Facebook Pixel

Чи потрібна легалізація казино

Зоряна Топорецька
к.ю.н. експерт у сфері грального бізнесу

Нещодавно президент України Володимир Зеленський під час виступу на українсько-турецькому бізнес-форумі оголосив про плани легалізувати азартні ігри в казино, які будуть розміщуватись виключно у п’ятизіркових готелях. На думку гаранта, це буде стимулювати розвиток туристичного кластера у регіоні біля Чорного моря.

Запропонована президентом модель легалізації є поширеною світовою практикою, яка показала свою ефективність. Всі країни світу погоджуються, що гральний бізнес не повинен бути широкодоступним — необхідні територіальні та інші обмеження, щоб гравець докладав зусилля для участі в азартній грі, а отже мав змогу обдумати свої рішення і наслідки.

Розміщення казино в п’ятизіркових готелях, як правило, означає бажання держави створити казино як розвагу для багатих людей. В таких казино часто є вимоги до мінімальної ставки, є плата за вхід, або необхідність зняти номер в готелі, щоб зіграти в казино, що унеможливлює доступ до азартних ігор бідних людей, які програють останні гроші. Зараз в Україні, згідно з Реєстру ом свідоцтв про встановлення категорій готелям, налічується близько 30 п’ятизіркових готелів.

У світі існують різні моделі регулювання грального бізнесу. Повна його заборона діє практично в усіх мусульманських країнах, що обумовлено перш за все релігією. Проте, наприклад, в Єгипті, дозволено казино для туристів — всього в державі діє близько 25 казино, які розміщуються в готелях курортних районів чи дуже близько біля них.

Обмеження грального бізнесу територіальними гральними зонами не набуло поширення, така модель існує в Китаї (провінція Макао), Португалії, РФ, США. Наприклад, в США, щоб відкрити казино, інвестор спочатку має збудувати новий готель та упорядкувати значну територію біля нього (зазвичай окремим договором визначається розмір інвестицій і окремі роботи, які мають бути виконані для розвитку інфраструктури). Найбільші казино світу працюють саме в гральних зонах. Існують окремі маленькі країни, гральний бізнес у яких дозволений і є одним з основних джерел доходів (Мальта, Монако, Гібралтар).

У більшості країн Європи гральний бізнес обмежується кількістю ліцензій, кількістю гральних закладів, які можна відкривати в державі, максимальною кількістю грального обладнання тощо. Так, в Австрії видається не більше 12 ліцензій для казино. У Великій Британії це виглядає так: країна поділена на певні регіони, в межах кожного регіону може бути видано не більше однієї ліцензії для регіонального казино, восьми ліцензій для великого і восьми ліцензій для маленького казино (ст. 175 закону «Про азартні ігри» 2005 року).

Легалізація грального бізнесу в Україні буде позитивним кроком, оскільки, по-перше, дозволить захистити гравців і населення від зловживань і ризиків неконтрольованих азартних ігор; по-друге, принесе додаткові доходи державному бюджету; по-третє, стане стимулом для залучення інвестицій в бізнес і буде додатковим джерелом підтримки готельної індустрії та туризму.

Проте легалізація грального бізнесу повинна бути відповідальною. Держава, легалізуючи його, повинна взяти на себе відповідальність за досягнення зазначених вище цілей, знайти такий баланс між інтересами бізнесу та інтересами захисту гравців, за якого бюджет держави отримував би стабільні надходження від легалізації грального бізнесу, але сам гральний бізнес не набув би загрозливих розмірів і не став би небезпекою для суспільства.

Розміщення казино в готелях найвищої категорії є виправданим обмеженням, проте необхідно удосконалити в державі процедуру присвоєння готелям певної категорії, конкретизувати вимоги та процедуру і мінімізувати корупційні прояви. Додатковим інструментом для територіального обмеження казино мали б стати вимоги до мінімальної кількості номерного фонду, мінімально площі казино, кількості грального обладнання та співробітників, що унеможливило б відкриття казино у будь-яких приміщеннях, призначених для тимчасового проживання людей (наприклад, малесеньких заміських ресторанах-готелях).

Повинні бути встановлені і досить високі фінансові вимоги до організатора казино, які б гарантували його фінансову спроможність вкласти інвестиції не лише в казино, але й у розвиток готелю та прилеглої інфраструктури. Адже азартні ігри – це бізнес, заснований на слабкостях людини, його негативна природа повинна бути компенсована позитивними інвестиціями в суспільство (розбудова інфраструктури, будівництво соціально важливих проектів тощо).

Діяльність казино повинна бути жорстко контрольована державою. Казино є одним з інструментів відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом, FATFу своїх рекомендаціях звертає увагу на необхідність забезпечити ефективний нагляд за діяльність казино державними органами. Тому держава повинна впроваджувати заходи щодо контролю за оборотом коштів у казино – спеціально розроблені в світі електронні системи казино та обладнання фішок казино спеціальними електронним чіпами, об’єднання гральних автоматів в єдину електронну систему, які дозволяють державним органам в електронному вигляді в режимі реального часу бачити всі фінансові операції в гральному закладі і швидко реагувати на підозрілі операції. Контроль обороту коштів у казино одночасно дозволяє державі контролювати повноту сплати податків до бюджету.

Окрему групу повинні становити вимоги та правила ведення бізнесу: доступ до казино та ідентифікація гравців, адміністрування великих виграшів, впровадження обмежувальних заходів для недопущення розвитку ігрової залежності (право казино обмежувати доступ для певних осіб), правила проведення азартних ігор, вимоги до грального обладнання та програмного забезпечення і процедури перевірки цих вимог.

Територіальне обмеження казино готелями «п’ять зірок» за умови чіткого визначення основних термінів (готель, казино, азартна гра, гральне обладнання) дозволить ефективно боротись з нелегальними азартними іграми, адже тоді державним органам та будь-якому громадянину буде доступний єдиний реєстр ліцензій на казино з адресами всіх легальних казино. Якщо якогось грального закладу немає в реєстрі, то це автоматично означає незаконність його роботи, а отже негайне закриття правоохоронними органами.

Тому ініціатива президента щодо легалізації азартних ігор в казино з територіальним обмеженням їх готелями є виправданою і буде позитивною для України за умови відповідального підходу до розробки відповідного законопроекту.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]