Facebook Pixel

Як Uber перемогла скептиків і стала прибутковою на тлі втрат у $30 млрд

Компанія Uber. Фото: Майкл Негл/Bloomberg

Компанія Uber. Фото: Майкл Негл/Bloomberg

Компанія Uber повідомила про свій перший річний прибуток. Це стало важливою віхою для компанії з перевезення пасажирів і доставки їжі, яка сумно відома довгою втратою грошей. Крім того, компанія нещодавно була включена в індекс S&P 500, а 14 лютого її рада директорів затвердила план повернення акціонерам цілих $7 млрд. Про шлях Uber до прибутковості розповів Bloomberg.

Як створювалася Uber

Компанія Uber Technologies була заснована у 2009 році і набула популярності в епоху, коли низькі відсоткові ставки забезпечували вільний рух венчурного капіталу. Під зухвалим стилем керівництва співзасновника та тодішнього генерального директора Тревіса Каланіка компанія витратила значні кошти на те, щоб спонукати водіїв та клієнтів скористатися її застосунком для обслуговування пасажирів на вимогу. Це зробило послуги з оренди автомобілів набагато доступнішими.

Щоб створити достатній обсяг продажів, компанія гарантувала водіям $500 за перші 10 поїздок та пропонувала $20 у вигляді безкоштовних подорожей клієнтам, які рекомендували своїх друзів. «Це коштувало великих грошей, – сказав Еміль Майкл, на той час головний комерційний директор. – Ми навіть не намагалися отримати прибуток. Метою було завоювати частку ринку та створити звичку у пасажирів».

Uber також грала в кішки-мишки з муніципальними органами, ухиляючись від місцевих законів, що регулюють роботу таксі. Вона розлютила місцевих чиновників такими витівками, як ухилення від влади шляхом надання підробленої версії свого застосунку інспекторам.

Такий агресивний підхід нажив Uber ворогів, але допоміг забезпечити сильне зростання та позиції на ринку. Компанія відволікала пасажирів не лише від таксі, а й від громадського транспорту. До 2016 року, через сім років після заснування, компанія оцінювалася в $69 млрд і мала 45 млн активних користувачів на місяць. Lyft, її головний конкурент, через чотири роки після створення мала 6,6 млн. користувачів.

Клієнти Uber

Клієнти Uber

На додаток до свого основного бізнесу Uber запустила амбітну програму з автономного водіння і виборола місце на ринку спільного використання велосипедів і самокатів.

До 2018 року компанія накопичила збитки у розмірі $7,8 млрд.

Зміна керівництва Uber

Низка публікацій у ЗМІ про токсичну культуру на робочому місці, особисту поведінку Каланіка та зростаючі регуляторні розслідування його ділової практики викликали стурбованість членів ради директорів та інвесторів. Каланіка було звільнено у 2017 році. Для капітального ремонту компанії було найнято колишнього генерального директора Expedia Group Дара Хосровшахі.

Керівництво Хосровшахі різко відрізнялося від Каланіка. Він використав примирливий тон, коли представився в рекламі під назвою «Рух уперед», що є частиною глобальної кампанії вартістю $500 млн зі відновлення іміджу компанії. Прихід у 2018 році досвідченого банківського керівника Нельсона Чая на посаду фінансового директора ознаменував перехід до дисциплінованішого підходу до витрат, що поставило компанію на шлях перетворення на публічну компанію зі здоровим балансом.

Після того, як Чай та новий головний бухгалтер Глен Церемоні розробили елементи управління та процеси, необхідні для управління публічною компанією, Uber змогла залучити $8,1 млрд при виході на Нью-Йоркську фондову біржу у 2019 році.

Проте інвестори скептично ставилися до траєкторії зростання компанії та галузі таксі загалом. Акції Uber впали на 7,6% першого дня торгів на біржі.

Як пандемія коронавірусу позначилася на бізнесі Uber

Пандемія Covid-19 виявилася критичним моментом для Uber. За словами Чая, компанія була змушена переглянути свої інвестиційні пріоритети, коли пандемія знищила її основний бізнес у сфері таксі. Uber продала збитковий бізнес з оренди велосипедів та скутерів, який купила у 2018 році, та закрила підрозділ безпілотних транспортних засобів. Вона залишила деякі зарубіжні ринки та звільнила 20% персоналу. Відтоді штатна чисельність компанії практично не змінилася.

Uber вклала значні кошти в бізнес з доставки їжі та продуктів, що дозволило отримати вигоду з обмежень, викликаних пандемією. Компанія придбала застосунок для доставки їжі Postmate, компанію з доставки алкоголю Drizly та латиноамериканську компанію з доставки продуктів Cornershop. Ці угоди на нових ринках означали, що Uber продовжувала накопичувати збитки, але змогла перетворити сегмент доставки на прибутковий.

Прибутковість Uber

Прибутковість Uber

Uber також витратилася на знижки та стимули, щоб залучити користувачів та водіїв назад на платформу у міру ослаблення пандемії. До 2022 року вона втратила вже понад $30 млрд. Проте інвесторів залучили потенційні переваги масштабу Uber. Компанії вдалося залучити більше користувачів та водіїв, ніж будь-коли, і вона почала витрачати менше на залучення нових користувачів.

Перспективи бізнесу Uber

Uber та інші компанії гіг-економіки продовжують стикатися з юридичними проблемами, оскільки водії вимагають підвищення заробітної плати та пільг. Галузь втратила мільйони доларів після ухвалення у 2020 році у Каліфорнії закону, згідно з яким водії вважаються не незалежними підрядниками, а працівниками, які працюють повний робочий день. Але водії продовжують висловлювати стурбованість щодо непрозорої моделі ціноутворення Uber, яка визначає розмір плати, яку компанія отримує з кожної поїздки. Щомісячний заробіток водіїв та кур'єрів Uber у 2023 році впав на 17% порівняно з роком раніше. Деякі аналітики стверджують, що Uber стала багато в чому прибутковою завдяки економії на платежах водіям.

Uber стверджує, що загальна частка, яку вона отримує від водіїв, залишається більш-менш стабільною. Середній заробіток водіїв у США у четвертому кварталі 2023 року впав на 5,7%, до $33 за використану годину з $35 роком раніше, оскільки стимули знизилися, але за останні шість років цей показник зріс майже на 30%.

На ринках, де набуло чинності нове трудове законодавство, Uber та її колеги переважно перекладають витрати на клієнтів. Після того, як у Нью-Йорку було встановлено мінімальний стандарт оплати для водіїв-кур'єрів, Uber додала до всіх замовлень кур'єрську плату у розмірі $2. Щоб пом'якшити шок для споживачів, компанія модифікувала свою програму, прибравши виплату чайових після оформлення замовлення, що призвело до значних втрат для працівників, попри те, що їхня загальна заробітна плата зросла до відповідності новому стандарту. Вона також запровадила систему планування, яка дозволяє обмежити кількість водіїв, які можуть доставити товар у певний момент часу, ефективно контролюючи витрати.

Загалом клієнти, схоже, готові платити більше за зростаючу вартість послуг Uber. І навіть незважаючи на регуляторні ризики, домінування Uber чинить тиск на чиновників, змушуючи їх іти назустріч компанії.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉