Дискусії навколо співвідношення паливних акцизів не вщухають другий рік. На минулій пленарній сесії народний депутат Олексій Мовчан закликав народних депутатів невідкладно розглянути проєкт закону про збалансованість ставок акцизного податку на бензин і скраплений газ, автором якого він є.
«Половина дизельного палива та скрапленого газу виготовляється в Російській Федерації — країні-агресорі, з якою ми воюємо. Щороку ми імпортуємо нафтопродукти, фінансуючи економіку сусідніх країн», — заявив нардеп.
На думку Мовчана, такими транзакціями ми фінансуємо «Роснафту» та «Газпром».
Законопроєкт №4098 пропонує уніфікувати акцизи на бензини та LPG на рівні 139 євро. Це приведе до зміни структури споживання та меншої залежності від постачань LPG з РФ. Є ще кілька альтернативних варіантів законопроєкту, найбільш популярні з яких:
- 4098-2 — пропонує знизити акциз на бензин із 213,5 до 169,5 євро за 1 тис. л і підвищити акциз на LPG з 52 до 124,5 євро за 1 тис. л. Ініціатором законопроєкту виступив голова Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг Андрій Герус.
- 4098-4 — пропонує ввести фіксоване співвідношення ставок акцизного податку на LPG на рівні 25% від ставки акцизу на бензин.
Навіщо потрібно перерозподіляти акциз? Що нам це дасть?
За останні 10 років на українському ринку відбулася зміна: частину споживаного бензину замістили скрапленим газом. У 2012 році споживання бензинів в Україні становило 4,2 млн тонн, а у 2020 році — 2,1 млн тонн (–50%).
У той же період споживання скрапленого газу зросло з 0,8 млн до 2,03 млн тонн/рік (+253%). Подібні перекоси в споживанні нафтопродуктів нетипові в країнах ЄС. Там основне паливо — це дизель, частка якого становить 65–85%, і бензин із часткою 15–35%. Водночас, якщо говорити про споживання окремих країн, частка LPG переважно становить близько 1%, в деяких країнах — 4,5% (Італія, Литва), і є поодинокі випадки з часткою близько 8% і більше (Польща, Болгарія).
Причина зростання попиту на LPG пов'язана з його майже вдвічі нижчою ціною порівняно з бензинами. Ставки акцизу — один із головних чинників, що визначають таку різницю в цінах. Чинні ставки акцизу на бензин становлять 213 євро за 1 тис. л, на скраплений газ — 52 євро за 1 тис. л.
Подальше ігнорування ситуації, що склалася, призведе до негативних наслідків, які загрожують національній безпеці в енергетичній, економічній і соціальній сферах, впевнений член правління Української енергетичної асоціації Максим Малашкін.

Збалансувати акцизну політику та вирівняти структуру ринку вкрай необхідно, оскільки:
1. Подальше збільшення споживання скрапленого газу тягне за собою витіснення з ринку бензинів, посилює залежність від імпортних постачань з РФ, зменшує потенціал нафтоперероблення та призводить до неналежного забезпечення стратегічних галузей економіки та військової сфери вітчизняним пальним, що вкрай важливо для енергетичної безпеки держави.
2. Зменшення попиту на бензин становить реальну загрозу закриття нафтопереробних підприємств.
3. Закриття нафтопереробного виробництва призведе також до закриття суміжних галузей та спричинить скорочення працівників, зростання рівня безробіття та соціальної напруженості в регіонах.
4. Дотування споживачів LPG необґрунтовано низьким акцизом призводить до щорічних бюджетних втрат не менше 13 млрд грн.
Зменшення попиту на бензин становить реальну загрозу закриття нафтопереробних підприємств.
У нас дійсно перекошена система оподаткування ставок акцизним збором, зазначає директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
Ми бачимо абсолютно нетипове споживання скрапленого газу, який ми не виробляємо та не можемо виробляти, на відміну від того ж бензину. У нас нині споживання бензину та скрапленого газу — 50 на 50, по 2 млн тонн. Ніде у світі такого більше немає. Ми можемо суттєво наростити випуск бензину за допомогою внутрішнього виробництва. Але скраплений газ ми замістити не зможемо та постійно будемо від нього залежні. Україні потрібно досягти гармонійної загальноприйнятої системи споживання з трохи більшою часткою бензину та паралельним зниженням частки зрідженого газу. Оптимальним було би споживання газу близько 1 млн тонн на рік, а бензину — близько 3 млн тонн. Отже, ми станемо більш стійкими та зменшимо залежність від імпорту майже вдвічі.

Сергій Куюн
директор у «Консалтинговій групі А-95»
Директор з комерційних питань компанії «Укргазвидобування» (володіє Шебелинським ГПЗ) Сергій Федоренко також підтримує необхідність зміни акцизних платежів.
Потрібно знижувати акциз на бензин на зважаючи на розквіт нелегального ринку, щоб зменшити економічну складову нелегальної діяльності. Що менше акциз на бензин, то менше нелегальних грошей у вигляді несплачених податків залишається на руках недобросовісних продавців.

Сергій Федоренко
директор із комерційних питань компанії «Укргазвидобування»
Імовірність нових ставок, і як зміняться ціни
Законодавцям буде непросто зрівняти ставки на бензин і скраплений газ, оскільки це зачіпає споживачів недорогого товару, впевнені експерти.
Важко сказати про ймовірність ухвалення цього закону. Наскільки я знаю, поки що є розуміння лише з одного боку. Ми всі бачимо, як важко проходять такі закони, наприклад закон про євробляхи. Потрібно шукати компромісний варіант, щоб не дуже постраждав споживач і щоб дати стимул змінити паливний кошик.

Сергій Куюн
директор у «Консалтинговій групі А-95»
Водночас Сергій Федоренко більше підтримує компромісну ініціативу, зареєстровану Герусом.
Я вважаю, що зрівнювання акцизів спричинить досить прогнозовану конфронтацію між продавцями скрапленого газу та світлих нафтопродуктів і не відобразить альтернативний характер скрапленого газу як палива. Ми виробляємо і зріджений газ, і бензин, тому ми зацікавлені в компромісному варіанті, за якого продається і те, і те.

Сергій Федоренко
директор із комерційних питань компанії «Укргазвидобування»
На думку Малашкіна, після збільшення акцизу роздрібна ціна на скраплений газ зросте на кілька гривень. Одночасно відбудеться зниження ціни на бензини в середньому до 3 грн/літр.
Ми прогнозуємо, що зростання споживання скрапленого газу має принаймні зупинитися. Далі все залежатиме від вартості самого продукту. Оскільки в окремі періоди за європейськими котируваннями (на підставі яких формуються кінцеві ціни) вартість тонни зрідженого газу була більша за вартість бензину.

Максим Малашкін
Член Правління Український енергетичної асоціації
Фактично він був дешевше не тому, що це об'єктивно дешевий продукт, а тому, що акциз на нього був набагато нижчий, пояснив експерт.