Аналітична компанія GeoDesign.info екслюзивно для проаналізувала, як поштові служби «Нова Пошта» та «Укрпошта» забезпечують своїми послугами місто Київ і де в столиці бракує відділень цих компаній. Результати дослідження візуалізовано на картах в серії інфографіки.
У досліджені зазначається, що українці активніше користуються послугами доставки через карантин. Така тенденція продовжиться і після його скасування.
GeoDesign info – це аналітичний онлайн-центр, який на початку 2020 року отримав державний грант від Українського фонду стартапів. Проєкт аналізує та надає дані на основі Big Data про переваги та ризики розвитку бізнесу в локаціях, враховуючи місце розташування, чисельність і доходи населення, конкуренцію, транспортні та пішохідні потоки, архітектурно-правові обмеження.
Найменше відділень «Укрпошти» та «Нової Пошти» відкрито в районі Позняків, між станціями метро «Теремки» та «Васильківська», біля Індустріального мосту та Мостицького масиву, водночас найбільше їх на Лісовому масиві, Лук’янівці та Сирці. Про це свідчать дані інфографіки, яка показує щільність мешканців, що живуть за межами 5-хвилинної пішохідної доступності до поштових відділень.
На фото червоним кольором зображено відділення «Нової Пошти», жовтим — «Укрпошти», а бузковим — кількість мешканців. Чим світліше колір, тим більше мешканців, яких не обслуговує жоден поштовий оператор.
«Нова Пошта» частіше відкриває відділення поблизу метро. Так, в радіусі 200 метрів від підземки у поштової служби 8,1% відділень від загальної кількості, а в її конкурента — компанії «Укрпошта» — 6,7%.
При цьому остання поштова служба має більше відділень неподалік зупинок. Їхня кількість складає 38,2%, а в її конкурента — 36,8%.
Так званих «зон канібалізму» або територій, на яких відділенням однієї компанії доводиться конкурувати між собою, більше у «Нової Пошти» — їх 16,7%. В «Укрпошти» їх значно менше — 6%. Загалом в Києві працює близько 250 відділень «Нової Пошти» та близько 200 — «Укрпошти».
Згідно з дослідженням, в радіусі 5 хвилин ходи довкола відділень «Нової Пошти» мешкає майже 1,2 млн жителів міста, водночас у такому ж радіусі довкола «Укрпошти» — понад 980 тис. людей.
У досліджені використовувалися побудинкові дані про чисельність населення в Києві з урахуванням як мешканців, так і працюючих. Для визначення кількості потенційних користувачів пошти будівлі поділили на 27 категорій.
Кількість мешканців, що живуть у пішохідній доступності до відділень пошти, було вирахувано на підставі офіційної статистики, даних про виборців, містобудівної документації, даних картографічних сервісів та сайту ЛУН.
Для кожного відділення було математично розраховано зону обслуговування в радіусі 5 хвилин ходи. При цьому враховувалися фактори, що впливають на вибір маршруту до відділення. Йдеться про зручність пересування, перепони на шляху (пішохідні підземні та наземні переходи), міські магістралі.
Також проаналізовано кількість мешканців, яку обслуговує кожна з поштових служб. Використовуючи всі ці дані про населення, визначено різницю і таким чином локалізовано місця з високою щільністю мешканців, що потребують розвитку мережі поштових послуг.
Для аналізу використовувалися дані за 2019 рік відділень з офіційного сайту «Нової Пошти». Інформацію про відділення «Укрпошти» взято з Open Street Map, оскільки дані на офіційному сайті компанії неактуальні.