Facebook Pixel

Реклама, спонсорство, квитки – як УЄФА став успішною комерційною організацією

Як УЄФА став успішною комерційною організацією

Як УЄФА став успішною комерційною організацією

УЄФА стверджує, що його бізнес-модель як некомерційної організації «збудована таким чином, щоб підтримувати нашу мету – забезпечити подальше процвітання європейського футболу на всіх рівнях. Звівши наші накладні витрати до мінімуму, ми реінвестуємо більшу частину доходів, отриманих від наших знаменитих клубних та національних змагань, максимально справедливо». Наразі 97% чистих доходів УЄФА повертаються у футбол. The Page розбиралося, як ці доходи формуються.


Довідка. Союз європейських футбольних асоціацій (скорочено в українській транслітерації з англійського УЄФА) – спортивна організація, яка керує футболом у Європі та деяких західних регіонах Азії. Вона організує всі європейські змагання футбольних клубів та збірних команд у всіх офіційно визнаних різновидах футболу.

УЄФА – одна з шести континентальних організацій, що входять до Міжнародної федерації футбольних асоціацій (ФІФА), причому УЄФА з них є найвпливовішою і найбагатшою.


Скільки заробляє УЄФА

Зважаючи на те, що чоловічий чемпіонат Європи – головний футбольний турнір континенту – проводиться раз на чотири роки, УЄФА використовує сукупні фінансові дані за чотирирічні періоди, щоб уникнути спотворення грошових потоків. Загальний дохід за період з 2019/20 по 2022/23 роки склав 17,3 млрд євро, витрати на турніри – 2,1 млрд євро, чистий дохід – 15,2 млрд євро.

Структура доходу за видами подій:

  • клубні змагання – 76,2%;
  • змагання національних збірних – 21,4%;
  • інше – 2,4%.

Повідомляє УЄФА й узагальнені дані за рік. Наприклад, у сезоні 2022/23 сукупні доходи становили 4,32 млрд євро. При цьому в сезоні 2020/21 дохід сягнув 5,73 млрд євро. Причина такого рекордного показника полягає в тому, що 2021 року проходив перенесений з 2020 року чемпіонат Європи. Тому велика ймовірність, що дохід у сезоні 2023/24 набагато перевищить середні за попередній період 4,33 млрд євро.

У лютому цього року УЄФА затвердив бюджет на сезон-2024/25. У ньому дохід був запланований на рівні 5,1 млрд євро.

Динаміка доходів УЄФА

Динаміка доходів УЄФА

Динаміка доходів УЄФА

На чому заробляє УЄФА

Основним джерелом доходу УЄФА є продаж прав на трансляцію матчів (медіаправ). Значно менше приносить продаж інших прав, включаючи спонсорство, продаж квитків та послуги гостинності. Структура доходу у сезоні 2022/23 була такою:

  • медіаправа – 83,2%;
  • інші права – 13,9%;
  • квитки та гостинність – 1,8%;
  • інше – 1,1%.

Як УЄФА заробляє на трансляціях

Вартість окремих медіаконтрактів УЄФА не розкриває.

Наразі ТБ-компанії, які купили права на трансляції, отримують 388 матчів: по 125 у Лізі чемпіонів, Лізі Європи та Лізі конференцій плюс 12 ігор в останньому раунді кваліфікації ЛЧ та Суперкубок УЄФА. Щоправда, не всі ігри можна показати на ТБ у прямому ефірі, оскільки вони часом відбуваються одночасно. Це один із факторів, який заважає УЄФА заробляти ще більше. На допомогу приходять OTT-сервіси та інтернет-мовники, здатні запропонувати користувачам практично необмежену кількість трансляцій у будь-який момент часу.

QuoteЗ сезону 2024/25 у ЛЧ збільшиться кількість команд та матчів, тому показувати їх всі по ТБ стане ще складніше, і частина прав тепер одразу відходить онлайн-компаніям.

Наприклад, Amazon показуватиме ЛЧ у Великій Британії нарівні з BT Sport, через що вартість британського пакета ТВ-прав збільшиться на 20%. Плюс, права на хайлайти матчів придбала ВВС. Очікується, що угода принесе УЄФА понад 500 млн євро на рік.

На 480 млн євро УЄФА вже підписав угоду й у Франції з холдингом Canal+. У США з 2024 року ЛЧ продовжать показувати сервіс Paramount+ і мережа каналів CBS – ця угода розрахована на 6 років і на $1,5 млрд. Ігри в Північній Америці через різницю часових поясів проходять не в європейський прайм-тайм, що обмежує рейтинги, але навіть за таких умов цей регіон тепер приносить щонайменше $250 млн на рік.

В Україні медіасервіс MEGOGO уклав ексклюзивну угоду на трансляцію клубних чоловічих турнірів УЄФА на найближчі три сезони: 2024/2025, 2025/2026 та 2026/2027.

Очікується, що в сезоні 2024/25 загальний дохід УЄФА від продажу медіаправ складе 4,6-4,8 млрд євро.

Як УЄФА заробляє на спонсорах та квитках

УЄФА традиційно працює із пулом рекламодавців. Це міжнародні гіганти, такі як Sony, Heineken, PepsiCo та ін. У сезоні 2021/22 вони принесли союзу 533,7 млн євро (13% від загальної суми). Усі спонсори отримують ексклюзивні рекламні слоти на стадіонах та під час трансляцій, а також низку додаткових активацій.

З 2012 року серед спонсорів УЄФА був і російський «Газпром», він платив по 40 млн євро на рік. Через напад РФ на Україну угоду було розірвано 28 лютого 2022 року рішенням УЄФА.

Ліга чемпіонів – найуспішніший комерційний продукт УЄФА

Ліга чемпіонів – найуспішніший комерційний продукт УЄФА

Вже восени 2022 року УЄФА знайшов заміну «Газпрому» – підписав п'ятирічну угоду з Crypto.com, яка активно виходить на спортивний ринок. Вона платитиме УЄФА по 92 млн євро за сезон.

УЄФА заробляє на продажу не всіх футбольних квитків, а лише на турнірах, які він проводить. У сезоні 2022/23 вони принесли 79 млн євро.

У чому особливість продажу медіаправ УЄФА

Набути прав зазвичай можна лише на три роки. Такий цикл потрібен, щоб не переглядати умови занадто часто, але регулярно проводити тендери, стимулюючи конкуренцію і підвищуючи ціни.

Контракт завжди єдиний, до нього входить і суперпопулярна Ліга чемпіонів, і поки що мало затребувана Ліга Європи. Така пакетна пропозиція – гарантія розвитку Ліги Європи.

Своїм успіхом у продажу медіаправ УЄФА багато в чому завдячує своєму партнеру – агентству TEAM Marketing.

QuoteНа початку 1990-х він прийшов до УЄФА з ідеєю створення Ліги чемпіонів і навіть запропонував вкласти в новий турнір $150 млн.

З того часу TEAM – єдиний маркетинговий партнер УЄФА, а УЄФА – єдиний клієнт агентства. Воно повністю контролює бренд Ліги чемпіонів: гімн турніру, фірмовий дизайн із зірками, формати спонсорства та трансляцій.

Агентство не тільки обслуговує продукт, а й впливає на нього. За його рекомендацією УЄФА відмовився від другого групового етапу ЛЧ на користь більшого плей-офф, перетворив Кубок УЄФА на Лігу Європи та з 2018-го додав більш ранній слот для проведення матчів.

«Більшість мовників розглядають нашу пропозицію не просто як трансляцію футбольних турнірів, а як шанс заповнити затребуваним контентом вівторок, середу та четвер, – пояснював директор TEAM з медіаправ Томас Шмідт. – Якщо хтось на ринку думає, що ми просто надсилаємо листи, а потім збираємо гроші, – даремно. Ми з'ясовуємо потреби та побажання кожного потенційного партнера, робимо висновки та враховуємо це під час модернізації продукту».

TEAM Marketing – ексклюзивний маркетинговий партер УЄФА

TEAM Marketing – ексклюзивний маркетинговий партер УЄФА

TEAM Marketing вимагає від УЄФА повної автономії у переговорах із мовниками. «Це дозволяє створити динаміку процесу, необхідну для отримання результату», – пояснював Шмідт.

Агентство укладає більше сотні контрактів із мовниками.

Що робить УЄФА для збільшення свого доходу

У сезоні 2024/25 УЄФА запроваджує новий формат Ліги чемпіонів. Через зміни турнір зможе приносити організаторам більше на 40% доходів.

QuoteТепер не буде групового етапу, а кількість команд-учасників збільшиться з 32 до 36.

Турнір проводитиметься за швейцарською системою, коли тих, хто вибуває до певного етапу, немає, найсильніші грають із найсильнішими, і наступний суперник команди визначається лише після матчу. В основній стадії ЛЧ буде зіграно 189 матчів – на 64 більше, ніж зараз.

Запустити таке масштабне оновлення турніру раніше було неможливо через підписані контракти з мовниками.


Після прикрої поразки у першому матчі від Румунії Україна здобула вкрай необхідну їй перемогу над Словаччиною. Нині у групі E склалася цікава ситуація. Перед останнім туром у всіх команд однакова кількість очок – по 3. Проте «синьо-жовті» за додатковими показниками знаходяться на четвертому місці. За певних (і малоймовірних) розкладів наші можуть навіть програти, але вийти у ⅛ фіналу. Та, звичайно, краще виграти, чого ми й бажаємо збірній.

Партнер проєкту – ліцензований букмекер GGBET безперечним фаворитом протистояння у Штутгарті вважає Бельгію. Коефіцієнт на її перемогу становить 1,73. На перемогу збірної України – 4,76. Ціна нічиєї – 4,12. Тобто ймовірність перемоги України – 20%, Бельгії – 57%.

Фахівці очікують на результативне протистояння. Коефіцієнт на стандартний тотал більше 2,5 становить 1,81. На аналогічний тотал менше 2,5 – 2,09. Тримай лінію на Євро 2024 разом з GGBET!


GGBET здійснює діяльність відповідно до ліцензій від 23.08.2023 року, виданих відповідно до рішень КРАІЛ №128 та №129 від 08.08.2023. Брати участь в азартних іграх дозволено особам, старшим 21 року.

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉