Facebook Pixel

Пільги в пакеті з бюрократією — як діє звільнення від ПДВ та мита імпорту запчастин для дронів

Сьогодні українців закликають збирати дрони для захисту країни трохи не на кожній кухні. Стимулювати виробництво має звільнення імпорту комплектуючих для безпілотників від 20% ПДВ та 10% імпортного мита. The Page з'ясовує, як працює механізм і яка з нього користь.

Які пільги діють на ввезення комплектуючих для дронів

Володимир Місечко, адвокат, керуючий партнер АО «Місечко та Партнери», уточнює, що наразі діє так звана преференція 241 по миту та ПДВ, яка звільняє від оподаткування операції з ввезення та пересилання у міжнародних поштових та експрес-відправленнях у митному режимі імпорту складових (матеріалів, вузлів, агрегатів, устаткування та комплектувальних виробів) для безпілотних систем.

Підставою для цих пільг є наступні закони України:

  • №3123-IX від 29.05.2023, який вносить зміни до Перехідних положень Податкового кодексу;
  • №3124-IX від 29.05.2023, який вносить зміни до Прикінцевих та Перехідних положень Митного кодексу.

Обидва закони діятимуть від 22 червня 2023 року до скасування воєнного стану в Україні.

«Фактично, можна ввозити без дозвільних документів дрони та їхні частини, наведені у додатку до постанови КМУ від 09.12.2022 №1378. Вони можуть імпортуватися без дозволу Держекспортконтролю. Усі ці товари першочергово пропускатимуть через контрольні пункти на кордонах. Також для товарів з цього списку не застосовуватимуть заходи нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності – ліцензування і квотування», — доповнює Ігор Ясько адвокат, керуючий партнер ЮК Winner.

Український розвідувальний БпЛА «Лелека-100»

Український розвідувальний БпЛА «Лелека-100»

Для кого діють податкові пільги на запчастини для БПЛА

Володимир Місечко наголошує, що преференція застосовується, якщо запчастини ввозять суб’єкти господарювання для власної виробничій діяльності з виготовлення або ремонту безпілотних систем, що класифікуються у товарних позиціях 8806, 8906 згідно з УКТ ЗЕД. Тобто посередники користуватися пільгами не можуть.

«Мито не сплачується, якщо замовником такої продукції є держзамовник, визначений Кабміном, зокрема, за такими кодами товарів згідно з УКТ ЗЕД 8807 10 00, 8807 20 00 та 8807 30 00 (запчастини до безпілотних літальних апаратів)», — уточнює Ігор Ясько.

Валерій Яковенко, співзасновник компанії DroneUA, підтверджує, що дрони та комплектуючі для них можна ввозити без сплати ПДВ та мита тільки за умови, що кінцевий користувач буде представником силових структур чи Міноборони. Якщо це обладнання в Україні реалізують на вільному ринку — заощаджені податки донарахують.

Тобто скористатися пільгами може тільки спеціалізоване підприємство, яке вже має укладений контракт на виготовлення або ремонт БПЛА від структур, пов’язаних з обороною. Пільги точно не розповсюджуються на волонтерів, які намагатимуться збирати FPV-дрони вдома, до чого закликав українців міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.

Український ударний дрон Шуліка. Фото: Марія Ільченко

Український ударний дрон Шуліка. Фото: Марія Ільченко

Які документи необхідні для отримання податкових пільг на комплектуючі для дронів

Для отримання податкової пільги на імпортовані комплектуючі для БПЛА необхідно надавати підтвердження, що їх використають саме для виробництва дронів для потреб сил оборони.

Quote«Імпорт з преференцією є простим, однак потрібно зібрати ланцюжок документів для підтвердження кінцевого користувача, що має відношення до державних безпекових структур, — уточнює Валерій Яковенко. — Це має бути видаткова накладна з зазначеною військовою частиною чи централізованим органом закупівель. Навіть якщо в процесі постачання задіяно декілька підприємств чи фондів, потрібно мати підтвердження постачання обладнання від всього ланцюжку».
Ударний дрон “Великий Бандерик”

Ударний дрон “Великий Бандерик”

Володимир Місечко зазначає, що для розмитнення із застосуванням преференції необхідно в митній декларації у графі 36 зазначити тризначний цифровий код пільги – 241. До декларації необхідно додати документи, що обґрунтовують правомірність застосування пільги:

  • витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, де вказані види діяльності підприємства — наприклад, КВЕД 30.30 Виробництво повітряних і космічних літальних апаратів, супутнього устаткування;
  • зобов’язання про цільове використання ввезених товарів;
  • довідка про наявність виробничих потужностей і приміщень (наприклад, договір оренди);
  • креслення БПЛА з позначенням відповідних складових на підтвердження того, що вони дійсно входять в конструкцію літального апарата.

Володимир Місечко підкреслює, що крім надання пакета документів під час митного оформлення підприємство має щоквартально подавати звіт про використання ввезених за цією процедурою товарів. Звіт складається у довільній формі та подається митному органу щоквартально до 15 числа місяця, що настає за звітним періодом. У цьому документі треба повідомляти про перелік ввезених комплектуючих, залишок невикористаних деталей, кількість вироблених і відремонтованих БПЛА тощо.

Ігор Ясько додає, що наведені у звіті дані повинні відповідати показникам товарних і виробничих звітів, складених на відповідних підприємствах, що зобов’язані вести бухгалтерський облік.

Quote«Важливий момент: неподання такого звіту підприємством у встановлений строк є підставою для відмови в подальшому митному оформленні товарів із застосуванням пільги, — попереджає Володимир Місечко. — У разі нецільового використання товарів підприємство зобов’язане сплатити суму ввізного мита і ПДВ, а також пеню відповідно до закону».
Дрон Punisher

Дрон Punisher

Чи виникають ускладнення з пільговим ввезенням комплектуючих для дронів

Quote«На початку роботи пільгового режиму ми стикалися зі складнощами у розумінні процесу як з боку підприємств, так і на стороні митниці. Сьогодні механізм взаємодії є налагодженим і ми маємо можливість швидше працювати, реінвестуючи в роботу всі заощаджені імпортні мита та платежі», — повідомляє The Page Валерій Яковенко.

Проте Вадим Юник, співзасновник компанії ISR Defense, під час дискусії у рамках заходу Global Outlook: A Winning Vision, який організувала Європейська Бізнес Асоціація, підкреслив, що певні ускладнення виникають через вимогу наявності укладеного державного контракту для отримання пільг на імпорт запчастин для БПЛА. «Тобто ми не можемо завезти на склад комплектуючі для майбутнього контракту. Ми тоді маємо сплатити всі податки», — окреслив проблему Вадим Юник.

Більш того, відповідно до досвіду Володимира Місечко, бувають випадки, коли Держмитслужба спочатку надає преференцію, але потім вимагає повернення коштів на підставі того, що преференція була застосована неправомірно. На цей випадок Місечко радить мати під рукою весь комплект документів, які обґрунтовують право підприємства на цю пільгу.

З іншого боку, пільговий механізм подекуди дійсно намагаються використати неправомірно.

«Мають місце неодноразові спроби посередників скористатися пільгою. Але успіху вони не досягають. Положення Митного кодексу України щодо «використання у власній виробничій діяльності з виробництва або ремонту безпілотних систем» не залишає місця для вільної інтерпретації», — повідомляє Володимир Місечко.

Український дрон Perun

Український дрон Perun

Яким є ефект від пільг на імпорт запчастин для БПЛА

Податкові пільги на імпорт комплектуючих для БПЛА діють з літа 2023 року. Відповідно, вже має бути помітним ефект цієї ініціативи.

Quote«Вартість обладнання, що потрапляє до державних структур після введення пільгових інструментів, зменшилася на 25-30%, скоротився строк митного оформлення, стало легше працювати в напрямку логістики чи зовнішньоекономічної діяльності», — перелічує позитивні наслідки ініціативи Валерій Яковенко.

Одночасно співрозмовник The Page зазначає, що з’явилася необхідність приділяти особливу увагу з’ясуванню наявності у кінцевого користувача права отримувати обладнання без ПДВ чи мита. Це стає додатковою задачею для менеджерів, котрі допомагають в процесі тендерів чи постачань.

Quote«В Україні багато говорять про потребу розвитку сектору military-tech. Діючі підприємства перепрофілюється, відкриваються нові виробництва, зокрема – з виготовлення БПЛА. Але великосерійного виробництва дронів в нашій країні наразі все ще немає. Українські компанії виготовляють близько 50 тис. FPV-дронів щомісяця, а потрібно – сотні тисяч. Ба більше – малі підприємства стикаються з численними перешкодами, які не дозволяють їм працювати в повну силу», — узагальнює Володимир Місечко.

Співрозмовник The Page доходить висновку, що наявність чи відсутність податкових пільг виступає далеко не вирішальним чинником, який впливає на виробництво безпілотників загалом та їхню собівартість зокрема.

Quote«Головне, на що скаржаться виробники – відсутність довгострокових контрактів від Міноборони на закупівлю дронів та єдиних уніфікованих стандартів до виробництва БПЛА. Це перешкоджає українським виробникам дронів укладати довгострокові договори з виробниками комплектуючих, бо таким чином можуть бути ввезені в Україну зайві запчастини, які не можна буде використати, а це призведе до збитків», — заключає Місечко.
Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉