буває декількох типів:

  1. Проєктним. Кошти або інші ресурси збираються на конкретний проєкт. Він може бути на місяць, квартал або рік.
  2. Довготривалим. У цьому разі кошти збираються на довготривалі цілі. Наприклад, на декілька проєктів. А також на виплату заробітної плати команді громадської або іншої неприбуткової організації.

Якщо порівняти як проєктний, так і довготривалий фандрейзинг, його ціль залишається незмінною — пошук ресурсів.

Ресурсами можуть бути як кошти, так і обладнання або навчання команди на безоплатній основі, подарунки для конкурсів, одяг тощо.

Ну а результатом фандрейзингу є обмін: донори надають ресурси, а отримувачі згадують донорів у постах у соціальних мережах, банерах, рекламних кампаніях тощо.

Чому про фандрейзерів говорять усе більше

Є декілька зрозумілих причин:

  • по-перше, зростає кількість громадських організацій. Вони займаються тими чи іншими питаннями сталого розвитку, розв'язують завдання та проблеми в Україні;
  • по-друге, зростає кількість грантових програм для України. Це пов’язано як із загальносвітовими наслідками COVID-19, так і з проблемами в Україні. Останні є цілями сталого розвитку.

Як громадські, так й інші неприбуткові організації та грантові програми об’єднують фандрейзери. Вони допомагають налагоджувати зв'язок між шукачами й надавачами коштів, розв'язувати проблеми суспільства.

Якщо говорити про професію фандрейзера конкретніше, то це різноплановий фахівець.

Він поєднує в собі декілька ролей:

  • маркетолога, бо формує запити організації й робить пропозиції для фондів, меценатів, інших типів донорів;
  • PR-фахівця, бо спочатку просуває клієнта, громадську або іншу неприбуткову організацію. У разі залучення коштів просуває і донора, бо донор надає ресурси в обмін на щось.

Наприклад, є громадська організація, що займається популяризацією спорту в Україні. Вона звернулася до виробника спортивного одягу та взуття як за грошовими ресурсами для своїх цілей, так і за товарами цього виробника.

Ресурси потрібні для проведення змагань, марафонів, фотосесій та інших активностей спільноти.

У цьому разі донор — виробник спортивного взуття та одягу — в обмін на ресурси просить про згадування бренду в постах або рекламних кампаніях, банер на змаганнях тощо.

Фандрейзер також контролює, щоб інтереси донора та його запити враховувалися під час PR-кампаній в обмін на ресурси. Крім того, він виконує функцію:

  • стратега, бо фандрейзер адаптує можливості громадської організації до запитів донора — так би мовити, переписує запити «мовою» донора;
  • координатора проєктів, бо під час фандрейзингу виконується велика кількість завдань. Їх потрібно контролювати, вчасно виконувати, передомовлятися з командою про нові дедлайни у разі непередбачуваних ситуацій тощо;
  • спеціаліста з продажів, бо фандрейзер, так би мовити, продає громадську організацію донорові, демонструє її якості, переконує донора щодо правильності вибору.

Якщо говорити про вимоги до фандрейзерів з боку роботодавців, то вони виглядають таким чином.

Професійні навички:

  • досвід у сфері продажів;
  • досвід пошуку й написання грантових проєктів;
  • володіння англійською мовою на рівні «вище за середній».

Soft-skills:

  • вміти вести перемовини;
  • будувати та підтримувати відносини з донорами, меценатами;
  • мати високу мотивацію;
  • бути стресостійким;
  • володіти англійською мовою на рівні «вище за середній»;
  • мати досвід пошуку донорів і написання грантових проєктів.

Якщо говорити про оплату праці, то вона буває двох типів. Перший 一 фіксована ставка на місяць. За даними порталу rabota.ua, сьогодні по всій Україні є лише три вакансії фандрейзерів. Оплата праці становить 12 тис. грн.

Другий 一 коли оплата не є фіксованою, а залежить від суми залучених коштів. У такому разі фандрейзери отримують відсоток від суми залучених коштів — 5-50%.

Наприклад, якщо фандрейзер залучає $10 тис., він отримує винагороду від $500 до $5 тис.

Як у першому випадку, так і в другому фандрейзер бере на себе роботу не тільки в питаннях залучення коштів. Він також бере участь у питаннях звітності й виконання домовленостей між сторонами.

Як отримати професію фандрейзера в Україні

Нині отримати професію можна трьома основними способами.

  • Стати волонтером у громадській організації. В такому разі фандрейзер витрачає чимало часу на навчання, робить помилки, допоки не навчиться розуміти запити донорів і можливості громадських організацій.
  • Знайти ментора. Фандрейзинг передбачає велику кількість завдань. Частина з них є складними, тому їх можна віддати учневі фандрейзера. У такому разі й завдання виконуватимуться, й учень розумітиме процес і навчатиметься залучати кошти.
  • Відвідувати курси. У цьому разі фандрейзер одразу знаходить проєкти, яким потрібні кошти, й під керівництвом досвідчених фахівців навчається залучати їх.
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора