Facebook Pixel

Рік великої війни для компанії МХП

Автор
спецпроєкт
Український бізнес: рік великої війни

Галузь

Виробництво продуктів харчування

Агропромисловий комплекс України чи не найбільше постраждав від дій агресора. Згідно з даними Київської школи економіки, з $13 млрд прямих збитків, яких зазнав український бізнес внаслідок російської агресії, $6,6 млрд — прямі втрати АПК. Непрямі збитки у сільському господарстві оцінюють у $23,3 млрд. Меншою мірою постраждали диверсифіковані компанії, серед активів яких є виробництво готових продуктів та напівфабрикатів. Але й у цій сфері бізнес стикнувся з падінням обсягів споживання, руйнацією або втратою активів у зоні бойових дій, значним зростанням витрат на логістику.

Компанія

МХП

Працює у сфері харчових та агротехнологій і ритейлу зі штаб-квартирою у Києві та виробничими потужностями в Україні та на Балканах. Дочірні підприємства МХП працюють у Великій Британії, Саудівській Аравії, ОАЕ та країнах ЄС. Володіє популярними брендами «Наша Ряба», «Легко!», «Бащинський» та іншими. Розвиває мережу магазинів «М'ясомаркет» та мережу безпечної вуличної їжі «Döner Маркет».

Географія експорту охоплює понад 80 країн. У 2021 році посідала друге місце в Європі за обсягом бройлерного поголів'я та входила до топ-3 агрохолдингів України. Акції МХП торгуються на Лондонській фондовій біржі. За 2022 рік МХП втратила 45% вартості, на початок січня 2023-го капіталізація становила $415 млн (більшість публічних українських агрохолдингів втратили від 50 до 70% капіталізації).

24 лютого 2022-го. Перші рішення

Вже у перші години після початку повномасштабне вторгнення компанія почала діяти. О 8 ранку 24 лютого СЕО і весь топменеджмент МХП зібралися у центральному офісі в Києві, щоб разом вирішити, як працювати далі та якими будуть дії компанії під час великої війни. На цій зустрічі сформулювали пріоритет №1 — продовольча безпека країни. Саме він визначав усі подальші рішення та дії — від підтримки роботи підприємств і торгових точок до благодійної роздачі продукції.

Розуміючи цю роль, компанія не зупинялася ні на годину. МХП підтримувала команду, постійно була на звʼязку з партнерами, значно скоротила час ухвалення рішень, перебудовувала логістику, відкрила можливість самовивезення продукції.

Як МХП працювала у перші дні великої війни

Як МХП працювала у перші дні великої війни

Quote«З перших днів великої війни працювати з урахуванням нашої головної цілі почали всі — від керівників департаментів, які сідали за кермо й власноруч розвозили продукцію, до трактористів, які проводили посівну на щойно деокупованих територіях, або працівників центрального офісу у Києві, які облаштували в ньому гуманітарний хаб, — розповідає Дмитро Зозуля, радник голови правління МХП. — Минув уже рік від початку повномасштабного вторгнення, а мета дбати про продовольчу безпеку країни і досі залишається для нас дороговказом. Коли вдалося налагодити логістику і більше не було проблем із доставкою продукції, виник дефіцит пального. Ми вирішили і це питання, але почалися тривалі вимкнення світла. МХП впоралася з усіма цими викликами, бо ми розуміємо — маємо робити все, щоб годувати людей».


foto-13-mkhp.jpeg

Комунікації воєнного часу

Після того, як визначили пріоритет МХП №1, про це повідомили працівникам та партнерам компанії. Це зробили буквально у перші години після початку повномасштабного вторгнення — у першій половині дня 24 лютого.

Підприємства МХП по всій країні отримали листа, в якому йшлося, що компанія і керівництво залишаються працювати в Україні, і головна мета цієї роботи — продовольча безпека країни. Керівники різних напрямів донесли це своїм командам.

У корпоративному teams та інших месенджерах кожна команда створила власний чат оперативного реагування, що дуже допомогло у перші дні, коли керівники постійно перевіряли, чи у безпеці всі співробітники. У корпоративних каналах комунікація була постійною. Працівників інформували про кожен важливий крок: роль компанії під час війни, можливість евакуації, виплати авансу, допомогу постраждалим і родинам загиблих, волонтерську допомогу родичам, які залишилися у Києві.

У квітні 2022 року зʼявився потужний корпоративний канал комунікації у Телеграмі — «Разом ми сила». Він обʼєднав усю багатотисячну команду МХП. Цей канал успішно працює й зараз.

Як компанія прожила 2022 рік з точки зору бізнесу

За рік повномасштабної війни у МХП були і втрати, і досягнення. Наприклад, у березні 2022 року під Києвом внаслідок ворожого обстрілу сталася пожежа на складі, де зберігалася заморожена продукція — компанія втратила продукції на приблизно 230 млн грн.

Через бойові дії та окупацію МХП втратила третину торгової мережі. У квітні компанія змушена була припинити роботу підприємства «Український бекон», евакуювати з Донеччини команду та перевезти обладнання. Певний час роботи без експорту та повільне його відновлення також вплинули на компанію.

Але попри всі втрати МХП продовжила працювати й виробляти для українців продукти харчування. Більшість планів, поставлених на 2022 рік ще до початку повномасштабного вторгнення, не змінилися, зокрема, продовжилася трансформація у кулінарну компанію.

Крім курятини, МХП продовжує виробляти великий перелік харчових продуктів у форматах ready-to-cook, pre-cook та ready-to-eat — те, що споживачі можуть швидко доготувати чи одразу їсти. Запускає компанія й нові продукти, зокрема готові страви ресторанного рівня LaStrava, заморожену напівготову до вживання піцу.

Компанія продовжує працювати у ритейлі та HoReCa. МХП розвиває приблизно 2 тис. торгових точок різного спрямування (власні та франчайзингові). Це і магазини «М’ясомаркет» (яких натепер майже 240 у різних регіонах України), і торгові точки «Наша Ряба», «Їжа Свіжа» та «Українське курча». У напрямі стрітфуду МХП розбудовує мережу «Döner Маркет» (зараз понад 100 точок по Україні).

Працює Кулінарний центр, завдання якого — стати справжнім осередком кулінарної експертизи країни. Саме на його потужностях виробляють продукцію, яка перетворює МХП на кулінарну компанію.

foto-4.jpg

Тут працює цех з виробництва піци, відбуваються професійні експертні заходи для HoReCa, кулінарні майстер-класи та навчання м’ясних сомельє — фахівців, які працюють у мережі магазинів «М'ясомаркет».

doner1.jpeg
myaso1.jpeg
doner2.jpeg
myaso2.jpeg
doner3.jpeg
znimok-ekrana-2023-02-23-o-162012.png
doner1.jpeg Thumb myaso1.jpeg Thumb doner2.jpeg Thumb myaso2.jpeg Thumb doner3.jpeg Thumb znimok-ekrana-2023-02-23-o-162012.png Thumb

Стратегічні кроки, які дозволили вижити під час війни

За словами Дмитра Зозулі, утриматися у цей складний рік компанії допомогли три кроки.

Quote«Перший — ми максимально швидко визначили основну мету на цей кризовий період, чітко зрозуміли її для себе і постійно комунікували. Другий крок полягав у тому, що ми ухвалили рішення залишатися в Україні й зробили ставку на офлайн-лідерство. Потужності нашого бізнесу — це саме офлайн-виробництво, агро, логістика і ритейл. І менеджмент МХП вже 25 лютого розʼїхався по активах компанії: це допомогло швидше згуртуватися і трансформувати робочі процеси у відповідь на воєнні виклики. І нарешті третій важливий крок — дотримуватися принципу відповідального партнерства», – говорить Дмитро Зозуля.

За його словами, у перші ж години після початку повномасштабного вторгнення всім партнерам МХП повідомили, що компанія не змінює комерційні умови. А коли були проблеми з логістикою, в МХП довантажували власні автівки продукцією партнерів, у яких не було можливості доставити свої товари у певну точку.

Quote«Коли продовольчі компанії мають годувати людей, фінансові питання стають другорядними», — резюмує радник голови правління МХП.

Найбільші досягнення воєнного року

Головним досягненням у МХП вважають внесок у продовольчу безпеку. МХП справді вдалося ні на мить не зупиняти роботу і працювати, щоб у будь-якій ситуації забезпечити людей якісною та смачною їжею. Попри дефіцит палтного та обмеження у пересуванні водії доставляли продукти харчування туди, де на них чекали українці. Попри ворожі обстріли агропідприємства компанії успішно провели посівну і збір урожаю. Виробництва продовжували роботу і попри відключення електроенергії та інші виклики.

Виробництва продовжували роботу попри відключення електроенергії та інші виклики.

Виробництва продовжували роботу попри відключення електроенергії та інші виклики.

Друге досягнення року великої війни — підтримка, яку в МХП надали своїй команді. Це й програми матеріальної підтримки, й евакуація у безпечніші регіони в перші тижні російського наступу, і підтримка здоровʼя, зокрема ментального. У лютому-березні 2022 року компанія організувала евакуацію працівників-мешканців Ірпеня, Бучі, Києва. Тоді приблизно 20 евакуаційних рейсів вивезли у безпечніші регіони понад 600 співробітників та їхні родини. Компанія організувала кілька кластерів, у яких працівники компанії жили разом зі своїми родинами та продовжували працювати.

Третє досягнення — підтримка економіки країни. Навіть в умовах повномасштабного російського вторгнення у 2022 році підприємства компанії перерахували до бюджетів усіх рівнів майже 4,6 млрд грн податкових нарахувань, внесків і зборів, зокрема 1,026 млрд грн до загальнодержавного бюджету і 2,038 млрд грн до бюджетів місцевих.

Крім того, МХП долучилася до грантової програми SEED (освітній проєкт від Глобального договору ООН в Україні), у межах якої підтримала два бізнеси, які отримали по 90 тис. грн кожен на розвиток власної справи.

Також МХП продовжила підтримку ініціатив Благодійного фонду «МХП — Громаді»: так, у 2022 році запустили оновлений конкурс грантів для мікропідприємництва «Роби своє». Програма орієнтована на підтримку малого бізнесу, який потребує релокації й відновлення, та на мікропідприємців, які намагаються почати або розвивати власну справу. Загалом компанія МХП виділила 6,2 млн грн для 74 бізнес-проєктів.

МХП виділила 6,2 млн грн на бізнес-проєкти

МХП виділила 6,2 млн грн на бізнес-проєкти

Від березня 2022-го у компанії діє додатковий пакет допомоги працівникам, які постраждали внаслідок агресії рф. Це разові або тривалі (протягом 10 років) виплати родинам загиблих. Крім того, компанія гарантує працівникам покриття витрат на лікування та реабілітацію у разі отримання травми внаслідок бойових дій та матеріальну допомогу у разі повної чи часткової втрати працездатності та встановлення інвалідності.

Для підтримання ментального здоровʼя команди у центральному офісі МХП та на підприємствах компанії працюють корпоративні психологи. А для співробітників, що перебувають у лавах ЗСУ, компанія не тільки зберігає робочі місця, але й сплачує заробітну плату — у 2022 році МХП спрямувала на зарплати мобілізованим працівникам майже 459 млн грн.

Інші матеріали проєкту

Як «Нова пошта» зазнала втрат, але зуміла масштабувати бізнес

Що робила компанія «Інтергал-Буд» для захисту столиці та свого бізнесу

Стратегічні рішення «Філіп Морріс Україна», які допомогли зберегти бізнес

Що зробив «Київстар», щоб зберегти звʼязок в Україні під час війни