Уряд посилив вимоги до туроператорів. Кабінет міністрів 22 травня ухвалив зміни до ліцензійних умов здійснення туроператорської діяльності. Нові правила дозволять туристам більше контролювати, чи не шахраює агент, через якого вони придбали путівку. А туроператорам доведеться посилити технічну складову своєї роботи.
У Мінекономрозвитку, яке ініціювало зміни, пояснюють введені зміни необхідністю «захистити українців від дій недобросовісних туристичних операторів, щоб уникнути туристичного колапсу, який виникав у попередні роки».
Одна з найістотніших вимог – туроператори зобов’язані будуть забезпечувати постійну фінансову гарантію перед туристами. Це може бути гарантія банку або іншої кредитної установи. Якщо оператору доведеться виплатити відшкодування туристам, то вже наступного дня йому потрібно буде відновити суму фінансової гарантії.
Необхідність відслідковувати статус рейсу відтепер перекладено на туроператорів – раніше про це доводилося піклуватися самим подорожуючим. Тобто це полегшення для туристів. Туроператор повинен буде за 8 та за 2 години до запланованого відправлення рейсу перевірити інформацію про час його відправлення. У разі затримки рейсу більш ніж на 4 години туроператор мусить опублікувати попередження на своєму веб-сайті.
Ще однією новацією, корисною для туристів, є те, що туроператори на власному веб-сайті відтепер мають надавати інформацію про турагентів, з якими вони працюють. Йдеться про вимогу публікувати найменування фізичної чи юридичної особи, строк дії агентського договору, реквізити особи, що надала гарантію банку, або іншої кредитної установи.
А також (що особливо важливо) будуть публікуватись угоди з туристом. Зокрема інформація про чинні договори з громадянами/юрособами на туристичне обслуговування, укладені безпосередньо туроператором або через турагентів із зазначенням країни тимчасового перебування.
Недотримання будь-якої з цих вимоги може стати причиною для анулювання ліцензії туроператора.
Це унеможливить шахрайство агентів, через яких працюють великі туроператори. Кожна людина зможе на сайті перевірити, чи дійсно агент офіційно співпрацює з конкретним туроператором і має право продавати від нього путівки.
«Якщо агент, взявши гроші у клієнта, не зробив бронювання, турист зможе це легко перевірити одразу», — каже Олександр Новіковський, директор туристичної компанії «Тез Тур Україна».
Це надасть більшої прозорості роботі на туристичному ринку, створить більше можливостей контролювати легітимність договорів агентів з туристами. Проте з технічного боку це дещо ускладнить роботу туроператорам.
«Туроператорам потрібно буде знайти додаткових програмістів, але це буде нескладно. Це більше елемент прозорості роботи, аніж інструмент якогось тиску або взагалі ускладнення роботи», — пояснює Новіковський.
«Це дисциплінує туроператорів, і вони більш відповідально будуть підходити до продажу туристичних послуг», — вважає Євген Хайнацький, гендиректор SkyUP. Він додає, що на співпрацю туроператорів з авіакомпаніями-перевізниками це не вплине. Адже компанії підписують між собою конкретні контракти щодо кожного рейсу. «Минулого року колапс був через нестачу літаків і перекидання рейсів з одного перевізника на іншого. Проте я не думаю, що цього року подібне повториться», — вважає Хайнацький.
Дійсно, зміни вже помітні – кілька авіаперевізників вже відмовились від виконання чартерних рейсів за туристичними напрямками.
Необхідність таких змін назріла після туристичного колапсу із затримками чартерних рейсів влітку 2018 року. Відтоді уряд скасував мораторій на перевірки туроператорів, змінив критерії оцінки ступеню ризику від провадження туроператорської діяльності, а Державіаслужба посилила правила авіаобслуговування пасажирів. МЕРТ отримало право перевіряти, як туристичний бізнес дотримується ліцензійних умов. Також кожному туроператору присвоїли рейтинги ризикованості.
Останнім часом міністерство дуже уважно контролює гравців ринку. «Моя компанія нещодавно пройшла ретельну перевірку фахівців МЕРТ – вперше за останні 10 років», — зізнається директор «ТезТур Україна».
Наразі немає чітких термінів, коли ці зміни почнуть працювати, і що саме прописано в кінцевому тексті. Зокрема, це стосується вимоги щодо фінансових гарантій операторів перед туристами.