На шляху товарів через кордон України нині стоять серйозні перешкоди у вигляді блокування морських портів, завантаженості залізниць, малої пропускної спроможності пунктів пропуску та частого їхнього блокування протестуючими фермерами та перевізниками в сусідніх країнах. За таких умов українські логістичні компанії не лише продовжують роботу, а й часом нарощують показники. Про те, як їм це вдається, говорило з Андрієм Кузьміним, комерційним директором та співвласником компанії KTL Ukraine.
Якою є структура ваших логістичних замовлень за видами транспорту натепер і якою вона була до початку повномасштабної війни?
– До повномасштабної війни 65% наших перевезень становили рефрижераторні контейнери, ми посідали перше місце за даними відвантаження в Україні та четверте – у загальному рейтингу контейнерних експедиторів за статистикою видання «Порти України» за 2020 рік. За час війни структура відвантажень змінилася, зріс напрям тентових та рефрижераторних автомобілів, також ми збільшили частку відвантажень таких вантажів, як олія, шрот тощо.
В абревіатурі, яка є назвою вашої компанії, літера «К» прийшла від Kinay Network. Як так вийшло?
– Наша компанія є ексклюзивним агентом мережі Kinay в Україні, назва Kinay Transport Logistics – це своєрідна історична спадщина. Група Kinay є великим гравцем на міжнародному логістичному ринку, який доставляє вантажі по всьому світу з 1946 року. Вона має дочірні компанії у США, Китаї та інших провідних країнах. Ми взаємодіємо з ними там.
Логістичний бізнес в умовах війни
Літаки в Україну нині не літають, але авіаційні перевезення залишаються у вашому «меню»?
– Так, українські аеропорти закриті. Основним хабом для наших клієнтів натепер є Варшава, також надаємо послуги через Кишинів та інші аеропорти Європи. Клієнти користуються сьогодні цим сервісом для доставки дорогих або швидкопсувних вантажів.
Судячи з даних сервісу YouControl, ваша компанія у 2023 році наростила як дохід, так і прибуток. За рахунок чого?
– Показники ми змогли збільшити за рахунок злагодженої роботи команди, організації відправок через партнерів у портах Польщі, Румунії, Німеччини, Словенії, Нідерландів.
В умовах війни ви фінансуєте бізнес лише за рахунок власних коштів чи залучаєте кредити?
– Ми постійно реінвестуємо прибуток у робочий капітал, також користуємось послугами кількох банків.
Довідка YouControl. У 2022 році дохід компанії KTL Ukraine становив 33,5 млн грн (у 2021 році — 27,8 млн грн). Чистий прибуток – 2,2 млн грн (2,0 млн грн). На кінець 2022 року компанія мала 20 млн грн короткострокових банківських кредитів, а на початок 2023 року – 18,5 млн грн.
Ви нещодавно запустили сервіс доставки контейнерів на баржі з румунської Констанци в дунайський порт Рені. Наскільки він виявився затребуваним?
– Сервіс запущено у грудні минулого року, розпочав роботу наш термінальний оператор у Рені. Однак ситуація на ринку змінюється дуже швидко, ми призупинили цей сервіс через вплив ситуації в Червоному морі: через дії хуситів прохід контейнеровозів через Суецький канал нині практично зупинено. Також зараз ми розглядаємо інший сценарій доставки вантажів до України.
Перспективи зовнішньої логістики в Україні
За вашими спостереженнями, експорт вантажів у контейнерах зараз потрібний в Україні?
– Такий експорт завжди буде затребуваний, він може бути меншим або більшим в обсягах, на нього можуть впливати сезонність та ціна на схожі товари в інших країнах-виробниках. Нашими клієнтами з контейнерного експорту нині є компанія МХП, комбінат «Дніпровський», «Дельта Вілмар Україна» та інші компанії, які виробляють продукти харчування.
Якщо взяти для прикладу доставку товару з Китаю в контейнері до Києва, то ризики якої частини маршруту зараз можуть бути застраховані?
– Вони можуть бути застраховані на всьому шляху, тільки в Україні до них додаються військові ризики. Деякі компанії вже страхують і їх як територією України, так і при доставці альтернативним морським коридором у Чорному морі.
На етапі повоєнного відновлення України, на вашу думку, що може чи має змінитися у зовнішній логістиці?
– Думаю, буде багато можливостей, але й багато викликів для українських компаній, оскільки глобальні компанії вже зрозуміли, який обсяг вантажів йтиме в Україну та з України, та впевнений, що вони не залишать цей потік поза увагою.