Повномасштабна війна з Росією сильно вдарила по людях і економіці України. Ринок автомобілів, який давав роботу та задовольняв потреби сотень тисяч українців, також зараз перебуває в складному становищі. На запитання про стан ринку та його перспективи відповів прессекретар Корпорації «УкрАВТО» Дмитро Скляренко.
Якою є динаміка продажів легкових автомобілів ваших марок після 24 лютого?
– Війна та запровадження воєнного стану істотно вплинули на ринок нових легкових автомобілів загалом. Динаміка продажів автомобілів брендів, які представляє «УкрАВТО», також знизилася відповідно до ринкових тенденцій. І це справедливо як для автомобілів бюджетного та середнього сегментів, так і для преміуму. Водночас із перших днів війни ми почали переналаштовувати бізнес-процеси, пов’язані з постачанням, продажем і післяпродажним обслуговуванням автомобілів. Попри те що частина дилерів нашої мережі тимчасово не має можливості працювати на повну потужність, уже з квітня 2022 року ми фіксуємо тенденцію до поступового відновлення рівня продажів автомобілів в наших автосервісних центрах. Але однаково до довоєнних показників ще далеко.
Як змінювалися стосунки з постачальниками авто за цей час?
– Звісно, форс-мажорні обставини суттєво вплинули на ланцюги постачань як нових автомобілів, так і запасних частин і аксесуарів до них. Команди дистриб’юторських компаній Корпорації в співпраці з виробниками швидко переналаштували логістику постачань. Зазначимо, що всі автовиробники, автомобілі яких офіційно представляє в Україні «УкрАВТО», вірять у нашу країну й у відновлення ринку нових транспортних засобів, а також довіряють Корпорації та дистриб’юторам, що входять до складу «УкрАВТО». Найкращим підтвердженням цього є продовження співпраці та регулярних постачань. Так, у червні офіційний дистриб’ютор КІА в Україні – компанія «ФАЛЬКОН-АВТО» — офіційно представила довгоочікуваний абсолютно новий KIA Sportage. Звісно, що без урочистих заходів, але цікавість українців до нового Sportage була настільки потужною, що першу партію автомобілів дилери розпродали за лічені дні.
У грудні 2021 року «УкрАВТО» також оголосила про підписання угоди про дистриб'юцію та сервісну підтримку автомобілів GEELY на території України. І ми раді повідомити, що плани щодо офіційного повернення бренду GEELY на український ринок у 2022 році є чинними. Зараз Корпорація спільно з партнером, GEELY Automobile International Corporation, формує дилерську мережу.
Як змінилися ціни на автомобілі та чому?
– Динаміка цін на нові легкові автомобілі є дуже чутливою як до світових тенденцій, як-от вартість складників, логістичних послуг, так і до економічних показників в Україні, як-от нещодавнє різке підвищення курсу долара. Також на ціни впливають і зміни законодавства. І ми, безумовно, вітаємо державні ініціативи, що спрямовані на підтримку ринку нових легкових автомобілів. Зі свого боку дистриб’ютори брендів, автомобілі яких офіційно представляє в Україні «УкрАВТО», роблять усе можливе, щоб забезпечити найкращу ціну на автомобілі. Так, дистриб’ютори автомобілів брендів KIA та Chery в червні запропонували значну вигоду на нові автомобілі завдяки дії законодавства щодо спрощеної системи оподаткування: у ціну нових автомобілів не включався ПДВ і деякі інші податкові платежі згідно з умовами Податкового кодексу. «ФАЛЬКОН-АВТО» (KIA) та «Сі Ей Автомотів» (Chery) запропонували можливість придбати новий якісний автомобіль за ціною, що успішно конкурує з вартістю більшості вживаних авто.
Як зараз із доступністю нових легкових автомобілів: що є в наявності, що є на замовлення?
– В автосалонах мереж Maserati, Mercedes-Benz, KIA, Chery нові автомобілі є в наявності. Також із початку серпня 2022 року відновлюються регулярні постачання найпопулярніших моделей (зокрема KIA Sportage). Якщо обраної споживачем моделі в автосалонах зараз немає в наявності, дилери приймають замовлення. Крім того, у наявності є популярні моделі мотоциклів Ducati.
У дилерів ЗАЗ також доступні нові автобуси міських, приміських і шкільних модифікацій. Отже, ми маємо можливість оперативно забезпечувати приватних перевізників і територіальні громади новими автобусами в той час, коли це особливо необхідно.
Як ви оцінюєте перспективи вітчизняного ринку нових автомобілів?
– Звісно, перспективи залежать від багатьох чинників, зокрема й динаміки макроекономічної та демографічної ситуації в Україні. Так, очікувано, що попит на нові автомобілі проти довоєнного часу знизився. Водночас ми спостерігаємо підвищення активності споживачів щодо пошуку та придбання саме нових автомобілів. Адже зараз як ніколи важлива надійність автомобіля та наявність і доступність автосервісних центрів. Дистриб’юторські компанії та дилери «УкрАВТО» роблять усе можливе, щоб українці мали вибір автомобілів за конкурентною ціною зі швидким і доступним післяпродажним обслуговуванням. Разом із банками-партнерами також працюємо над відновленням програм доступного кредитування придбання нових легкових авто. Наші автоцентри працюють там, де зараз безпечно й дозволено законодавством України.
Як змінився останнім часом попит на електромобілі та гібридні моделі?
– Гострий дефіцит пального, особливо на початку війни, суттєво вплинув на вибір споживачів. За даними асоціації «Укравтопром», на тлі загального зниження продажів нових легкових автомобілів на 63% за 6 місяців 2022 року проти аналогічного періоду 2021 року кількість реєстрацій нових електромобілів у цей період зросла на 118%. Щодо гібридних автомобілів, то кількість реєстрацій знизилася на 49%. Також ми спостерігаємо підвищення попиту на вживані електромобілі. У мережу «АвтоХІТ Аутлет» (входить до складу «УкрАВТО») у червні цього року надійшла партія електромобілів Chery EQ і EQ1, яку було розпродано буквально за декілька днів. Зараз у компанії приймають замовлення на електромобілі наступного постачання. Те саме спостерігається й щодо нових моделей електричної лінійки Mercedes-EQ (EQS, EQE, EQB), що стали доступними для нашого ринку, і попит на які істотно збільшився.
Як змінилися умови роботи вашого напрямку автосервісу?
– Зараз ми надаємо послуги з обслуговування автомобілів у всіх областях, де не ведуться бойові дії, включно з областями, які було звільнено від окупантів. Йдеться про Київську, Чернігівську, Сумську, частково Харківську та Запорізьку області. Щодо попиту на автосервісні послуги, то станом на кінець липня ми фіксуємо 30-відсоткове падіння проти довоєнного часу. Але водночас переважна більшість клієнтів, змушених стати внутрішньо переміщеними особами, однаково звертаються до нас, але вже за місцем нової дислокації. Результатом стала велика завантаженість підприємств у західному регіоні та зменшення кількості візитів клієнтів у центральних областях і значне скорочення кількості клієнтів у східній частині країни.
Усі наші підрозділи виконують свою роботу в повному обсязі, надають увесь спектр послуг, функціонують програми лояльності для клієнтів, забезпечується гарантійний ремонт. Якщо клієнти через низку причин не можуть пройти регламентне технічне обслуговування в строк, ми надаємо продовження дії строку гарантії без будь-яких умов. Цю нашу ініціативу підтримали й виробники, зокрема Mercedes-Benz. Також ми забезпечили достатній запас більшості запасних частин і витратних матеріалів для ремонту та обслуговування автомобілів. Навіть якщо йдеться про специфічний вузол, він або присутній на головному складі Корпорації, або на складах автосервісних підприємств в областях.
Ми переналаштували логістичні маршрути, більшість із яких до початку бойових дій пролягали з Європи. Якщо зараз і трапляються затримки, то вони пов'язані тільки із запчастинами, що доправляються морем. Але ці проблеми нам вдалося розв'язати, проклавши маршрути доставлення через європейські порти.
Якщо говорити про ціни на послуги автосервісних центрів, то всупереч інфляції вони майже не змінилися. Вартість послуг зросла в межах 10%, а вартість запасних частин корелюється з офіційним курсом НБУ.