Власник бізнесу завжди шукає нові джерела доходів чи вихід на нові ринки. І незнання окремих аспектів не повинно його зупиняти. Чи складно розпочати зовнішньоекономічну діяльність, експорт чи імпорт товарів чи послуг?
Давайте поговоримо про це.
Крок 1. Перетворіть ідею бізнесу на схему
Якщо у вас є ідея і ви відчуваєте, що це може бути цікавий бізнес, але бракує інформації про те, як це виконати, вам потрібно перетворити ідею на схему. Якщо ідея носить абстрактний характер, схема є опрацьованим варіантом, у цифрах, строках, етапах реалізації. Для схеми потрібно більше деталей: ціни, ресурси, партнери, строки, ризики, вартість запровадження і обслуговування нового виду бізнесу чи проєкту.
У роботі з нерезидентами у вас може бути не тільки мовний чи культурний бар’єр, а й особливості досягнення таких домовленостей, як строки оплати чи постачання, ціни за одиницю товару чи послуги, розподіл витрат між партнерами, вартість доставки, курсові різниці. Деталізуйте усі важливі елементи схеми і у випадку браку інформації зверніться до фахівців у сфері зовнішньоекономічної діяльності: з питань митного, валютного, податкового законодавства.
Крок 2. Зафіксуйте домовленість, уклавши контракт
Як кажуть юристи, навіть якщо у вас немає договору, у вас є договір. У сфері зовнішньоекономічної діяльності рекомендується фіксувати домовленості шляхом укладання контракту.
Якщо ви плануєте працювати на платформі на кшталт Amazon чи eBay, почитайте уважно правила для продавців на платформі. Чим більша сума угоди, тим детальніше варто працювати з умовами договору. Почитайте такі розділи договору як обов’язки сторін, порядок приймання товарів чи послуг, відповідальність сторін, вирішення спорів. Добивайтеся захисту своїх інтересів за контрактом, не підписуйте договори з великими штрафними санкціями за порушення певних умов договору чи з кабальними умовами.
Крок 3. Відкрийте валютний рахунок
Для отримання чи переказу коштів в іноземній валюті вам знадобиться валютний рахунок. Більшість країн використовує для розрахунків долар чи євро, іноді може фігурувати локальна валюта країни вашого партнера, наприклад, польські злоті чи фунти стерлінги.
Валютний рахунок у кожній валюті відкривається окремо і має власні реквізити для перерахування, SWIFT-коди і дані банків-посередників. Врахуйте те, що при переказі іноземної валюти такий банк-посередник може утримати комісію за ваш валютний переказ, від 12 до 35 євро чи доларів, залежить від тарифів такого банку. Ці комісії будуть витратами компанії.
Крім того, операції з нерезидентами підпадають під додатковий нагляд у банку, тому проконсультуйтеся щодо важливих моментів роботи з валютою у фахівця валютного відділу чи у менеджера банку.
Крок 4. Отримайте акредитацію на митниці і працюйте з митним брокером
Акредитація – проста процедура, фактично це реєстрація на митниці у якості суб’єкта, який може ввозити чи вивозити товари, переміщувати їх через митний кордон України у тих чи інших митних режимах.
На кожну імпортну чи експорту поставку ви будете оформлювати митну декларацію, у цьому вам допоможе митний брокер. Вартість послуг митного брокера теж лягає на витрати бізнесу, відноситься до собівартості придбаних чи проданих за кордон товарів. Брокер допоможе вам визначити, який код УКТЗЕД у вашого товару, яке мито чи податок ви сплатите при проведенні вашої операції. Це важливо при розрахунку норми прибутку у вашій схемі.
Крок 5. Реалізуйте схему
За наявності валютного рахунку, акредитації на митниці і прорахованої схеми бізнесу можна переходити до її реалізації. На етапах оплати і митного оформлення товарів знадобиться контракт, інші супровідні документи, такі як інвойс, транспортні накладні, в окремих випадках – сертифікати походження чи відповідності товарів, рідко – ліцензії чи дозволи, це якщо товари мають дуже особливу специфіку, паливо, товари подвійного призначення для потреб армії і так далі.
Для тих, хто веде зовнішньоекономічну діяльність, немає ні додаткової звітності, ні інших спеціальних погоджувальних процедур. Але є безліч переваг виходу на іноземні ринки і розвитку бізнесу.
Читайте інші поради від Олександри Томашевської – податкової консультантки Київського центру підтримки і розвитку бізнесу: