Президент компанії «Київстар» Олександр Комаров — про підготовку до повномасштабної війни, евакуацію співробітників із небезпечних місць під час російського вторгнення, та про те, як оператору вдалося забезпечити українців зв’язком.
Галузь
Телекомунікації
Компанія
«Київстар» працює в Україні з 1994 року, охопивши мобільним зв’язком десятки тисяч населених пунктів країни. На початку 2022-го її абонентами були понад 24,4 млн українців, ще понад 1,1 млн — користувалися послугою фіксованого інтернету. Компанія побудувала найбільшу в Україні інфраструктуру зв'язку — більше ніж 48 тис. базових станцій.
Як «Київстар» готувався до можливого вторгнення
«Київстар» почав готувати мережу до роботи в умовах можливих воєнних дій у листопаді 2021 року. Бізнес-аналітики компанії пропонували сценарії можливого розвитку подій, і на базі цього готували «карти» першочергових дій. Ми врахували те, що сервіси компанії консолідувалися роками й були сконцентровані переважно у кількох містах-мільйонниках, які у випадку агресії могли стати найпершими цілями окупанта.
Ми забезпечили географічне резервування ключових сервісів на заході України. План налічував безліч технологічних, організаційних, закупівельних, логістичних, адміністративних та інших заходів. Усі вони були необхідні для виконання проєкту і залежали від умов реалізації, наявності обладнання та залученості фахівців у інших проєктах.
Від січня 2022 року ми резервували додаткові канали зв'язку, робили бекапи інформаційних баз, переносили критично важливе обладнання і склади у більш «безпечні» регіони.
Нам вдалося побудувати новий технологічний майданчик в одному з міст на заході України для безперебійної роботи послуг і ведення бізнесу, а також зарезервувати у безпечних регіонах вузлові базові станції мобільного звʼязку, які здійснюють маршрутизацію трафіку по всій Україні.
Цей етап роботи компанія реалізувала у рекордно короткий строк — менш ніж за шість місяців. Це дозволило знизити ризики втрати працездатності інфраструктури, а отже, зберегти бізнес компанії та зв'язок для наших абонентів.
На початку повномасштабного вторгнення росії в Україну понад 80% наших співробітників працювали у режимі домашнього офісу. Але ми також готувалися до того, що людям доведеться терміново виїжджати з небезпечних місць. Тому в 10 офісах «Київстар» на заході України влаштували пункти прийому переселенців.
За час війни наші офіси стали новою домівкою для майже 900 людей — наших співробітників і їхніх родин. Загалом на підтримку персоналу в 2022 році витрачено 411 млн грн — це матеріальна підтримка всього колективу впродовж перших місяців війни, допомога з релокації співробітників, які виїжджали з небезпечних регіонів, часткова компенсація за оренду житла переміщеним співробітникам, підтримка колег, які втратили житло внаслідок війни, тощо.
Також «Київстар» виділив 300 млн грн на відновлення цифрової інфраструктури України у межах тих завдань, які визначив президент у програмі United24. Компанія профінансувала закупівлю нового технологічного обладнання для кіберзахисту і посилення кібербезпеки України. Це обладнання передали УДЦР.
Загалом від початку війни ми надали понад 130 млн грн допомоги на гуманітарні потреби ЗСУ, біженців, людей, що потребують лікування. А також надали абонентам безкоштовних послуг і бонусів на суму 577 млн грн.
Що зробив «Київстар» за рік повномасштабної війни
Від лютого до листопада 2022 року ми побудували 470 нових базових станцій для 4G звʼязку, а 6400 базових станцій модернізували. Також ми продовжуємо відбудовувати зруйновані агресором базові станції. За 9 місяців 2022 року капітальні витрати «Київстар» на відбудову і розвиток мережі становили 3,5 млрд грн.
Понад 80% мережі «Київстар» працює у звичному режимі. Ми готувалися до роботи у кризовій ситуації і змогли завчасно закрити вразливі ланки інфраструктури.
«Київстар» консолідує зусилля з колегами з інших телекомкомпаній, з регулятором і керівництвом галузі. Завдяки спільним зусиллям усього ринку вдалося у дуже короткий термін запустити послугу національного роумінгу. Тобто якщо мережа одного з телекомоператорів є недоступною, абоненти можуть обирати інші мережі, які працюють.
Щодня у мережі «Київстар» реєструється 400-500 тис. абонентів інших мобільних операторів. А пік підключень до нашої мережі був 16 листопада, коли росія випустила по Україні сотню ракет. Цього дня у мережі «Київстар» зареєструвався майже 1 млн абонентів інших операторів.
Ми відчуваємо величезну підтримку світової професійної спільноти. Нам допомагають зарубіжні вендори, телекомоператори інших країн. Це дозволило нам знизити вартість послуг у роумінгу. У 30 країнах наші абоненти отримують послуги у роумінгу за тими самими тарифами, що й в Україні. Від наших постачальників обладнання ми отримуємо суттєві знижки, а наші замовлення виконують у першу чергу.
Маємо багато прикладів, коли інженери «Київстар» працюють з ризиком для життя, відновлюючи пошкоджені агресором базові станції. Зокрема, у Чернігові, який на початку війни був довгий час під інтенсивними обстрілами, без електроенергії, працювали 10 базових станцій мобільного зв'язку «Київстар». Наші співробітники у проміжках між обстрілами доставляли дизпальне для генераторів, ремонтували пошкоджене обладнання.
У Маріуполі, який нищили російські загарбники, працювала єдина на все місто базова станція «Київстар». Вона була облаштована на території офісу «Київстар», а чотири наших співробітники майже місяць підтримували її роботу.
Усі критичні складові телекомінфраструктури мають альтернативне живлення — від стаціонарних дизель-генераторів. У нас також є велика кількість «мобільних» дизель-генераторів, які ми використовуємо для базових станцій у різних регіонах.
На жаль, підключити до генераторів усі базові станції технічно неможливо, оскільки більшість базових станцій розташовані на дахах будівель, на мостових опорах. Тому ми знайшли інше рішення — встановлення на базових станціях акумуляторних батарей з тривалим часом роботи. Процес заміни акумуляторів вже розпочався, і це вже дозволило нам покращити ситуацію із мобільним зв'язком та інтернетом під час блекаутів. Ворогу не вдасться знищити зв'язок України.