Facebook Pixel

Стратегічні рішення
«Філіп Морріс Україна», які допомогли зберегти бізнес

спецпроєкт
Український бізнес: рік великої війни

Галузь

Тютюнове виробництво

У 2021 році обсяг тютюнового ринку в Україні станови 31,6 млрд сигарет, за даними AC Nielsen. В асоціації «Укртютюн» зазначили, що за підсумками 2022-го виробництво скоротилося на 52%. Частина тютюнових фабрик розташовувалася у зонах бойових дій, були великі проблеми з імпортом, крім того, Україну покинуло декілька мільйонів споживачів. Однак підприємства галузі у 2022 році сплатили у бюджет 85 млрд грн податків (9% всіх податкових надходжень до бюджету).

Компанія

Philip Morris International

Вийшла на український ринок у 1994 році та представлена ПрАТ «Філіп Морріс Україна» і ТОВ «Філіп Морріс Сейлз енд Дистриб'юшн». Компанія має сучасну фабрику в Харкові, що виготовляла низку міжнародних брендів як для українського, так і для закордонного ринків. З 24 лютого 2022 року фабрика тимчасово призупинила діяльність через бойові дії, згодом виробництво відновили на потужностях фабрики Imperial Tоbaсco у Києві. У 2016 році Україна стала сьомим ринком, де «Філіп Морріс» представила свій бездимний продукт IQOS, заснований на технології HeatControl. Philip Morris International — перша тютюнова компанія, яка трансформує свій бізнес, щоб створити майбутнє без сигаретного диму.

Кейс компанії розповідає Максим Барабаш, генеральний директор «Філіп Морріс Україна».

Генеральний директор «Філіп Морріс Україна» Максим Барабаш

Генеральний директор «Філіп Морріс Україна» Максим Барабаш

Як у компанії «Філіп Морріс Україна» оцінювали ризики великої війни

Ми знали про прогнози експертів щодо можливого вторгнення, тому від січня 2022 року ми створили спеціальну робочу групу з безпеки за участі локального та глобального менеджменту. Разом з аналітиками вони розглядали можливі сценарії розвитку подій у країні та можливі заходи компанії.

Ми не оцінювали ризики повномасштабного вторгнення вищими за 10%, проте підготувалися до різних сценаріїв. На початку лютого провели інструктаж для керівників функцій щодо їхніх дій та організації їхніх команд. Паралельно готували інфраструктуру, щоб за потреби провести евакуацію співробітників, а також забезпечити безперебійну роботу бізнесу. Зокрема, забронювали номери у готелях для співробітників та їхніх сімей, організували резервні офіси на заході Україні, навіть закупили бензин у каністрах та сухпайки для всіх польових працівників.

Усі іноземні співробітники виїхали з України за рекомендацією їхніх посольств.

Ми завчасно зібрали контакти працівників та їхніх найближчих родичів, організували внутрішню систему оповіщення. Команда менеджменту отримала супутникові телефони, а кожен співробітник — пам’ятку з контактами всіх екстрених служб, керівників та інструктажем, що робити під час екстреної ситуації.

У Телеграм-боті для співробітників ми заздалегідь підготували кнопку екстреного зв'язку, зібрали інформацію про розташування бомбосховищ, поради, як скласти екстрену валізу, тощо. Усі ці інструменти ми одразу задіяли для швидкого реагування на ситуацію.

Ніхто не був готовий до того, що сталося 24 лютого, але ми зробили все можливе, щоб зберегти співробітників та компанію.

Ми виплатили наперед зарплати та разову матеріальну допомогу, розуміючи, що людям потрібні гроші. На початку березня почали евакуацію наших колег, використовуючи автобуси, на яких возили працівників на фабрику. Загалом нам вдалося евакуювати майже 1600 людей — співробітників та членів їх сімей.

Всі були шоковані вторгненням росії. Проте вже з перших годин ми відчули колосальну підтримку як від безпосередньо штаб-квартири, так і від колег PMI з різних країн, де присутні офіси компанії.

Закупівля критичних продуктів та їхня відправка в Україну триває і досі

Закупівля критичних продуктів та їхня відправка в Україну триває і досі

Штаб-квартира виділила $10 млн на гуманітарні проєкти в Україні, а працівники компанії з 80 країн зібрали для українців ще $550 тис. у межах внутрішнього благодійного проєкту. Співробітники «Філіп Морріс» у Польщі, Молдові, Румунії, Швейцарії, Словаччині, Угорщині з перших днів долучилися до гуманітарної допомоги та організації евакуації працівників з України.

Закупівля критичних продуктів та відправлення в Україну триває й досі. Для співробітників, які евакуювалися за кордон і виконують робочі обов’язки віддалено, «Філіп Морріс» покриває вартість житла. Ще приблизно 80 людей працюють над проєктами в інших філіях PMI. Їхній досвід стане у пригоді, щоб відновлювати бізнес та економіку держави після закінчення війни.

Через обстріли Філіп Морріс довелося призупинити виробництво у Харкові

Наша фабрика поблизу Харкова забезпечувала роботою майже 650 людей і залишається одним із найбільш успішних прикладів інвестування в Україні. Загальний розмір інвестицій у її будівництво становив приблизно $100 млн і до початку повномасштабного вторгнення росії вона була експортним хабом для понад 20 країн, зокрема, таких великих ринків, як Японія та Єгипет.

Ми вимушено призупинили роботу фабрики через обстріли Харкова та бойові дії ще 24 лютого. На початку травня в одну з адміністративних будівель на території фабрики влучила ракета. Обстріли тривають досі, тому в таких умовах ми поки що не можемо запустити роботу підприємства, бо безпека співробітників завжди буде нашим пріоритетом.

Philip Morris: фабрика в Харкові вимушено призупинила роботу через обстріли

Philip Morris: фабрика в Харкові вимушено призупинила роботу через обстріли

Вся наша продукція на початок вторгнення була на складах у Харкові й Борисполі, був високий ризик її втратити. Проте команда швидко мобілізувалася, і ми змогли вивезти продукцію на склади у центрі та на заході України. Паралельно, щоб забезпечувати безперебійне постачання, ми налагодили імпорт — продукцію завозили з восьми фабрик PMI у світі.

У серпні 2022-го ми почали виробництво сигарет за контрактом на потужностях фабрики Imperial Tоbaсco у Києві. Завдяки цьому, попри війну та надзвичайно складну ситуацію, у 2022 році ми сплатили більш ніж 25,3 млрд грн податків.

Найскладнішою та найвідповідальнішою операцією була евакуація наших співробітників у перші місяці війни. Ми евакуювали працівників разом з їхніми сім'ями та домашніми тваринами з найбільш небезпечних міст — Харкова, Бучі, Ірпеня, Чернігова. Організовано вивозили людей, забезпечили всіх житлом, харчуванням та всім необхідним.

Попри те що фабрика не працює, ми не проводили жодних скорочень: усі працівники отримують заробітну плату, їхні робочі місця за ними зберігаються.

Три найважливіші стратегічні рішення — це евакуація співробітників, швидке налагодження імпорту сигарет та запуск виробництва за контрактом. Про евакуацію я вже говорив, це було найпершим пріоритетом. Щодо імпорту сигарет, то його розпочали вже у квітні. Це рішення дозволило зберегти бізнес, сплачувати податки та забезпечити постачання продукції для наших споживачів. А у серпні ми розпочали виробництво сигарет наших торговельних марок на виробничих потужностях Imperial Tоbaсco у Києві. Виробництво за контрактом доволі поширена практика співпраці у світі. Це дозволило вирішити проблему з розширенням асортименту і сталим постачанням сигарет в Україну.

Найбільше я пишаюсь евакуацією наших співробітників. Коли почався цей жах, ми зробили все, щоб врятувати наших людей. Це була величезна відповідальність, яку ми взяли на себе як компанія. Харків, де проживає більшість наших працівників, був під обстрілами з перших днів, але ми змогли організувати евакуацію. Це була складна і безпрецедентна логістична операція.

Співробітники Philip Morris у бомбосховищі. Головним для компанії було зберегти людей

Співробітники Philip Morris у бомбосховищі. Головним для компанії було зберегти людей

Ми зберегли бізнес і продовжуємо бути одним із найбільших платників податків та найкращих роботодавців в Україні. Працюємо у надзвичайно складних умовах — з бомбосховищ, підземних паркінгів, під час повітряних тривог. Проте ми продовжуємо вірити, що вже зовсім скоро зможемо повернутися всією командою в офіси і запустити виробництво на нашій фабриці поблизу Харкова.

Інші матеріали проєкту

Як «Нова пошта» зазнала втрат, але зуміла масштабувати бізнес

Рік великої війни для компанії МХП

Що робила компанія «Інтергал-Буд» для захисту столиці та свого бізнесу

Що зробив «Київстар», щоб зберегти звʼязок в Україні під час війни