Facebook Pixel

Які країни можуть стати ключовими економічними «з'єднувачами» у новому фрагментованому світі

У Вашингтоні та Пекіні зараз можна почути багато розмов типу «чи ви з нами, чи проти нас». Але не всі обирають чиюсь сторону, пише Bloomberg. Аналітики цього видання вивчили дані про торгівлю та інвестиції і виявили п'ять країн, що знаходяться на кордоні нових геополітичних ліній розлому: В'єтнам, Польща, Мексика, Марокко та Індонезія. Попри зовсім різну політику та минуле, їх об'єднує опортуністичне бажання скористатися непередбаченим економічним прибутком, позиціонуючи себе як нові зв'язувальні ланки між США та Китаєм – чи Китаєм, Європою та іншими азіатськими економіками.

В'єтнам

Роль В'єтнаму як сполучної економіки різко зросла за роки, що минули відколи президент США Дональд Трамп ввів мита на китайські товари, а пандемія посилила контроль над ланцюжками поставок.

Один із прикладів: заводський комплекс Foxconn Technology Group вартістю $1 млрд, який вироблятиме Apple MacBook, росте на колишніх рисових полях на півночі В'єтнаму. Китайська компанія GoerTek, що виробляє AirPods, також будує завод.

Завдяки поєднанню низьких витрат на робочу силу, покращенню інфраструктури та розширенню списку торгових угод В'єтнам залучив багатьох постачальників Apple, включаючи Luxshare Precision Industry та Pegatron.

В індустріальному парку у В’єтнамі розташовані потужності для постачальників Apple, таких як Foxconn і Luxshare. Фото: Linh Pham/Bloomberg

В індустріальному парку у В’єтнамі розташовані потужності для постачальників Apple, таких як Foxconn і Luxshare. Фото: Linh Pham/Bloomberg

США є призначенням приблизно третини в'єтнамського експорту, а Китай є найбільшим постачальником матеріалів для в'єтнамських виробників.

У вересні В'єтнам офіційно покращив відносини зі США, перевівши їх на «всеосяжне стратегічне партнерство» – дипломатичний статус, який раніше був зарезервований для небагатьох обраних, включаючи Китай та Індію. У вересні США також оголосили про партнерство, щоб допомогти В'єтнаму розвивати напівпровідникову промисловість. В'єтнам також є членом Регіонального всеосяжного економічного партнерства, трирічної угоди про вільну торгівлю, ініціатором якої є Китай.

Польща

Коли минулого року уряд Польщі оголосив, що країна створюватиме власну марку електромобілів Izera, це стало чітким сигналом, що країна має більш серйозні амбіції, ніж просто стати виробничим центром для західноєвропейських автовиробників. Державна компанія ElectroMobility Polska у 2022 році підписала угоду з китайською Geely Holding на постачання технологій для проєкту. Виробництво хетчбека та позашляховика планується розпочати наприкінці 2025 року.

Польща вже має міцно налагоджені зв'язки з європейською автомобільною промисловістю, і такі гіганти як Volkswagen і Mercedes-Benz створюють у країні заводи з виробництва електромобілів. Але останніми роками іноземні інвестиції різко зросли, причому значна частина із $125,1 млрд інвестицій у нові проєкти, залучені з 2017 року, надходить із більш віддалених регіонів.

У світовому рейтингу виробників акумуляторів Польща поступається лише Китаю. За офіційними даними, минулого року постачання літій-іонних акумуляторів польського виробництва становило $8,9 млрд, що відповідає 2,4% всього експорту.

Поширення акумуляторних заводів супроводжувалося різким збільшенням імпорту сировини, як-от графіт, з Китаю. З 2017 року вартість китайського експорту до Польщі зросла на 112%, до $38,2 млрд 2022 року.

Залежність від китайських ресурсів широко розглядається як потенційна вразливість для європейської індустрії електромобілів, що зароджується. Однак у таких місцях, як Польща, довгострокові геостратегічні проблеми мають меншу вагу, ніж негайне економічне піднесення, яке можуть забезпечити нові підприємства.

Завод з виробництва літій-іонних акумуляторів LG Energy Solution, відкритий 5 років тому у Вроцлаві, є найбільшим підприємством у Європі. Після завершення розширення вартістю 500 млн євро у 2025 році завод вироблятиме достатньо акумуляторів щорічно, щоб забезпечити 1 мільйон автомобілів.

Спільне підприємство бельгійської Umicore та Volkswagen вкладе 1,7 млрд євро у завод з виробництва катодного матеріалу, ключового компонента акумуляторів. Mercedes будує завод із виробництва електромобілів вартістю понад 1 млрд євро.

Мексика

Цього року Мексика випередила Китай як найбільший експортер товарів у США. Але з 2017 року вартість імпорту Мексики з Китаю в номінальному вираженні зростає швидше за вартість її експорту до США.

Це пов'язано з тим, що багато виробників, які відкривають у наші дні заводи в прикордонних штатах Мексики, є китайськими компаніями, які продають все, від автомобільних запчастин до меблів, з упором на ринок США. Мексиканська асоціація приватних промислових парків на початку цього року опитала своїх членів та дізналася, що вони очікують, що протягом наступних двох років кожне п'яте підприємство у них буде китайським.

У квітні компанія TDI Manufacturing Mexico, дочірня компанія Zhejiang Yinlun Machinery, китайського постачальника систем охолодження для автомобілів та важкої техніки, побудувала завод для обслуговування американських клієнтів, до яких входять Caterpillar, General Motors та John Deere. Наразі стоїть другий завод і заплановано третій.

Нині компанія доплачує 80% своїм працівникам, які погоджуються переїхати до Мексики, але планує, що за два роки практично весь персонал буде місцевим.

Однією з найбільших переваг для китайських компаній, що відкривають філії в Мексиці, є 30-річна угода про вільну торгівлю цієї країни із США та Канадою. Парадокс полягає в тому, що Трамп домагався цієї угоди з метою підтримки виробництва у Північній Америці та зниження залежності США від китайського імпорту. Він не думав, що китайці знайдуть у Мексиці безмитні бічні двері в США.

Індустріальний парк Хофусан поблизу Монтеррея. Фото: Marian Carrasquero/Bloomberg

Індустріальний парк Хофусан поблизу Монтеррея. Фото: Marian Carrasquero/Bloomberg

В результаті 2022 року інвестиційні анонси китайських компаній підскочили майже на 50%, до $2,5 млрд. Цього року імпульс зберігся. У жовтні компанія Lingong Heavy Machinery оголосила, що збудує індустріальний парк. За словами державних чиновників, це приведе до інвестицій у промисловість у розмірі $5 млрд та створення 7000 робочих місць.

Марокко

Африканське Марокко, що має найбільші у світі запаси фосфатів, стає важливим гравцем у трансформації глобальної автомобільної промисловості. Цей мінерал є ключовим інгредієнтом літій-залізо-фосфатних акумуляторів (LFP) — різновиду батарей, що швидко зростає.

У країні вже існує автомобільний сектор: заводи, яки належать Renault і Stellantis, випускають свої автомобілі за підтримки десятків американських постачальників.

Міцні торгові відносини Марокко з Європою та США, а також його доброзичливе ставлення до прямих іноземних інвестицій роблять країну місцем, де компанії, розташовані по обидва боки зростаючого розриву між США та Китаєм, можуть конкурувати чи співпрацювати.

У 2022 році в Марокко було оголошено про виділення $15,3 млрд на будівництво нових заводів, які фінансують іноземні інвестори, що майже стільки ж, скільки за п'ять попередніх років разом узятих.

Необроблений фосфат на заводі в західній Сахарі. Фото: Fadel Senna

Необроблений фосфат на заводі в західній Сахарі. Фото: Fadel Senna

У травні китайська компанія Gotion High-Tech підписала угоду про будівництво заводу з виробництва акумуляторів вартістю $6,4 млрд, який стане одним із найбільших у світі. У вересні CNGR Advanced Material, китайський виробник акумуляторних компонентів, оголосив про проєкт вартістю $2 млрд із виробництва батарей LFP для 1 млн автомобілів на рік. Генеральний директор CNGR Europe сказав, що Марокко перебуває у «золотій зоні» для постачання автомобільних акумуляторів майбутнього.

Індонезія

Острівна Індонезія активно залучає компанії зі США та Китаю для реалізації прагнення президента Джоко Відодо побудувати повний ланцюжок виробництва електромобілів. Tesla та Volkswagen були запрошені до інвестицій з метою збалансування домінування китайських компаній у переробці нікелю та виробництві акумуляторів.

Маючи достаток природних ресурсів і населення в 270 млн осіб, Індонезія робить ставку на те, що вона надто важлива, щоб їй доводилося обирати між двома найбільшими економіками світу.

Промисловий парк Батанг у Центральній Яві є домом для низки американських компаній, зокрема тих, що переїхали з Китаю. У промисловому парку Морували на острові Сулавесі переважають китайські інвестиції. Однак у першій половині 2023 року прямі іноземні інвестиції Китаю вдвічі перевищили американські. Міністр інвестицій Лухут Панджайтан на початку цього року закликав американські компанії не залишатися осторонь. «Ми не можемо продовжувати просити вас, – сказав він. – Ви можете злитися на нас за торгівлю з іншими країнами, але ми маємо вижити».

Нікелева шахта в Центральному Сулавесі, Індонезія. Фото: Dimas Ardian/Bloomberg

Нікелева шахта в Центральному Сулавесі, Індонезія. Фото: Dimas Ardian/Bloomberg


Подякувати 🎉