Facebook Pixel

Машинобудування зростає завдяки оборонним замовленням, але нерівномірно та нестійко

Війна в Україні показала, що піхота залишається головною силою на полі бою, попри наявність танків, артилерії, ракет та навіть безпілотників. Таким же стрижнем в економіці є машинобудування, попри наявність електроніки, розвиток сфери послуг та успіхи штучного інтелекту. Воно є драйвером попиту багатьох галузей промисловості, створює довгий ланцюжок формування доданої вартості та зарплат, забезпечує розвиток несировинного експорту тощо. Під час війни багато підприємств машинобудування задовольняють потреби оборони. Після війни без розвиненого та сучасного вітчизняного машинобудування процес відновлення України буде дуже складним. The Page підготувало огляд стану українського машинобудування на початок лютого 2024 року.

1

Статистика українського машинобудування у 2024 році

У системі статистичної звітності машинобудування входить у переробну промисловість, що є частиною промисловості взагалі.

В умовах війни Держстат припинив публікацію низки даних, інші ж публікує з великим запізненням. Так, дані по галузях зараз відомі лише за дев'ять місяців 2023 року. У промисловості чистий прибуток склав 88 млрд грн, прибутковими виявились 73,8% підприємств, які задекларували 185,2 млрд грн прибутку.

Рентабельність операційної діяльності у машинобудуванні становила 11,4% (усієї діяльності – 8,3%). Це один із найвищих показників, вищий лише у добувній промисловості – 23,5% (12,8%).

Українське машинобудування за підсумками 9 місяців 2023 року

Українське машинобудування за підсумками 9 місяців 2023 року

Обсяг реалізованої продукції з машинобудівних КВЕД у січні – вересні 2023 року:

  • 28 (виробництво машин та обладнання) – 34,7 млрд грн;
  • 29 (виробництво автотранспорту) – 37,2 млрд грн;
  • 30 (виробництво інших автотранспортних засобів) – 47,5 млрд грн (включно з 15,5 млрд грн військового транспорту).

Промисловість почала споживати відчутно більше електроенергії, що свідчить про її пожвавлення. Зокрема, у листопаді промпідприємства спожили на 25,7% більше у порівнянні з аналогічним періодом 2022 року. У грудні обсяги зросли на 37,6%.

2

Які зарплати у машинобудуванні

Побічно про рівень зарплат у машинобудуванні можна судити з описів вакансій, розміщених на порталі Work.ua. Медіанна заробітна плата для 40 вакансій із заголовком «Інженер машинобудування» за останні 3 місяці становить 28 000 грн.

3

Настрої та очікування в українській промисловості

Індикатор ділової впевненості у промисловості в Україні у січні 2024 року підвищився на 2,6 в.п. порівняно з груднем 2023 року – до «мінус» 11%, водночас у переробній промисловості він зріс на 3,9 в.п. — до «мінус» 11,8%, повідомив Держстат.

П'ята частина опитаних промпідприємств очікують у січні – березні зниження обсягів виробленої продукції (у грудні очікували зниження 40%), і 21% очікують зростання (проти 8% у грудні). У переробній промисловості динаміка гірша: на зниження очікують 22% (було 16%), а зростання – 20% (було 30%).

Завантаженість виробничих потужностей промпідприємств початку 2024 року становила 63,4% (на 0,5 в.п. більше, ніж початку жовтня минулого року).

4

Як працюють машинобудівні підприємства у 2024 році

Різноманітність українських машинобудівних підприємств дуже велика. Їх можна звести в три великі групи: виробництво машин та обладнання, виробництво електрообладнання та виробництво транспортних засобів. Окрім них ще близько ста спеціалізованих галузей, підгалузей та виробництв.

Переважну кількість цих підприємств було створено за часів СРСР. Гіганти важкого машинобудування ще до війни перебували у складному економічному становищі, а зараз багато хто з них просто виживає. Середні та невеликі підприємства в основному зуміли вбудуватися у ринкові відносини.

В умовах війни, завдяки держоборонзамовленню та іншому бюджетному фінансуванню, низка машинобудівних підприємств нарощують обсяги, освоюють нові види продукції.

За даними Національного інституту стратегічних досліджень, у 2023 році оборонна промисловість стала одним із найбільших драйверів відновлення економіки – вітчизняний ОПК (оборонно-промисловий комплекс) зріс утричі порівняно з 2022 роком, у 2024 році очікується зростання у шість разів. Активне виробництво відбувається за такими напрямами: бронетехніка, морські та радарні системи, високоточна зброя, боєприпаси, авіабудування, авіаремонт. Прем'єр-міністр Денис Шмигаль повідомив, що цього року Україна планує витратити на закупівлю, виробництво та ремонт озброєння щонайменше 265 млрд грн.

Станом на грудень 2023 року з початку війни для сил оборони виготовлено 30 самохідних артилерійських установок «Богдана». Їхнім виробником є Краматорський завод важкого верстатобудування, виробничі потужності якого були переміщені до безпечного регіону. Загалом у виробництві «Богданів» задіяно 25 підприємств та 400 працівників.

Міноборони 2024 року готує замовлення на виробництво 750 бойових броньованих машин українського виробництва. Нині в Україні кілька компаній займаються проєктуванням та виробництвом таких машин. Так, «Українська бронетехніка» презентувала нову модифікацію свого «Новатора» на Міжнародній виставці оборонної промисловості MSPO у вересні у Польщі. Ця компанія реалізує спільні проєкти з виробництва броньованих машин із «АвтоКрАЗом». Об'єднання «Практика» розробляє евакуаційну машину для поля бою.

Але виробляеться не тільки військова техніка. У грудні «Укрзалізниця» та «Крюківський вагонобудівний завод» підписали контракт на постачання до 30 червня 2026 року 22 нових пасажирських вагонів на 980 млн грн. Цей завод став першим в Україні, який одержав право на випуск вантажних вагонів на колію 1435 мм, виконавши вимоги ЄС.

«Укрзалізниця» у 2023 році на власних потужностях збудувала 528 вантажних вагонів. Це рекорд за останні п'ять років. Також вона збудувала зерновоз, який пристосований для перевезень по коліях 1520 та 1435 мм. Більшість комплектуючих та матеріалів для нього – вітчизняного виробництва.

Декілька підприємств на базі імпортних шасі виробляють спеціальні автомобілі різного призначення. Наприклад, за підсумками 2023 року компанія «Техкомплект» довела виробництво спецтехніки до 100 одиниць, що майже у півтора раза більше у річному вимірі та близько до показника довоєнного 2021 року. Кременчуцький завод комунальної техніки «Альфатекс» постачає спецтехніку на шасі DAYUN.

«Черкаський автобус» виготовив у 2023 році майже 500 автобусів (вони виробляються на шасі Isuzu та мають 67% локалізації. Львівське підприємство «Завод ЕлектронМаш» виграло тендер на виробництво низькопідлогових автобусів для Ужгорода. Навчальним закладам Полтавщини передали першу партію шкільних автобусів виробництва Запоріжжя, а громадам Київщини – партію шкільних автобусів виробництва Чернігівського автобусного заводу

5

Виробництво бойових безпілотників

Президент Володимир Зеленський цими днями розпорядився створити новий рід військ – Сили безпілотних систем. А виробництво дронів швидко стає окремою підгалуззю машинобудування.

За даними Міноборони, 2023 року 67 моделей українських БПЛА отримали кодифікацію (тобто їх можна закуповувати. – The Page), виробники 58 моделей отримали держконтракт. Усього на ринку працює не менше 200 українських компаній, які займаються БПЛА або сервісами та продуктами у сфері дронів.

У планах військових на 2024 рік – «в рази збільшити кількість дронів на фронті». «Агентство оборонних закупівель» вже зараз підписує довгострокові контракти.

За останні півтора року в Україні прийнято близько 20 законів та нормативно-правових актів, які спрощують виробництво БПЛА. Зокрема спрощення допуску до експлуатації, експортного контролю, скасування ПДВ та мита на компоненти, підвищення нормативної прибутковості виробників до 25%, лібералізація на ринку боєприпасів тощо.

Турецька компанія Baykar розпочала будівництво заводу дронів в Україні. Про це 6 лютого повідомило Reuters з посиланням на голову компанії. Він сказав, що «ці плани йдуть на повний хід і ніщо не зможе їх зупинити».

Будівництво будівель заводу буде завершено через 12 місяців, після цього встановлять обладнання та наймуть близько 500 осіб. Планується виготовляти близько 120 одиниць Bayraktar моделі TB2 або TB3 на рік.